הבדיקה נגד נאמן: מזוז עודכן כבר לפני שנתיים וחצי

אמש נחשף ב"גלובס" כי רשות המסים מקיימת בדיקה נגד שר המשפטים בחשד להעלמת מס ■ היועמ"ש דאז מזוז הורה לטפל בעניין כפי שפועלים לגבי כל נישום

חוקרי רשות המסים החלו את הבדיקה בעניין החשד להעלמת מס מצד שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, בנוגע לתקופה הקודמת למינויו לשר ב-2009, כבר לפני כשנתיים וחצי. בשל הרגישות הכרוכה בסיטואציה, הביאו אנשי רשות המסים את המידע הראשוני, בצירוף החשד המתעורר להעלמת מס מצד נאמן או לפעולה אחרת שאינה כדין בהיבט המיסויי, בפני היועץ המשפטי לממשלה כבר בשלב הראשוני.

היועץ המשפטי דאז מני מזוז, שהיה אז חודשים אחדים לפני סיום כהונתו, הורה להם לטפל בבדיקת החשד שהתעורר בהתאם לעיקרון השוויון, דהיינו, כפי שהיו פועלים בעניינו של כל נישום אחר.

עוד הורה להם מזוז כי במקרה שהבדיקה תצריך בהמשך, בהתאם לממצאים שייאספו, פעולות חקירתיות מול נאמן או את זימונו לתשאול - עליהם לשוב אל היועץ המשפטי לממשלה, להציג את ממצאיהם ולקבל אישור פרטני לעניין הפעולות מול נאמן.

ככל הידוע, בשבועות האחרונים חזרו אנשי רשות המסים אל היועץ המשפטי - כעת זהו עו"ד יהודה וינשטיין - כדי לקבל ממנו אור ירוק לזימונו של נאמן.

אמש (ג') נחשף ב"גלובס" כי רשות המסים מקיימת זה כשנתיים בדיקה סמויה של הכנסותיו ונכסיו של שר המשפטים נאמן, לאור חשד שהתעורר, ולפיו לא שילם את מלוא המס שהיה עליו לשלם והנוגע לתקופה שבה שימש עורך דין פרטי, ראש פירמת עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן.

יועץ התקשורת של נאמן סירב להתייחס לדברים, וכך גם דובר משרד המשפטים בשם היועץ וינשטיין. "היועץ המשפטי לממשלה אינו נוהג לשתף את הציבור בהתייעצויותיו עם רשויות האכיפה", מסר הדובר, "אלא במקום שנמצאת הצדקה לכך. מדיניות זו ננקטת הן במקרים שיש לפנייה בסיס כזה או אחר, הן במקרים שבהם אין לפנייה אחיזה במציאות".

רגישות רבה

ההתייעצות הראשונית שערכו אנשי רשות המסים עם היועץ מזוז הייתה "קטנה ושולית", ובמסגרתה לא נכנסו הצדדים לעובי הקורה של עבירות המס הפוטנציאליות שנאמן עלול היה לעבור.

המידע הראשוני דיבר על בדיקה - ולא חקירה - בהיבט של הערוץ המיסויי. ואולם אף שפרטים אלה עשויים להוליך בהמשך הדרך למחלוקת אזרחית בדבר גובה שומה, בין הנישום נאמן לבין רשויות המס, התעוררו גם חשדות לעבירה של העלמת מס, נושא שיש בו פוטנציאל להתגלגל בהמשך למסלול פלילי.

עם זאת, על-פי הידוע בשלב זה, לא ניתן להוציא מכלל אפשרות שהסיבה שבעטיה חזרו אנשי רשות המסים אל היועץ המשפטי, לצורך קבלת אישור פרטני לזמן את נאמן לקבלת גירסה והסברים, משמעה שהבדיקה עשויה לעבור לפסים של חקירה לכל דבר.

הפנייה ליועץ המשפטי כבר בתחילת הדבר נבעה הן בשל העובדה שנאמן כבר כיהן כשר בממשלה, ומתוקף מעמדו התחייב אישור של היועץ המשפטי להתקדמות בבדיקה; הן בשל הרגישות הרבה הכרוכה בנושא, עקב העובדה שנגד נאמן כבר התנהלה בעבר חקירה פלילית, שבעטיה אף התפטר מתפקיד שר המשפטים בממשלת נתניהו הראשונה.