משכנתא באמת הפוכה

אנחנו כמעט תמיד מוצאים את עצמנו עובדים בשביל הבית - כדי לשלם את שכר הדירה או המשכנתא, כדי לשלם את החשבונות "שלו", את התחזוקה , את הביטוח, את הרהיטים החדשים, את העוזרת, את הגנן ומה לא. הגיע הזמן שהבית יעבוד קצת בשבילנו, ויתרום את שלו למשק הבית המשותף /

הדרך הפשוטה ביותר לכאורה היא להשכיר את הבית או הדירה, ובכך לראות מהם סוף-סוף קצת רווח. אבל בהנחה שאנחנו עצמנו רוצים או צריכים לגור שם, האופציה הזו יורדת מהפרק. גם פיצול דירות לא ממש חוקי (ומי רוצה לגור בחצי השני של הדירה המפוצלת של עצמו?), והשכרת חדר לקיבוצניק שמגיע ליומיים בשבוע גם היא כבר עניין די ארכאי. עם זאת, יש דרכים שבהן אפשר להרוויח כסף מהבית, חוץ מאשר להשכיר אותו לשנה. אספנו בשבילכם כמה דרכים יצירתיות להוציא קצת כסף מארבעת הקירות והגג. תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם מחשבים איזה חלק מהכנסה החודשית שלכם הולכת על תשלומי משכנתא וכמה זמן עוד יש לכם עד שתגמרו לשלם את כולה לבנק.

קליטה: אנטנה סלולארית על הגג

בימי התום של האנטנות הסלולאריות הן עלו וצצו על גגות כפטריות לאחר הגשם, וייצרו הכנסה נאה למציביהן. עם הזמן, המודעות והחשש הגובר מפני נזקים בריאותיים אפשריים זה התחיל להיות קשה.

אם בתחילת הדרך עוד הוקמו אנטנות על גגות של בתים משותפים, בהמשך זה הפך לבלתי אפשרי מבחינה מעשית, שכן המהלך דורש הסכמה של 100% מהדיירים, וכמעט תמיד יש לפחות שכן אחד שמתנגד, שלא לדבר על הצורך בהיתר בנייה.

את הקושי האחרון ניסו החברות הסלולאריות לעקוף באמצעות מתקנים קטנים יותר (שבחברות הסלולריות אוהבים לקרוא להם "ידידותיים לסביבה"), שאינם דורשים היתר בנייה אלא רק אישורים ברמת הבריאות ואיכות הסביבה. עד לאחרונה יכלו בעלי גג פרטי להשכיר שטח בגג לטובת המתקנים הללו, אבל המאבק נמשך. נכון להיום, יש צו ביניים ארעי שאוסר על הצבת אנטנות, כך שכרגע לא ניתן להציב אנטנות חדשות.

הצו הוא זמני, כך שהתמונה יכולה להשתנות בקרוב, ומי שרוצה להציב אנטנה סלולרית על גג ביתו צריך לעקוב ולהתעדכן. במצב העניינים הנוכחי לא ניתן לדעת באילו סכומים מדובר, וגם כאן מככבת המילה "תלוי": תלוי באיזו חברה מדובר, בתחרות בין החברות, במיקום שלך בארץ (עד כמה צריך שם בכלל אנטנות נוספות) ועוד.

בעבר היה אפשרי לקבל 3,000 שקל לשנה ויותר, כיום אין תעריפים כי אין אישורים אך זה יכול להשתנות וכדאי לעקוב.

קולנוע וטלוויזיה: סרטים מחפשים בית

"וילה פרטית על חצי דונם, גובלת בשטח פתוח וצופה לנוף המהמם של עמק חפר והרי שומרון. 3 קומות ו-5 חדרים, יוקרתית, מעוצבת, מרווחת עם חללים גדולים ומוארת. ללא בריכה. להשכרה כלוקיישן לצילום סרטים ופרסומות בלבד. מינימום 2 ימי השכרה". זו לשון המודעה שהתפרסמה לאחרונה בלוח מודעות אינטרנטי של תעשיית הבידור והקולנוע. באתר הזה נפגשים לא רק שחקנים ותסריטאים אלא גם בעלי בתים ודירות, שרוצים להרוויח קצת מהנכס.

מרבית הדירות המוצעות עונות להגדרת היוקרה - וילות מפוארות, בתים גדולים ודירות בעיצוב ייחודי - מתוך הנחה שזה מה שהמפיקים מחפשים, אבל למעשה יש בהחלט ביקוש גם לדירות פשוטות ועממיות יותר, שכן עלילות סרטים אינן מתרחשות רק בקרב העשירים והמעוצבים. למעשה לא פעם קשה יותר למצוא בית רגיל, כזה שדייריו אינם מחוברים לברנז'ה.

"מציאת הלוקיישנים בבתים פרטיים היא תמיד אחד השלבים הקשים בכל הפקה", מספר המפיק עופר קדר, "לפני כמה חודשים חיפשתי להפקה של סדרה חדשה בערוץ 2 דווקא דירה פשוטה, לא גדולה ועם ריהוט קצת ישן, ולא הצלחנו למצוא בשום אופן משהו מתאים. בסוף מצאתי את עצמי עובר מבית לבית בשכונת יד אליהו בתל אביב ודופק על דלתות כדי למצוא דירה נכונה.

"במקרה אחר הייתי צריך דירה ריקה לגמרי. ניסיתי דרך מתווכים ולא הלך. בסוף צלצלתי לאנשים שפרסמו דירה למכירה ביד 2, וחיפשתי כאלה שכבר עברו לדירה החדשה, אבל עדיין לא מכרו את הישנה והיא עמדה ריקה. אלה שמחו מאוד להשכיר אותה לכמה ימים".

לרוב מעדיפים המלהקים בתים גדולים, כאלה שיש בהם די מקום לציוד ורצוי גם חדר נוסף שבו הצוות יכול לנוח בין הצילומים, אבל הכול תלוי בתסריט ובאווירה. הבעיה היא שגם אם יש לך דירה מושלמת, המפיק ומנהל הלוקיישנים הם תחילת הדרך. אחריו יבקרו בדירה הבמאי והצלם, כדי לראות אם הדירה מתאימה למה שראו בעיני רוחם, וגם אם זו הדירה המושלמת - הסאונדמן יכול לפסול אותה בגלל שהיא רועשת מדי.

וכמה עולה להם התענוג? השונות גדולה. תלוי בהפקה ובאמצעים שעומדים לרשותה, תלוי אם מדובר בסרט אמנותי דל תקציב או סרט פרסומת מרופד היטב. המחירים יכולים לנוע בין 500 שקל ל-1,000 דולר ליום צילום. חברות מסודרות חותמות הסכמים מסודרים עם בעלי בית או עם דיירים למקרה של נזק, וברוב המקרים משתדלים מאוד לשמור על הנכס מפני פגיעה.

הכנסה: 500 עד עד 4,000 שקל ליום. לוח המודעות של תעשיית הקולנוע: taasiya.co.il

אירוח: אירועים בחצר האחורית

בתחום האירועים, יש יתרון בולט לבתים במושבים: שטח גדול, דשא, חנייה בשפע. אירוח אירועים בחצר ובבית הוא ענף מתפתח, ולא פעם משתלם מחקלאות.

"וילה דליה" במושב אורה שליד ירושלים הוא דוגמה מוצלחת. דליה בראשי ומשפחתה עברו למושב לפני כארבע וחצי שנים. "בנינו את הבית לצרכינו האישיים", אומרת בראשי, שעסקה בעבר בניהול אדמיניסטרטיבי של העסק המשפחתי, וכיום מנהלת קריירה שנייה כמפיקה ומארחת אירועים בבית שבו הם עצמם גרים.

"אמרתי לעצמי, למה שעוד אנשים לא ייהנו מהמרחבים ומהנוף?", היא אומרת. "אז לקחתי יוזמה ועשיתי את הצעד". לאט לאט התרחבה היוזמה, מארוחת בוקר קטנה של חברות לאירוח בר מצווה ובת מצווה, ימי כיף וגיבוש של חברות ועוד.

הכנסה: משתנה לפי גודל ומספר האורחים

בכוח השמש: תאים פוטו סולאריים

עד לפני כשנתיים השכרת שטח הגג לצורך התקנת תאים פוטו אוולטאים (התקן פוטו-וולטאי) הייתה עסק משתלם מאוד. בתים במושבים שהשכירו גגות בשטח 500 מ"ר (לא פעם גם גגות ששימשו לולים ורפתות) לצורך ייצור חשמל מהשמש יכלו לקבל סכומים יפים של 180 אלף שקל לשנה ממדינת ישראל בהתחייבות ל-20 שנה.

בשנתיים האחרונות השתנתה מדיניות המדינה, מזכיר דני דנן, מנכ"ל אנרפוינט ישראל, אחת החברות הפועלות בתחום. למרות שהממשלה יקרה את מחיר החשמל בשל מחסור ובשל התראות על בעיות יצור, היא הורידה בו-זמנית את מחיר אנרגיה סולארית כדי לצמצם ביקושים. גג של 150 מ"ר שהוצבה עליו מערכת סולרית המייצרת 15 קילוואט, הניב 50 שקל לשנה בתעריפים הישנים. בתעריף החדש הוא מניב רק 30 אלף שקל לשנה, אומר דנן.

אזרח שרוצה שהגג שלו יעבוד בשבילו צריך קודם כל לפנות לאחת החברות שמפיצות ומתקינות מערכות סולאריות לשם קבלת ייעוץ, ואז לבקש היתר מהוועדה המקומית. עם קבלת ההיתר יש לפנות לחברת החשמל כדי לקבל רישיון (שזה, לדברי דנן, החלק הקשה ביותר בתהליך). בסוף, אחרי ההתקנה, משרד התשתיות צריך לאשר. אגב, עם קבלת האפשרות להמחאת זכות מחברת החשמל (מאז ספטמבר 2009) יצאו הבנקים במדיניות אשראי שמעודדת הלוואות ייעודיות בתנאים אטרקטיביים. אחת מהן היא "משכנתא ירוקה", הלוואות ארוכות טווח או מיחזור משכנתאות ישנות, והוספת המערכת כאשר הבית משמש לבטוחה. לקוחות אמידים יכולים כמובן לקחת הלוואה על המערכת ללא משכון הבית.

1.22 שקל לקילו ואט אחד, במערכות סולאריות ביתית, בהספק עד 15 קילו ואט. 0.90 שקל לקילו ואט אחד, במערכות סולאריות מסחריות, בהספק עד 50 קילו ואט.

הום סטיילינג: בישול, אופנה, מוזיקה

הפריחה הגדולה בתחומי הלייף סטייל בשנים האחרונות הביאה לביקוש של אתרים להפקות אופנה, בישול, קטלוגים מעוצבים וכדומה. אלה מחפשים לא פעם את האותנטי - בית אמיתי, לא סטודיו של צלם, וגם האווירה הביתית בזמן ההפקה היא ערך מוסף. כאן הביקוש הוא לרוב לבתים מיוחדים ומעוצבים, מסוגים שונים. מספר אור הרפז, אמן וצלם עצמאי, שגר בדירה כזו ברחוב בלפור בת"א: "במקור זו דירה תל אביבית רגילה בשטח 65 מ"ר, שעברה שיפוץ מהיסוד, מרצפת העץ עד הקרניזים בתקרה. מבחינה סגנונית זהו פיוז'ן של אלמנטים משנות ה-50 וה-60 עם אלמנטים מתרבות פופ עכשווית ועם רהיטים עתיקים מהמאה ה-18 וה-19 שלקחתי מהבית של ההורים שלי".

הרפז לא עיצב את הדירה לצרכים מסחריים, אבל אופייה המיוחד וחוג מכריו שכלל אמנים וצלמים רבים, גרם לאחדים לבקש טובה ולהשתמש בבית והשמועה עברה לאיטה מפה לאוזן. בהתחלה הוא לא גבה תשלום, אבל כשהתחילו לבוא חברים של חברים וסתם זרים, הוא התחיל לקבל כסף. החלל כבר שימש להפקת אופנה, צילומי בישול ואפילו לווידיאו קליפ שחיפש שיק אחר.

גם כאן המחיר משתנה, ונע בין 500 שקל לחצי יום לאלף שקל ליום. "התמחור, כמו גם הנכונות לשיתוף פעולה, שונה אם מדובר בחברים שאני מכיר ויודע שישמרו על החלל או 25 אנשי צוות ומכונת עשן לצילומי וידיאו קליפ".

גם הבית שבו גרה פז גלזר - דירה גדולה באזור לוינסקי בתל אביב, עם רצפות מצוירות עתיקות ותקרות בגובה שישה מטרים - משמש לצילומים, ובמיוחד לצילומי מוזיקה. הדירה משמשת כחלל להשכרה מ-40 עד 100 שקלים להעברת שיעור או חזרה ועד 900 שקל ליום צילום לסרט או להפקת תמונות לאירועים מוזיקליים.

הכנסה: בין 40 שקל לשעה ועד 4,000 שקל ליום.

פנאי: סדנאות וחוגים בסלון

עוד דרך לנצל את החלל הביתי הוא לארח בו סדנאות מסוגים שונים. יש מנחי סדנאות - לרוב סדנאות העשרה או העצמה אישית - שמשתמשים בבית שלהם עצמם, ואם הוא מתאים מבחינת הפסיליטיז' מציעים גם לעמיתים ולקולגות בתחום. לעיתים קרובות יש העדפה לבתים פרטיים. ההיצע מגוון - מסדנת סוף-שבוע חד פעמית ועד קבוצות שנפגשות בקביעות.

יואב מתל אביב אירח בסלון ביתו סדנה להתפתחות רוחנית במשך עשרה מפגשים, ובתמורה זכה לפטור מתשלום בעבור הסדנה (130 שקלים למפגש בקירוב). הוא היה מרוצה מאוד, והציע למנחה של קבוצת כתיבה שהשתתף בה להעביר את הסדנה לביתו. הוא לא סיכם את הפרטים מראש, כי הניח שהסידור שהכיר המקובל, אבל רק אחרי שהסדנה עברה לסלון שלו, התברר לו שהמנחה לא חשבה שיש בכך הצדקה לפטור או להנחה בדמי התשלום, והוא מצא את עצמו מארח בהתנדבות.

וילה דליה מארחת (בתשלום) סדנאות בישול, בהן גם של שפים ידועים כמו שאול בן אדרת וירון וינקלר, ומנצלת את שטח החצר הגדולה לסדנאות רוחניות עם פינות ליוגה, טאי צ'י, עיסויים ומדיטציה.

הכנסה: משתנה לפי מספר משתתפים וזהות המנחה.