בנק לאומי מתריע מהתחדשות עליית מחירי הדירות

כלכלני הבנק מציינים כי בשל הירידה בהתחלות הבנייה והעלייה במחירי השכירות, מחירי הדירות עשויים שוב לעלות

כלכלני בנק לאומי מזהירים מהתחדשות עליית מחירי הדירות בשל הירידה בהתחלות הבנייה והעלייה במחירי השכירות שעשויה לפתות משקיעים לחזור לשוק הנדל"ן. את העלייה בהיצע הדירות מכנים כלכלני לאומי "מתונה".

"ההיצע הבלתי מכור של דירות חדשות שנותרו למכירה גדל באופן מתון יחסית מאחר ולצד העלייה בביקוש שחלה בחודשיים האחרונים נרשמה ירידה בהיקף התחלות הבנייה", כותבים כלכלני הבנק בסקירת המאקרו השבועית שלהם, שפורסמה היום (ה').

התחלות הבנייה בשנת 2011 הסתכמו ב-43,648 יחידות דיור לעומת 40,505 יח"ד בשנת 2010. הגידול בממוצע במספר משקי הבית בישראל עומד על כ-39 אלף, אולם בלאומי מזכירים כי "בנוסף לכך קיים ביקוש מצד משקיעים, משפרי רמת חיים ותושבי חוץ".

ברבעון האחרון של 2011 חלה ירידה של 13% בהתחלות הבנייה בשל לחצי האשראי במשק, ובלאומי מציינים כי "הירידה בקצב התחלות הבנייה, אם תימשך, עשויה להביא שוב למחסור של ממש בהיצע הדירות ולכן גם לעלייה מחודשת בלחצים לעליות מחירים בשוק הדיור - גם במצב שבו שיעור האבטלה עולה באיטיות".

בהינתן מצב שבו הריבית במשק נמוכה והציבור מחפש אלטרנטיבות השקעה, בלאומי מציינים כי העלייה במחירי השכירות עשויה לפתות את משקיעי הנדל"ן לחזור לשוק: "בשקלול עלויות השכירות הגבוהות (אלו עלו בשנת 2011 ב-5.3% בהשוואה לעלייה דומה של 6.1% במחירי הדירות - חדשות ויד שנייה), רוכשי דירות פוטנציאליים, מעדיפים לחזור ולרכוש דירות".