נדחתה ההצבעה על הקטנת חשיפת המוסדיים לבנקים

בעקבות חשיפת "גלובס", ועדת הכספים של הכנסת דחתה את תקנות בדבר הקטנת חשיפת המוסדיים לבנקים ■ ח"כ ציון פיניאן: נחשפתי לחילוקי הדעות הפנימיות בתוך האוצר בידיעה ב"גלובס"

ועדת הכספים של הכנסת דחתה את ההצבעה על תקנות אשר מקטינות את חשיפתם של המשקיעים המוסדיים לבנקים עד ל-5% מן השווי המשוערך של נכסי המוסדי, אותן יזם הממונה על שוק ההון, עודד שריג. מנגד, כל שאר התקנות עלו להצבעה ואושרו.

לפני יומיים נחשפו ב"גלובס" חילוקי הדעות הקשים בתוך האוצר סביב אותן תקנות ספציפיות. עוד נחשף כי מנכ"ל האוצר ביקש לכנס דיון חירום כדי לבחון את המהלך שכן הייתה בקשה מפורשת מכמה בכירים באוצר שדרשו "לעצור את המהלך" כלשונם. התקנות צפויות להקשות מאוד על בנק לאומי ובנק הפועלים לבצע גיוסים נוספים שמתוכננים בטווח הקצר.

"חשוב שאותן תקנות ישיגו את המטרות שלהן ויתפסו את הגופים הגדולים במשק שעלולים להגביר את הסיכון המערכתי, והם אינם הבנקים. מה עוד שאסור, דווקא כעת, ליצור לבנקים בעיה של מקורות. אנו יודעים שהלכה למעשה, אישור המהלך יחייב שינויים לפחות לגבי שני בנקים גדולים", מסרו שלשום בכירים באוצר "ל"גלובס".

רכז הקואליציה בוועדה, ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) סיפר היום בדיון כי "קיבל פניות מגורמים באוצר בעניין המחלוקת הפנימית לגבי התקנות" וכן ש"נחשף לחילוקי הדעות הפנימיות בידיעה בעיתון 'גלובס'". גם ח"כ יצחק וקנין העלה טיעון דומה ותמך בבקשה לקיים דיון בהשתתפות גורמים נוספים מהאוצר. פיניאן אף הקריא את כל הכתבה למשתתפי הדיון.

בקשת שני חברי הכנסת הצליחו להכעיס את הממונה על שוק ההון שכן הוא ראה בבקשתם פגיעה בסמכות שלו: "לא סבור שנכון להביא לכאן עוד גורמים ממשרד האוצר, כיוון שהדבר בסמכותי", הגיב שריג. יו"ר הועדה עצר את ההשפלה, קיבל את עמדתו של שריג וציין ש"שר האוצר בעצמו חתום על התקנות". גפני ביקש מנציגי האוצר ליישר הדורים ולהגיש תקנות מוסכמות בהקדם.