מנהיגי אירופה מיישרים קו: עוברים ממשבר לצמיחה

נשיא המועצה האירופית, חוזה מנואל ברוסו: "אנחנו עוברים ממצב של משבר למצב של צמיחה" ■ מרקל: "אין ספק שלא ננקוט בצעדים נוספים כאלה. הנזילות יוצאת מהשוק" ■ היום חתמו המנהיגים על האמנה התקציבית החדשה

מנהיגי אירופה מנסים להפיח רוח של תקווה חדשה לצמיחה לאחר החתימה על האמנה התקציבית בפסגת האיחוד האירופי היום (ו') בבריסל.

האמנה התקציבית החדשה אמורה להציב משמעת נוקשה יותר על מדינות בעלות גרעון תקציבי, ולטענתו של נשיא המועצה האירופית, חוזה מנואל ברוסו, מדובר בצעד שמעיד על מחוייבות האיחוד האירופי לשמירה על גוש האירו והמטבע האחיד.

"החתימה מצביעה על מחוייבות המדינות החברות למשמעת גבוהה יותר וליציבות של האירו", אמר ברוסו בראיון ל-CNBC. בארוסו גם אמר כי הוא בטוח שהאמנה תעבור את משאל העם שצפוי להתקיים בנושא באירלנד.

"אני חושב שאנחנו עוברים ממצב של משבר למצב של צמיחה", הוסיף ברוסו. "אם לוקחים בחשבון את מה שכבר הוחלט עליו, זה מאוד מרשים, ואם לוקחים בחשבון את הצעד של הבנק המרכזי האירופי, זה מרשים עוד יותר". הבנק המרכזי האירופי יצא השבוע בסבב השני של תוכנית ההלוואות בריבית נמוכה (LTRO), במסגרתו לוו בנקים ביבשת כ-530 מיליארד אירו. בסיכומו של דבר, הבנק המרכזי הזרים ליבשת בפחות משלושה חודשים סכום השווה לעשירית מהתמ"ג של גוש האירו.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי סבב ההלוואות השני יהיה גם האחרון. "אין ספק שלא ננקוט בצעדים נוספים כאלה. הנזילות יוצאת מהשוק", דברי מרקל בסיום הפגישה בבריסל.

גם נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, אמר כי מדובר בפעם האחרונה שיתבצע צעד כזה, והוסיף כי השווקים נמצאים כעת במצב בו יש להתרכז ברפורמות ובמעבר לצמיחה. "זה מצב מרגיע אולם עדיין מאוד שברירי, שכן יש אי ודאות גבוהה ומדינות אירופה חייבות לשמר את המצב", אמר דראגי . "המצב טוב בהרבה מכפי שהיה עד נובמבר".

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הוסיף לאווירה של מעבר להתרכזות בצמיחה, ואמר לאחר הפסגה כי "המשבר הכלכלי עדיין לא הסתיים, אך אנו 'הופכים את העמוד'".