"המתקנים באיראן פגיעים לפצצות חודרות בונקרים"

מתכננים צבאיים בארה"ב מביעים ביטחון הולך וגובר שניתן לפצח את המתקן הגרעיני בפורדו, מתחת לצלע הר, אם הנשיא יורה לעשות כן ■ מענה לאזהרת שר הביטחון ברק שאיראן מתקרבת ל"אזור חסינות"

מתכננים צבאיים בארה"ב מביעים ביטחון גובר והולך, שארה"ב תוכל להנחית מהלומה קשה על המתקן הגרעיני התת-קרקעי פורדו, שנחפר מתחת לצלע הר בצפון מערב איראן, ליד קום, ועובה בשכבות בטון מזוין. כך מדווח היום (ה') "וושינגטון פוסט".

קודם לכן אמר מפקד חיל האויר האמריקני, גנרל נורטון שווארץ, שבידי ארה"ב פצצות מוכנות לשימוש אם ארה"ב תחליט לתקוף מתקנים גרעיניים באיראן. הוא ציין, כי נעשים עתה מאמצים להגביר את עוצמתן של פצצות אלה. במסיבת עיתונאים נמנע שווארץ מלומר במפורש האם פצצות אלה יכולות לחדור למתקנים התת-קרקעיים באיראן, אך אמר: "יש לנו היכולת המבצעית ולא הייתם רוצים להיות שם כאשר נשתמש בהן... זה לא אומר שאנו לא מוסיפים לשפר אותן. אנו אכן משפרים".

סוכנויות מודיעין מערביות עוקבות במשך שנים אחר פורדו, שראש מערכת ההגנה האזרחית של איראן תיארו כ"בלתי חדיר". אבל, האתר חדיר גם חדיר, ויהיה אפשר לפגוע בו, אם הנשיא יורה לעשות כן, אומרים המתכננים הצבאיים, לפי ה"פוסט".

פקידי רשות אמריקניים מציינים, שאין עתה שום תכניות להפציץ את פורדו. הם מזהירים, שלהתקפה אמריקנית, או ישראלית, עלולות להיות תוצאות הרסניות, החל בפעולות גמול איראניות וכלה בעליות חדות במחירי הנפט.

אבל, לפי אמות המידה של חוקי הפיזיקה, פורדו פגיע הרבה יותר מכפי שמקובל לחשוב, אמרו ל"פוסט" אנליסטים צבאיים ומודיעיניים, בשירות פעיל או בדימוס. פצצות חודרות בונקרים מסיביות, שבאחרונה נתווספו לארסנל של צבא ארה"ב, אינן חייבות לחדור בהכרח אל תוך הבונקרים העמוקים ביותר של המתקן כדי לחולל נזקים בלתי הפיכים לתשתיות האתר וכן לציוד הגרעיני הרגיש בו. פגיעה כזו בפורדו עשויה להחזיר את התכנית הגרעינית של איראן כמה שנים אחורה, לדברי המקורות.

יכולות הפצצות חודרות הבונקרים של ארה"ב ייכללו קרוב לודאי בסדר היום של הפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבית הלבן, ביום ב', ושל פגישות נוספות של בכירים ישראליים עם עמיתים בוושינגטון. שר הביטחון, אהוד ברק, נועד אתמול (ד') עם עמיתו האמריקני, ליאון פאנטה. ממשל אובמה ינסה לשכנע את האורחים מישראל, שארה"ב נחושה בהחלטתה לבלום את השאיפות הגרעיניות של איראן, אם טהראן אכן תחליט לייצר פצצה גרעינית.

ישראל תשתכנע?

ישראל אותתה באחרונה, שהיא עשויה להנחית מהלומת מנע על המתקנים הגרעיניים של איראן בלי לתת התרעה לארה"ב. הבית הלבן, מצידו, מפציר בישראל לא לנקוט פעולה חפוזה. אם ממשל אובמה יבהיר שלארה"ב יש יכולת לסכל את התכנית הגרעינית האיראנית, ייתכן שישראל תחשוב פעם נוספת לפני שתצא להתקפה, מציין ה"פוסט".

כתב "גלובס" מציין, שהמאמר ב"פוסט", שמצטייר כהדלפה מכוונת, הוא למעשה המענה המפורט ביותר של ממשל אובמה לטענת שר הביטחון, שאירן נעה לקראת אזור חסינות. בנאום בכנס הכלכלי בדאבוס אמר ברק: "המצב דחוף מפני שהאיראנים נעים במכוון לכיוון מה שאנחנו מכנים 'אזור חסינות',שבו אין למעשה מבצע כירורגי שיכול לעצור אותם".

פקידים אמריקניים מודים, שיש אי ודאות מסוימת לגבי יכולת הגרסה המתקדמת ביותר של הפצצות חודרות הבונקרים של ארה"ב (The Massive Ordnance Penetrator) לפצח במהלומה אחת את הבונקרים התת-קרקעיים שבהם מתבצעת פעילות העשרת האוראניום. אך פקידים אלה מציינים, שהפצצות חוזרות ונשנות של מטוסים אמריקניים, במשך כמה ימים, יהפכו קרוב לודאי את פורדו לבלתי שמיש. הם יגרמו להתמוטטות מנהרות ויחוללו נזק בלתי הפיך הן לצנטריפוגות עצמן והן לצנרת העניפה, שאורכה קילומטרים רבים ולמערכות הכבלים במתקן.

"מתקנים מבוצרים מחייבים גיחות רבות (כדי לפצחם)", אמר ל"פוסט" איש מודיעין אמריקני לשעבר, שחקר את פורדו. "השאלה היא כמה הזדמנויות ייתנו לך כדי להרוס את המטרה".

הביטחון הגובר של צבא ארה"ב ביכולתו לפצח את פורדו נשען על תוצאות אימונים צבאיים, שבהם הפציצו מטוסים אמריקניים מטרות דומות בבונקרים עמוק מתחת לפני הקרקע ובמנהרות הרריות, לדברי גורמים רשמים ומומחים אחרים.

פקידים אמריקניים העלו את הצורך לערוך הפצצות חוזרות ונשנות נגד פורדו על רקע מאמצי הממשל לשכנע את ישראל שלא תיזום התקפה חד-צדדית על המתקנים הגרעיניים באיראן. בעוד שישראל מסוגלת לתקוף את פורדו בכוחות עצמה, עם פצצות חודרות בונקרים משלה, אין בידיה הגרסאות המתקדמות ביותר של פצצות חודרות בונקרים, ואין לה יכולת לשגר גלים אחרי גלים של מפציצים לעבר מטרות באיראן במשך ימים ושבועות.

מבחינת מתכננים צבאיים אמריקניים, איראן תיכנס ל"אזור החסינות" שעליו דיבר אהוד ברק רק בעוד שנים, אם בכלל. ממשל אובמה אינו מוציא מכלל אפשרות מהלומה צבאית, אומר ה"פוסט", אך הוא מתייחס לפעולה כזו כאל מוצא אחרון. הממשל מעדיף להקציב זמן נוסף לסנקציות כלכליות ופוליטיות. נוסף לכך, פקידים אמריקניים טרם השתכנעו שאיראן אכן החליטה לייצר פצצה גרעינית, אם כי הם מאמינים שטהראן שואפת לרכוש את היכולת לעשות כן.

כאמור, Massive Ordnance Penetrator היא הפצצה חודרת הבונקרים החזקה ביותר שעומדת לרשות צבא ארה"ב. היא משמשת למעשה מארז ל-לכ-12.2 טון של חורי נפץ. יכולותיה המדויקות מוגדרות כסודיות, אך, לפי הערכות, היא מסוגלת לחפור נתיב לעומק של כ-60 מ', בתוך שכבות עפר וסלעים, לפני שהיא מתפוצצת. הפנטגון השקיע עשרות מיליוני דולר בפיתוח הגרסה הזו. כמה מומחים מציינים, שביצועי הגרסה הזו תלויים חלקית בהרכב הגיאולוגי של הקרקע שבתוכה חפורה המטרה.