דפני ליף לצד גילה אדרעי: לעצור את הפרטת הרכבת

ליף ומובילי המחאה החברתית עתרו לבג"ץ בבקשה לבטל את ההסכם שחתמה הנהלת הרכבת עם‎ ‎חברת בומברדייה להפרטת תחזוקת הקרונות החדשים‏

‎‎מובילי המחאה החברתית עתרו לבג"ץ בבקשה להפסיק את הפרטת הרכבת. דפני ליף, פרופ'‏‎ יוסי יונה, אורן פסטרנק, פרופ' דני גוטווין וד"ר גילת גופר הגישו היום (ה') עתירה‎ ‎דחופה לבג"ץ, בבקשה שיוציא צו שמורה על "הפסקת ההפרטה הפרועה של רכבת ישראל".

עוד הם דורשים כי בג"ץ יבטל את ההסכם שחתמה הנהלת הרכבת עם חברת בומברדייה‎ ‎להפרטת תחזוקת הקרונות החדשים ברכבת, וכמו כן הם דורשים לחשוף את ההסכם ולפרסם את‎ ‎הפרוטוקולים של הישיבות שבהן הוחלט על כך‎.‎‏

‏בין היתר נטען בעתירה כי מהלך ההפרטה שמובילה הרכבת דומה לניסיון המדינה להפעיל בישראל בית כלא פרטי. כזכור, בשנת 2009 קבע בג"ץ, ברוב של 8 שופטים אל מול דעת מיעוט של השופט אדמונד לוי, כי ניהול בית סוהר בידי גורמים פרטיים אינו חוקתי, בנימוק שהעברת הסמכות לכלוא לידי גורם פרטי, המפיק רווח מכך, מהווה פגיעה בזכות החוקתית לחירות, כמו גם בזכות החוקתית לכבוד.

העתירה נגד הפרטת הרכבת הוגשה שעות ספורות לפני הפגישה שמתוכננת הערב בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לשר התחבורה, ישראל כץ, דווקא על רקע התקדמות במשא-ומתן.

יצוין כי משרד‎ ‎יחסי הציבור שמלווה חלק מראשי המחאה החברתית מועסק על-ידי ועד עובדי הרכבת בראשות גילה אדרעי.

ליף: "זה מאבק של כולם"

דפני ליף מסרה בתגובה: "אין בעתירה שהוגשה לבג"ץ בשום צורה שהיא הודעת תמיכה בוועד הרכבת או העומדת בראשה. העתירה היא כנגד ההוצאה למיקור חוץ של רכבת ישראל, כפי שהבהיר השר כץ שהוא מעוניין לעשות. הזכות של אזרחי המדינה לנסוע ברכבת היא זכות בסיסית ששייכת לאזרחי המדינה ולא לאנשי עסקים אלה או אחרים, ואנו מעוניינים לשמור על כך.

"הפרטת הרכבת היא עוד סימפטום למדיניות של רווח, גם הפעם על גבו של הציבור. מערכת התחבורה הציבורית צריכה להיות כשמה - ציבורית - ולא להוות כלי פוליטי או כלכלי בידיו של אף גורם. טובתנו היא שחשובה כאן.

"חתמתי אתמול על בג"ץ בנוגע לעיקרון ההפרטה של הרכבת. למה? כי אני חושבת שזה חשוב. כי ידיים ציבוריות אחראיות נכונות הרבה יותר מלהעביר לחברה פרטית עם אינטרסים זרים, אינטרסים של רוווח.

"כל שחשבתי עליו כשחתמתי על בג"ץ זה הוא על טובתם של אנשים כמו אמי שנוסעת הרבה ברכבת לעבודה. זכות התנועה - כמו זכות הביטוי, כמו הזכות לדיור ובריאות ותעסוקה - היא זכות בסיסית. זוהי רווחת אזרחים.

"לא חברתי לוועד הרכבת, מעולם לא פגשתי את גילה אדרעי, אבל את זה אף אחד לא טרח לברר. בכל מקרה, מאחר ומחירי התחבורה הציבורית עולים, הדלק עולה ואם לא נעצור את הפרטת הרכבת יהיה לנו הרבה יותר קשה (והרבה פחות ירוק) להתנייד בארץ - זהו בהחלט מאבק כולל של כולם, והוא חלק בלתי נפרד מצדק חברתי".