30 יום השעיה מהכנסת ללוביסטים של גלעד - משידור "עובדה"

המשמעות: מאחר שהתחקיר שודר ב-7 בפברואר, ההשעיה תסתיים כבר מחרתיים

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, החליט לשלול את ההיתר של עובדי חברת הלובינג "גלעד". בעקבות תחקיר ששודר בתוכנית "עובדה", החליטו ריבלין וחברי הוועדה שמינה להטיל מגבלות על עובדי החברה, לאחר שצולמו במסגרת התחקרי במצלמה נסתרת כשהם מתארים את עבודת הלוביסטים והשפעתם על חברי הכנסת במשכן.

בנוסף להחלטה לשלול את ההיתר לפעול כשדלנים לשדלני חברת "גלעד" למשך 30 ימים, קבעה הוועדה שמינה ריבלין כי יישלל לשנתיים ההיתר לפעול כשדלן שניתן לצח בורוביץ', וזאת בנימוק כי "בקוד ההתנהלות אותו הציג ובאופן שבו הוא בחר לתאר את עבודת השדלנות יש כדי להעיד על כך שלתפיסתו תפקיד השדלן הוא להטות את חברי הכנסת לטובת האינטרסים העסקיים אותם הוא מייצג, תוך שהוא מטעה אותם לחשוב כי יש חפיפה בין אינטרסים אלה לבין המטרות הציבוריות והחברתיות שלמענן אמורים לפעול חברי הכנסת... הוועדה רואה חומרה מיוחדת בכך שמר בורוביץ' בחר לחלוק את תובנותיו אלה במסגרת קורס שנועד להכשיר שדלנים".

כמו כן, הוחלט לשלול את ההיתר לפעול כשדלן של יו"ר "גלעד", אריאל סנדר, עד תחילת כנס הקיץ, בנימוק שיש להטיל עליו אחריות "הן כמי שעומד בראש החברה, הן מכוח היותו השדלן הראשי מטעמה בכנסת והן בשל העובדה כי נכח בעצמו בקורס והרצה במסגרתו. הוועדה סבורה כי במקרה זה אין להסתפק בהענשת הש.ג. בלבד. מדובר בשיתוף-פעולה מוסדי בין 'גלעד' לבין הגוף המסחרי שארגן את הקורס, ולא ביוזמתו הפרטית של מר בורוביץ".

"החריגות בפעילות הלובינג בכנסת כפי שנחשפו בתחקיר הינן חמורות ביותר והסבו נזק כבד לאמון הציבורי בכנסת ובחברי הכנסת", אמר היום (ב') ריבלין. "מיד לאחר הפרסום נקטתי בצעדים תקיפים, שהתבקשו עוד לפני פרסום התחקיר. עם זאת, לצד חומרת הדברים, הענישה הספציפית כלפי חברת 'גלעד' חייבת להיות מידתית והגונה, ואני שמח על שחבריי לוועדה קיבלו החלטה שקולה ומאוזנת".

יש לציין כי לאור העובדה ששדלני חברת גלעד קיבלו על עצמם בפועל שלא לפעול בכנסת מאז שידור התוכנית ועד להחלטה זו, תקופת השלילה תימנה ממועד שידור התוכנית - קרי ל-30 יום.