פאפאלוקאס או יוגב? סופו או הנדריקס?

מי תורם יותר למכבי ת"א העונה ביורוליג בזמן שהוא על המגרש? האם טביעת העין של בלאט הצליחה גם הפעם? מדד הפלוס-מינוס המלא לסיכום הטופ-16

ההופעה של תיאו פאפאלוקאס בשבוע שעבר מול ז'לגיריס העלתה סוגיה מעניינת: האם מכבי היתה יכולה להיות קבוצה טובה יותר אם היווני היה מקבל יותר דקות משחק. ובמלים אחרות, האם בלאט הלך יותר מדי רחוק עם יוגב אוחיון?

הדרך היחידה לבדוק את העניין הזה מבחינה אובייקטיבית היא לבחון את הדברים באמצעות מדד הפלוס-מינוס, אותו מדד שבודק את התוצאה של הקבוצה בזמן ששחקן מסוים היה על המגרש. היתרון של המדד הזה, הוא בכך שהוא נותן למאמן כלי אמיתי לדעת מה היתה ההשפעה של שחקן בשני צדדי המגרש - כלומר, יכול להיות שכשפאפלוקאס על המגרש, מכבי רצה וקולעת מעט יותר טוב. אבל אולי היא משלמת על זה מחיר בהגנה.

ובכן, מתברר שטביעת העין של בלאט לא פספסה גם הפעם. פאפאלוקאס היה השחקן שגרם למכבי את הנזק כמעט הכי גדול בזמן שהיה על המגרש: ב-171 הדקות שלו ביורוליג במדי מכבי הוא השיג מדד פלוס-מינוס של מינוס 33 נקודות, כלומר מכבי ספגה 33 נקודות יותר ממה שקלעה בזמן שפאפאלוקאס היה על המגרש - מקום 13 ולפני אחרון מכל השחקנים בקבוצה. יוגב אוחיון? תתפלאו או לא, הוא מדורג ראשון עם מדד 77 פלוס בזמן שהיה על המגרש. לגבי פאפאלוקאס, מתוך 15 המשחקים שעלה למגרש ביורוליג, ב-12 מהם התרומה שלו על התוצאה היתה שלילית. ב-16 המשחקים שאוחיון היה על המגרש, רק בארבעה ההשפעה שלו על התוצאה היתה שלילית.

מכבי תל אביב
 מכבי תל אביב

ועוד שאלה שעולה בימים האחרונים בהקשר של העונה הבאה: הנדריקס או שחורציאניטיס? אז לפי מדד הפלוס-מינוס אין בכלל שאלה - בזמן שהנדריקס היה על הפרקט ביורוליג, מכבי קלעה 71 נקודות יותר משספגה (מקום שני אחרי אוחיון), בעוד שאצל סופו התרומה הסתכמה ב-26 בלבד, שמעמיד אותו במקום השמיני בלבד במכבי. אם בודקים את התרומה של הנדריקס וסופו בטופ-16 בלבד, התמונה עוד יותר ברורה: בזמן שהנדריקס היה על המגרש בטופ-16 מכבי קלעה 29 נקודות יותר משספגה, אצל סופו ההשפעה על התוצאה בטופ-16 היתה שלילית (4-).

בעיית ליאור אליהו

המדד גם מגלה בפעם המי יודע כמה את הבעיה סביב ליאור אליהו: אליהו הוא השחקן שמייצר כמעט הכי הרבה נקודות פר-דקה בזמן שהוא על המגרש - 0.45 נקודות בכל דקה בממוצע (רק לנגפורד מייצר יותר - 0.46 נק' לדקה בממוצע). אבל אליהו הוא לא שחקן ששובר שוויון, בגלל הבעיות שיש לבלאט בהגנה בזמן שאליהו על המגרש - ב-306 הדקות שאליהו היה על המגרש ביורוליג מכבי קלעה רק 7 נקודות יותר ממה שספגה.

ארבעה שחקנים בסך הכל במכבי השפיעו על התוצאה באופן שלילי בזמן שהיו על המגרש: פאפאלוקאס, שון ג'יימס, ג'ון שייר ודמונד מאלט. אגב, מאלט הוא השחקן שהשפעה שלו על התוצאה היא השלילית ביותר: בששת המשחק שלו ביורוליג מכבי ספגה 34 נקודות יותר ממה שקלעה, בזמן שהוא היה על המגרש.