מאיר שטרית: "אטיאס סוגר קנדציה ולא עשה שום דבר"

הצצה ראשונה למוסף הנדל"ן החגיגי של "גלובס" לקראת ועידת הנדל"ן 2012, שתתקיים מחר ■ מי הם אנשי השנה בנדל"ן? ■ לאן הולכים מחירי הדירות? ■ האנשים שוויתרו על רכישת דירה וחיים בשכירות מדברים ■ שלל ראיונות וניתוחים

"כבר דיברתי מספר פעמים עם ראש הממשלה ואף הצעתי לו פתרונות שהעברתי בכתב. הם שומעים ולא עושים כלום", אומר חבר הכנסת מאיר שטרית (קדימה), ומתריס: "שר השיכון אריאל אטיאס עוד מעט גומר את הקדנציה שלו ולא עשה שום דבר". שטרית כיהן בעבר כשר הבינוי והשיכון וכשר הפנים ומזכיר חוק שהעביר ב-2007 ואשר לטענתו טמונה בו הנוסחא לפיתוח דיור להשכרה.

הערב: מוסף נדל"ן חגיגי יחולק למנויי "גלובס" לרגל ועידת הנדל"ן 2012:

■ אנשי השנה בשוק הנדל"ן

■ סקר הנדל"ן הגדול: המחירים, המחאה, המותגים והפתרונות

■ השמות החדשים שהפציעו השנה בשמי הנדל"ן

■ האנשים שוויתרו על החלום לרכוש דירה מדברים

■ מתכננים לרכוש דירה? סקירת האפליקציות שאתם חייבים להוריד

■ הנדל"ן בחו"ל מתרסק; כך תשקיעו בחוכמה

■ 6 דרכים להכנסות מדירת המגורים שלכם

ועוד שלל ראיונות וניתוחים....

להרשמה לוועידה הנדל"ן של "גלובס" - לחצו כאן

- ח"כ שטרית, מדוע לא עשו שימוש בחוק עד עכשיו?

"אני לא יודע. אחרי שעבר, איתרנו קרקעות לבניית 13 אלף דירות להשכרה בכל ארץ, מתוכן 3,500 בת"א. למרות שהעברתי את המידע לשר זאב בוים שהחליף אותי, דבר לא נעשה, לא הוציאו מכרז".

- מה, לדעתך, הפתרון למצב הנוכחי?

"לקחת קרקעות מדינה, לתת למשרד השיכון לתכנן בסטנדרט סביר ולהוציא למכרז על המחיר הנמוך ביותר שיציעו קבלנים לבנייה. את הדירות ימכרו לזכאי משרד השיכון והמדינה תתחייב לרכוש כל דירה שהקבלן לא ימכור. אין בזה סיכון לאף אחד, אף דירה לא תישאר מיותמת. זה פתרון גם למחיר הקרקע. היא לא תימכר לקבלן אלא תישאר בבעלות המדינה שתחתום עם רוכשי הדירות על הסכם חכירה ל-100 שנה. הדייר ישלם ישירות למינהל על הקרקע, אחוז אחד בשנה, ויוכל בשלב מאוחר יותר לרכוש את כולה. זה כמו לתת משכנתא".

- אם כבר מדברים על זכאי משרד השיכון, מה דעתך על הקריטריונים החדשים?

"יש 15 אלף משפחות שממתינות לדיור ציבורי. הן הזכאיות. הקריטריונים המדוברים הם פשוט דאגה לחרדים, זה מאוד פשוט. למרות ותק הנישואין והשירות הצבאי הרי כבר מלכתחילה החרדים מקבלים את רוב הנקודות. ההסברים לכך שהקריטריונים לא מיועדים לחרדים נועדו כדי שמי שגיבש אותם ייראה יפה כלפי חוץ. ללכת עם ולהרגיש בלי".

- מה דעתך על הרפורמה בחוק התכנון והבנייה?

"מדובר בלא פחות מסקנדל. חוק מטורף שרק יגרום נזק וגם יגרום לעלייה במחירי הדירות. הוא פוגע בציבור, מחליש את היכולת להתנגד לתוכניות ויבטל את השטחים הפתוחים. גם הרעיון של ועדה אחת פותח פתח לשחיתות, הולילנד זה משחק ילדים לעומת מה שהחוק הזה יעשה. הקציבו ליישום החוק 480 מיליון שקל וגם בינת שוורץ בעצמה אומרת שיצטרכו הרבה יותר. הכל נעשה במחשכים, את שלושת הפרקים האחרונים קיבלנו לפני כמה ימים ואף אחד לא דן בזה. אני לא מכיר חקיקה כזו נלוזה ונכשלת בממשלה. אני כשר פנים לא הייתי מסכים למחטף שכזה".

- אז מה הפיתרון? להשאיר את המצב כפי שהוא היום?

"לתת עוד כסף לתקנים ולהגדיל את מצבת כח האדם. ועדה מחוזית היום מתכנסת פעם בחודש. יש לה 100 תוכניות על השולחן והיא מספיק לדון בבודדות. צריך לעשות ועדות מקצועיות שיתכנסו כל יום וידונו בתוכניות. אני בטוח שיזמים יסכימו לשלם אגרה לטיפול בתוכניות מפורטות כדי שזה לא יקח חודשים ושנים. הרפורמה מציעה להוסיף עוד ועדות על מה שקיים היום דבר שיסבך את הדברים ולא יפשט אותם".