אקסלנס: קצב עליית מחירי השכירויות יהיה מתון השנה

למרות העלייה החדה במחירי הדלקים מעריכים באקסלנס שהאינפלציה תסתכם ב-2.1% בלבד ב-12 החודשים האחרונים

כלכלני אקסלנס כותבים היום כי החשש מעימות עם איראן והעלייה החדה במחירי הנפט עשויים לתדלק את האינפלציה המקומית בחודשים הקרובים. עלייה של 10% במחיר הנפט השיקלי תביא עלייה הדרגתית במדד המחירים לצרכן בכ-0.3%. ואולם, על מנת שעלייה זו תשתרשר למדד יש צורך שמחירי האנרגיה ישארו קבועים ברמות הללו.

למרות העליות החדות האחרונות מעריכים באקסלנס שבסופו של התהליך מחירי האנרגיה יירדו וזאת בעקבות ההאטה הכלכלית בעולם בעקבות החרפת המשבר בגוש האירו. בנוגע לשאר רכיבי האינפלציה המקומית ממשיכים באקסלנס להעריך כי קצב עליית מחירי השכירויות יהיה מתון מאשר בשנתיים הקודמות (באקסלנס מעריכים קצב עלייה של 2%-3%).

בנוסף, "אנו מעריכים כי התהליך המאקרו כלכלי שמדינת ישראל החלה לעבר השנה, ותעבור במהלך השנים הקרובות, של החלשת מונופלים ופתיחת השוק המקומי, על כל מרכיביו, בעידוד החלטות ממשלה (טרכטנברג, ריכוזיות, זליכה) והמודעות הגדולה יותר של הציבור למחירים, יובילו לכך שהחברות המקומיות יתקשו בהעלאת מחירים חדות, כפי שנעשה בעבר. לפיכך, האינפלציה תסתכם במרכז היעד".

להערכתו של אהוליאב לוי, כלכלן במחלקת המחקר באקסלנס, מדד חודש פברואר צפוי להישאר ללא שינוי. הוא יושפע בעיקר מהעלייה והדלקים בשיעור של כ-3%. כמו כן, צפויה עלייה במחירי הפירות והירקות וכן עלייה מתונה במחירי השכירויות. מנגד, צפויה ירידה עונתית במחירי ההלבשה והנעלה עם התעצמות מכירות סוף עונת החורף. בנוסף, תימשך ירידת המחירים בענף התקשורת וכן צפויה להתחיל ירידה במחירי החשמל עקב הורדת המכסים והמס בעקבות ועדת טרכנטנברג.

בסך הכל שלושת המדדים הקרובים צפויים להסתכם בעלייה של כ-0.9%. העלייה החדה במחירי האנרגיה כבר משפיעה על האינפלציה המקומית ברבעון הקרוב בדמות עלייה במחירי החשמל והדלקים. בנוסף, "ברבעון הקרוב נכנס לנו מדד חודש אפריל שהינו גבוה עונתית (ממוצע בחמש השנים האחרונות - 0.9%) בעקבות החגים שמובילים לעליות חדות במחירי ההבראה ונופש והנסיעות לחו"ל. מנגד, כניסת הרשתות הזרות לשוק הביגוד וההלבשה ופתיחת השוק לייבוא ולהורדת מכסים צפוי להמשיך ולהוביל להגברת התחרות ולירידת מחירים".