"ניאבק על חוק למכירת דירות ב-20% הוזלה"

שר השיכון בפסגת הנדל"ן של "גלובס": "מחירי הדירות ירדו כבר בממוצע ב-7% - אבל זה לא מספיק" ■ תוקף את פישר בגין מחנק האשראי: "קבלנים מחזירים לנו קרקעות כי אין להם מימון; זה פוגע בהתחלות הבנייה ובזוגות הצעירים; שרה"מ יתערב"

שר השיכון אריאל אטיאס, שנבחר לאיש השנה של "גלובס" בענף הנדל"ן לשנת 2012, אומר היום (ב') כי גם לאחר 3 שנים בתפקיד ומאמצים "בלתי פוסקים" להוריד את מחירי הדירות - אין בכוונתו לעצור. הוא תקף את בנק ישראל בגין מגבלות האשראי שהטיל על הבנקים, כאשר לטענתו הפגיעה בהתחלות הבנייה כבר מורגשת בשטח.

"בנק ישראל מתייחס לכל הענף כמקשה אחת ואני לא חושב שזה נכון", אמר אטיאס. "הסיכונים שיש בבניית כבישים למשל הם לא אותם הסיכונים שיש בפרויקטי מגורים".

אטיאס ציין כי "הבחירה של 'גלובס' בי לאיש השנה נותנת לי מים קרים על נפש עייפה אחרי 3 שנים של מאבקים בלתי פוסקים בעליית במחירי הדירות, במחסור מתמשך בהיצע ובריבית נמוכה. לקחתי על עצמי מתחילת כהונתי להגדיל את היצע הקרקעות ובהמשך גם להוריד את מחירי הדירות".

אטיאס אמר כי לאחר שנים של עליות מחירים, "סוף סוף אנחנו רואים פירות. יש גידול של 50% בהתחלות הבנייה והיקפי בנייה גבוהים ביותר ממה שנראה בעשור האחרון. כל הגופים - משרד האוצר, השמאי הממשלתי והלמ"ס - כולם טוענים שעליות המחירים פסקו. לפי הנתונים שלנו המשוקללים, אנחנו מדברים על ממוצע ירידות של 7% במחירי הדירות. זה לא מספיק וצריך יותר".

שר השיכון לא התעלם ממצוקת האשראי של הקבלנים ואמר: "קבלנים שכבר זכו במכרזי קרקעות ולא מצליחים לקבל מימון ומחזירים לנו את הקרקע - זו נורת אזהרה שאי אפשר לשבת בחיבוק ידיים. אני מנצל את הבמה הזו וקורא לראש הממשלה להתערב בנושא. יש 2 בנקים גדולים שמחזיקים ב-70% מהאשראי וכמעט ולא נותנים אשראי לבנייה; זה לא צריך להיות כך". לדברי אטיאס, מחנק האשראי מביא ל"פגיעה בזוגות הצעירים".

בחודשים האחרונים החל משרד השיכון לשווק קרקעות לבניית דירות להשכרה, ואטיאס עונה היום למבקרים בעניין תוכניות אלה: "אני שומע את הסקפטיות שעולה כמו זו שנשמעה כשאמרנו שנגדיל את היצע הקרקעות והדירות. זה תלוי בנו שזה כן ישתלם לקבלנים ואנחנו יכולים להפוך את זה לאטרקטיבי ליזם".

בהתייחסו לדיור בר השגה אמר אטיאס כי בכוונתו להיאבק על הצעת חוק שתחייב קבלנים להקצות מספר דירות בכל פרויקט לדיור בר השגה: "אנחנו צריכים להיאבק על זה בממשלה וזה מאבק קשה; הקבלן יקבל זכויות בנייה נוספות בקרקע בתנאי שהוא ימכור את הדירות במחירים הנמוכים ב-20% ממחיר השוק, וזה מופיע בהצעת החוק שנתנו לממשלה. אני מתכוון להיאבק על זה בכנסת ויחד עם הגדלת היצע הקרקעות למען הזוגות הצעירים - זה הדבר המרכזי ביותר שיביא להורדת מחירי הדירות".