כץ: "גילה אדרעי רוצה לשלוט בשאלטר - היא מתנהגת כאילו הרכבת שייכת לה; לא מעניינים אותה העובדים"

(עדכון) - שר התחבורה מציג ארגון מחדש של הרכבת ומאיים: "אם יהיו שביתות - נסגור את החברה" ■ טוען כי הגיע להסכמות עם עופר עיני - אך גילה אדרעי סיכלה את ההסכם: "היא הטילה וטו; לא ראיתי כזה דבר באף מונופול ממשלתי"

שר התחבורה ישראל כץ הודיע היום (ב') על צעדים לארגון מחדש של רכבת ישראל וממשיך לאיים כי אם יימשכו השביתות מצד העובדים - הוא יסגור את הרכבת.

"נקים 3 חברות שתטפלנה בציוד הקיים, בנושא של המטענים ובפיתוח העסקי של הרכבת", אמר כץ במסיבת עיתונאים שכינס אחר-הצהריים, תוך שהוא מתייחס ליישום ההסכם עם חברת בומברדייה. "התגבשו הסכמות רחבות על הרבה דברים אבל הוויכוח בסופו של דבר הוא מי ינהל את הרכבת. הנהלת הרכבת תנהל את הרכבת וקרונות חדשים צריכים להיות מטופלים בצורה אחרת. היום נעשה צעד משמעותי בארגונה מחדש של הרכבת. אני מצפה שהעובדים יתנו יד לדבר הזה ולא יפגעו בציבור".

כץ חזר על האיום שהשמיע בשבועיים האחרונים, לפיו: "אם יהיו שביתות לא יהיה מנוס מסגירת הרכבת. אני משפר את תפקוד הרכבת ומכין אותה למילוי היעדים". כץ רמז כי מי שאחראית לפיצוץ המו"מ היא יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי: "לא מעניין אותה התנאים של העובדים; היא רוצה לשלוט בשאלטר".

הוא גם הוסיף שיו"ר ההסתדרות עופר עיני הסכים עימו על חלק מההסכמות שהושגו, אולם גילה אדרעי סיכלה את ההסכם: "כן, עיני הסכים לנוסח ההסכם אבל יש כאן מצב שמישהי לקחה זכות וטו כאילו החברה שייכת לה. החברה שייכת לציבור ואנחנו נחזיר אותה לציבור".

כץ הבהיר כי אין בכוונת הנהלת הרכבת להפריט את החברה, אלא "להביא חברה זרה, מהמובילות בעולם, שתהיה שותפה. אין לי עיקרון לבוא ולהפריט, להתנצח עם העובדים. המודל הזה שיו"ר ההסתדרות הסכים לו זה לא מודל של הפרטה. אבל העובדים לא מסכימים. למה? כי הפתרון הזה טוב לרכבת אבל לא טוב לוועד כי אם העובדים מושאלים אז הוועד לא יכול לשלוט בהם. ההסכם הזה מוציא עובדים משליטת הוועד ויש כאן מאבק על שליטה. לא ראיתי את זה בחברת החשמל, ברשות שדות התעופה, במקורות ובמונופולים אחרים".

גורמים בהסתדרות: "כץ מונע משיקולים פוליטיים"

יו"ר ההסתדרות עופר עיני זעם על ההחלטה של כץ לכנס מסיבת עיתונאים בעניין, וטען בשיחות סגורות כי מדובר בהתנהלות תמוהה של השר אשר אינה על דעתם של בכירי הרכבת ומשרד האוצר. בהסתדרות ציינו כי כבר גובש מתווה פורץ דרך להסכם ברכבת, וכי קיימות מספר מחלוקות הניתנות לגישור. כבר ביום חמישי האחרון הציע עיני להאריך את המו"מ בשבועיים נוספים לכל היותר, אולם כץ סרב. בסביבתו של כץ הסבירו כי מי שניהל את המו"מ התרשם כי לא מדובר במחלוקות קטנות, אלא בוועד עובדים שעושה הכל כדי להימנע מחתימה על הסכם ולכן לא היה עוד טעם לתת ארכה למו"מ.

גורמים בהסתדרות טענו מוקדם יותר היום כי השר כץ פועל משיקולים פוליטיים, מתוך הנחה כי דעת הקהל אוהדת את הכוונה לסגור את הרכבת ולפתוח אותה במתכונת חדשה. "מי שמחפש פתרון לא דוחה הצעה להאריך את המו"מ בעוד כמה ימים. זה נראה כאילו הוא מעוניין במלחמה", אמר אחד הגורמים. לדבריו, "רק אתמול בערב ישבנו לפגישה נוספת של מו"מ ותוך כדי אנחנו שומעים על הכוונה של כץ לכנס מסיבת עיתונאים. זה חוסר אחריות וזה בטח לא נובע מדאגה לאינטרס של הרכבת".

בהסתדרות סבורים כי כץ מאיים בסגירת הרכבת מתוך הנחה כי ההודעה שלו תגרור שביתה מיידית בחברה - דבר שרק יחזק את עמדתו בדבר הצורך לכאורה בסגירתה והקמתה מחדש. ואולם, בהסתדרות לא מתכוונים לפעול על פי התרחיש הצפוי. על פי בכיר בארגון, אם כץ יודיע על סגירת הרכבת בעוד שבועיים לצורך העניין, אזי ההסתדרות תדאג לכך שלא תהיה שום שביתה עד אז. כץ, במקרה הזה, יצטייר כאיש הרע שסגר מקום עבודה של אלפי עובדים.

באופן אירוני, דווקא הכוונה של כץ לכנס מסיבת עיתונאים דרמטית הצליחה לאחד בין בכירי ההסתדרות לוועד עובדי הרכבת, לאחר מספר מחלוקות ביניהם. בשעות הבוקר עוד נדמה היה כי עיני מוכן לחתום על הסכם וזו רק יו"ר הוועד, גילה אדרעי, שמעכבת את החתימה בעניין. אותן מחלוקות הניעו ככל הנראה את כץ להודיע על מסיבת העיתונאים, ומרגע זה הזעם של ההסתדרות ושל הוועד הופנה יחד לעברו של שר התחבורה.

פחות מיקור חוץ, יותר עובדי רכבת

למעשה, כבר גובשו הסכמות עקרוניות לקראת רפורמה מקיפה ברכבת ישראל. המחלוקות האחרונות נוגעות בעיקר למיקרו, ולא למאקרו. על פי ההסכמות, עובדי רכבת ישראל יתחזקו את כל הקרונות החדשים שצפויים להגיע בקרוב לארץ, וכך גם 70% מהציוד שקשור לפרויקט החשמול העתידי של הרכבת. חברת בומברדיה הקנדית תתחזק רק את הקרונות הישנים ו-30% בלבד מהציוד של פרויקט החשמול.

בצורה הזו, ביטחונם התעסוקתי של העובדים והעבודה המאורגנת ברכבת מובטחים לשנים רבות. עד לסוף השבוע האחרון ההסתדרות והנהלת הרכבת קידמו חלופה אחרת: הקמת חברה בת בתחום התחזוקה כאשר רכבת ישראל תחזיק בה 51% מהשליטה, ואילו גורמים פרטיים יורשו להחזיק עד 49%. עובדי מערך התחזוקה ברכבת אמורים היו לעבור אל חברת הבת תוך הצמדת הסכמי השכר בחברת הבת להסכמים של חברת האם. בוועד העובדים העלו הסתייגויות מהמודל הזה, ולבסוף הוסכם על המודל של מיקור חוץ חלקי.

המחלוקת העיקרית שנותרה בתחום התחזוקה קשורה לדרישה של הנהלת הרכבת לפיה העובדים שתגייס חברת בומברדיה, אשר יועסקו כאמור במיקור חוץ, יעבדו למשך כשנה וחצי בתוך המוסכים של הרכבת. בוועד התנגדו לכך נמרצות בטענה כי מדובר בהכנסת עובדי קבלן לכל דבר ועניין, שיועסקו כתף אל כתף לצד עובדי הרכבת. בוועד דורשים כעת כי מיקור החוץ יחל רק לאחר שחברת בומברדייה תפעיל מוסכים נפרדים משלה, ובהסתרות הביעו הבנה מסוימת לדרישה הזו.

על פי התוכנית שגובשה, יוקמו שתי חברות בנות לרכבת: האחת היא חברה שתנהל את הנדל"ן ותניב הכנסות לרכבת, כאשר רכבת ישראל תחזיק בה 100% מהשליטה. השנייה היא חברת ניהול בתחום המטענים, כאשר גורמים פרטים יורשו להחזיק בה שליטה (51%). מדובר בחברת ניהול עם מספר מצומצם של עובדים, ואילו הנהגים ואנשי התחזוקה שיועסקו בחברה יהיו למעשה עובדי רכבת.

בתמורה לנתינות מצד העובדים, הצדדים הסכימו עקרונית כי הקופאים שהועסקו מזה כעשור בידי חברת כוח האדם מנפאואר, ייקלטו בהדרגה כעובדי הרכבת. גם עבודות תחזוקה שונות שהתבצעו עד היום בידי חברות חיצוניות כמו קטרפילר, יבוצעו מעתה בידי עובדי הרכבת. ויש גם תמורה כספית: על פי ההסכמות העקרוניות, העובדים יקבלו תוספת שכר של כ-25%, בצד מענק בגובה 40 אלף שקל שיינתן בשתי פעימות. בסך הכל מדובר בהטבות כספיות בשווי של 100 מיליון שקל.

כץ: "המצב הנוכחי לא יכול להימשך"

רגע לפני מסיבת העיתונאים, כץ נשא היום נאום לוחמני במיוחד בפסגת הנדל"ן של "גלובס", וחימם את השטח לקראת המסע"ת. המסר שביקש כץ להעביר לעובדי הרכבת ברור לחלוטין: "המצב הנוכחי לא יכול להימשך".

"נכנסתי למצב שהנהלת הרכבת לא יכולה לנהל אותה", אמר כץ. "אם היא נתנה הוראה זה היה בגדר המלצה, במקרה הטוב. אני מגבה את ההנהלה וזה יוכיח את עצמו. כאשר חוטבים עצים, ניתזים שבבים. היום אין שום אפשרות מלבד שהמצב יוסדר ושההנהלה תנהל. מה שהיה לא יכול להימשך".

כץ, שאיים לאחרונה לסגור את הרכבת אם יהיו שביתות נוספות מצד העובדים, אמר היום כי "ההשקעה ברכבת חסרת תקדים בהיקפה, אנחנו נערכים גם לעתיד כדי לתקן את ההרגלים הלא-טובים ברכבת על רקע ההתרחבות. אני יכול להבטיח שהמסילות ייסללו ושהעובדים יעבדו".

באשר למו"מ שהתפוצץ עם עובדי הרכבת, השר כץ סירב להיכנס לפרטים ואמר שיגיד הכל במסיבת העיתונאים. "הציבור אוהב את הרכבת וזקוק לרכבת והיום מתבצעת מהפכה - תוכנית 'נתיבי ישראל' שמחברת את הפריפריה למרכז, ותהיה גם רכבת לאילת. תהיינה מסילות מדן ועד אילת. כל ההזדמנויות בתחום הדיור, החינוך והתעסוקה יהיו שוויוניות", אמר כץ.

כאשר נשאל על הייאוש של הציבור מהרכבת, אמר כץ: "הציבור אוהב את הרכבת והתפקיד שלה הוא לשרת את הנוסעים. מתבצעות היום עבודות ברכבת והציבור רואה את זה. תקציב והחלטות היו כבר הרבה שנים - והיום זה קורה. בקרוב נביא החלטה מפורטת למערכת כוללת של הסעת המונים".