התאחדות התעשיינים: הייצור יתייקר, המחירים לצרכן יזנקו

בהתאחדות התעשיינים העריכו היום כי ההתייקרות שצפויה הלילה במחירי הדלק תוביל לגל התייקרויות במשק שאותן ירגיש כל צרכן

החברות הגדולות במשק מתכוונות לפנות בימים הקרובים לרשות המסים בבקשה לקבל פטור זמני מתשלום בלו על הסולר. את הפנייה יבצעו באמצעות ועדת האנרגיה של התאחדות התעשיינים, וזאת על רקע המחסור בגז הטבעי בעקבות השיבושים באספקתו ממצרים והתרוקנות מאגר הגז הטבעי ים-תטיס.

לדברי יו"ר ועדת האנרגיה, נאוה סלע, בין שאר החברות שיבקשו פטור מלא מתשלום הבלו מצויות חברת החשמל, כימיקלים לישראל (כיל), בזן (בתי הזיקוק לנפט) ונייר חדרה. מדובר בחברות שהשקיעו בשנים האחרונות בהסבת מערכותיהן לפעילות באמצעות גז טבעי, וכעת נבצר מהן לעשות בו שימוש מאילוצים שאינם תלויים בהן.

"ממילא לא תהיה לכך השפעה כלשהי על הכנסות המדינה, משום שהאוצר תכנן מראש שאותם גופים יתבססו על גז טבעי. לפיכך אין סיבה שלא להיעתר לבקשה לתת להם פטור זמני על הבלו, וזאת עד לחידוש האספקה השוטפת של הגז הטבעי עם ההפקה מהמאגרים החדשים באמצע שנת 2013", אמרה היום (ד') סלע בשיחה עם "גלובס".

התייקרות של 3%

בהתאחדות התעשיינים העריכו היום כי ההתייקרות שצפויה הלילה במחירי הדלק תוביל לגל התייקרויות במשק, שאותן ירגיש כל צרכן. להערכת סלע, מדובר בהתייקרות ממוצעת של לפחות 3% במחיר המוצרים לצרכן.

להערכת ההתאחדות, הזינוק במחיר הבנזין והסולר בשיעור של כ-50 אגורות לליטר יתבטא בתוספת עלות שנתית של כמיליארד וחצי שקל למגזר העסקי.

בהתאחדות טענו כי משקל תשומות האנרגיה בענפי המזון, הטקסטיל, המתכת הכבדה, הפלסטיק והנייר יסתכם בכ-15% מסל העלויות של מפעל מייצר. "מערך השינוע של סחורות יתייקר, וההובלה תהיה יקרה יותר, וזאת נוסף על התייקרות הייצור עצמו, שכן המכונות פועלות על דלק או על חשמל. בסוף הציבור ירגיש את העלייה במחיר", אמרה סלע.

על רקע משבר האנרגיה והמחסור בגז הטבעי, התעשיינים מתכוונים לפנות גם לשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בבקשה לקבל היתרים חריגים לפליטה - וזאת בשל הרחבת השימוש במקורות אנרגיה שמזהמים את הסביבה.

"המצב קשה ומסובך באופן שהמגזר היצרני לא יכול להשפיע עליו, ולכן אין מנוס מלגלות הבנה ולהכיר בצורך להתגמש באופן זמני. עם זאת, עד שתתאפשר האספקה השוטפת של הגז הטבעי, יש להרחיב את הכנת התשתית לחלוקתו גם למפעלים קטנים ובינוניים ברחבי הארץ, שכן כיום התשתית הזו מאפשרת את הולכת הגז רק למפעלים גדולים", אמרה סלע.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, הביע היום חשש כי התייקרות הדלק תוביל לפגיעה אנושה בתעשייה ובכלל המשק. "ברור לנו שלא ממשלת ישראל קובעת את מחיר הדלקים בעולם, אך היא בהחלט יכולה לוותר על המס שנקבע מהדלתא, שממילא היא לא כללה בתקציבה המתוכנן", אמר.