אפקט דמי הניהול בתעודות הסל: 174 מ' ש' פדיונות בפברואר

לפי הערכות הפדיונות הם על רקע התקנה החדשה של האוצר, שאוסרת לגלגל את דמי הניהול לעמיתים ■ קרנות הנאמנות דווקא גייסו 900 מיליון ש'

אחרי שישה חודשים רצופים של גיוסים סוגר ענף תעודות הסל חודש של פדיונות. בחודש פברואר נפדו מתעודות הסל כ-174 מיליון שקל. יחד עם זאת נציין, כי לא בכל הגופים נרשמו פדיונות, וחלקם הצליחו לגייס.

על פי הערכות, הפדיונות קשורים לתקנה החדשה שיזם משרד האוצר, שאושרה לפני כמה שבועות, ושלפיה גופים מוסדיים לא יוכלו עוד לגלגל את דמי הניהול בתעודות סל על העמיתים. כיוון שהגופים המוסדיים לא מעוניינים לממן את העלויות מכיסם, הם צפויים למכור חלק מהאחזקות שלהם בתעודות סל, צעד שבו החלו כבר בחודש שעבר.

בענף קרנות הנאמנות, לעומת זאת, חודש פברואר היה חיובי, בדומה לחודש שקדם לו. על אף ירידות השערים שנרשמו בבורסה בחודש זה, נהנו הקרנות מכניסת כספים חדשים.

בחודש החולף הוסטו הכספים לאפיקים המסורתיים (בעיקר קרנות אג"ח), ובמקביל נרשמו פדיונות מהקרנות הכספיות הסולידיות. הקרנות המסורתיות גייסו כ-1.4 מיליארד שקל. בקיזוז הפדיונות מהקרנות הכספיות, גייס הענף כ-900 מיליון שקל, וסך הנכסים בו הוא 146.6 מיליארד שקל.

הגיוסים לקרנות האג"ח מזכירים לנו את אחת התופעות המטרידות בענף הקרנות. איגרות החוב הממשלתיות היו האפיק הטוב ביותר בבורסה ב-2011. מערכות הדירוג בבנקים נותנות משקל רב לביצועי העבר, ולכן קרנות האג"ח הממשלתיות בולטות בראש צמרת דירוגי הבנקים, וכספי הלקוחות זורמים אליהן. כך יוצא, שמשקיעים נכנסים להשקעה בקרנות רק לאחר שהן כבר רשמו תשואות נאות, ולא ברור כמה בשר עוד נותר להמשך העליות.

תופעה מעניינת אחרת, הנוגעת גם לקרנות האג"ח מדינה, קשורה לדמי ניהול. מבדיקה שביצע אחד ממנהלי הקרנות בענף עולה, כי בחודש ינואר נעשו מרבית הגיוסים לקרנות שדמי הניהול בהן הם כגובה עמלת ההפצה, ואף מתחתיה, כמו למשל כלל ממשלתי ללא מניות, פסגות פלטינום אג"ח מדינה ללא מניות, קרנות MTF של מגדל שוקי הון וכמובן קרנות המק"מ של פסגות והראל-פיא.

מלחמת המחירים בענף הקרנות הייתה שמורה זמן רב לקרנות הכספיות. אולם אלה כבר גובות דמי ניהול, או גובות עמלות אחרות, אבל בענף ייצרו בשנה החולפת קרנות אחרות, שמצליחות לגייס לא מעט בזכות העלויות הנמוכות, ואף ההפסדיות שבהן. כך שלמעשה, מלחמת המחירים, שגורמת לבתי ההשקעות בעיקר הפסדים, לא הסתיימה, אלא רק עברה לזירה אחרת.

אפיק נוסף שנהנה החודש מגיוסי כספים הוא קרנות חו"ל. בדומה למגמה הקיימת כבר כמה חודשים אצל הגופים המוסדיים המנהלים מוצרים לטווח ארוך, גם המשקיעים בענף הקרנות מעוניינים להוציא חלק מכספם לחו"ל. כך, קרנות האג"ח בחו"ל גייסו החודש כ-250 מיליון שקל, וסכום דומה גויס לקרנות המנייתיות בחו"ל. בסה"כ זרמו לקרנות חו"ל כחצי מיליארד שקל.

מהקרנות הכספיות נפדו החודש כחצי מיליארד שקל, כאשר באופן גס ניתן לומר כי המנהלים בענף שגובים דמי ניהול בקרנות אלה סבלו מפדיונות, ואילו מנהלים שלא גובים דמי ניהול (אך גובים שיעור הוספה), או גובים דמי ניהול נמוכים יחסית גייסו כספים. להלן המספרים המרכזיים של החודש החולף.

36% - זהו שיעור הגיוסים של קרנות אלטשולר-שחם בפברואר מתוך סך הגיוסים בענף. קרנות החברה, שבניהול המנכ"ל והמייסד גילעד אלטשולר, התחילו את 2012 ברגל ימין, וגייסו בחודשיים לא פחות מ-900 מיליון שקל - 504 מיליון שקל מתוכם בחודש החולף.

שליש מהגיוסים נרשמו בקרנות אג"ח בחו"ל של בית ההשקעות, ונראה כי הביצועים היפים שהצליח לרשום בקופות הגמל, בזכות החשיפה לחו"ל, מחלחלים כעת גם לקרנות בית ההשקעות, ומשקיעים המעוניינים להוציא חלק מכספם קצר-הטווח מעבר לים מזהים את אלטשולר-שחם כמקום הנכון לעשות זאת. בבית ההשקעות גייסו גם בקרנות אג"ח מדינה ואג"ח כללי.

4 - זהו מספר המנהלים הגדולים שרשמו בפברואר פדיונות, והם אקסלנס (189 מיליון שקל), מיטב (205 מיליון שקל), אי.בי.אי (32 מיליון שקל) ודש (113 מיליון שקל). קרנות אקסלנס שבניהול מאיר מזוז וקרנות מיטב שבניהול רפי ניב רשמו פדיונות גם בקרנות מסורתיות וגם בכספיות, ולכן השורה התחתונה שלהם היא שלילית. קרנות אי.בי.אי שבניהול עודד גל, לעומת זאת, גייסו כ-50 מיליון שקל בכספיות, ואיזנו פדיונות של 82 מיליון שקל במסורתיות. קרנות דש, שבניהול עידו בירמן, רשמו גיוסים בקרנות המסורתיות (49 מיליון שקל), אולם פדיונות של 162 מיליון שקל בכספיות הביאו לשורה תחתונה שלילית.

280 מיליון שקל - זהו היקף הגיוסים של קרנות מנורה מבטחים מתחילת השנה, 136 מיליון שקל מתוכם בחודש החולף. קרנות החברה, שבניהול זיו שמש, התחילו את 2012 ברגל ימין, לאחר תקופה ארוכה של פדיונות, והמשיכו בסנטימנט החיובי גם החודש, שבו הן גייסו יותר מפי שניים לעומת נתח השוק שלהן בקרנות מסורתיות.

גם קרנות מגדל שוקי הון, ילין לפידות ואפסילון גייסו החודש בקרנות מסורתיות למעלה מנתח השוק שלהן. קרנות מגדל שוקי הון, שבניהול שגיא שטיין, גייסו 118 מיליון שקל, אולם אם מנטרלים את הפדיונות בכספיות מקבלים כי במסורתיות גייסו קרנות החברה 272 מיליון שקל. בילין לפידות ואפסילון אין קרנות כספיות, ולכן כל הגיוס שלהם הוא למסורתיות - 126 מיליון שקל ו-46 מיליון שקל בהתאמה.

174 מיליון שקל - זהו היקף הפדיונות שנרשם בענף תעודות הסל בחודש פברואר. רק קסם ותכלית-אינדקס - שתי החברות הגדולות בענף, רשמו החודש פדיונות, ואילו שלוש השחקניות הנותרות דווקא גייסו. הפדיונות בתכלית-אינדקס שבניהול איל סגל ודוד אלאלוף עמדו על 327 מיליון שקל, רובם מתעודות סל על מדדי מניות ואג"ח בארץ. במיטב-מבט שבניהול ליאור כגן נמשכו הגיוסים לתעודות הפיקדון, ואלה גייסו בפברואר 153 מיליון שקל - 73% מהגיוסים לאפיק זה.

קרנות
 קרנות

תעודות
 תעודות