אושר: מכשירי סלולר לא יימכרו בזיקה לתוכנית תעריפים

ועדת הכלכלה אישרה את הצעתו של היו"ר, ח"כ כרמל שאמה-הכהן ■ המהלך יתרום לתחרות על מחירי המכשירים הסלולריים ויסייע למעבר בין חברות הסלולר

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') את הצעתו של יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, להפסיק לחלוטין את הזיקה הנוהגת בחברות הסלולר בין רכישת מכשיר סלולרי לבין מסלול התעריפים אליו מצטרף הלקוח. כלומר, חברות הסלולר לא יוכלו יותר למכור מכשירים בהתאם לחבילת השירותים שהלקוח בוחר, והוא ישלם עליו בנפרד.

המשמעות של המהלך חשובה ביותר, היות והחברות מנצלות את הזיקה שנוצרה בין התוכנית למכשיר על מנת "לנפח" את מחירי המכשירים וכדי למכור חבילות דקות יקרות יותר ללקוחות.

התיקון ייכנס לתוקף ב-2013, והוא אמור לסייע לשחקנים החדשים שנכנסים לשוק להשיג נתח שוק. הזיקה הנוהגת מקשה על הלקוחות לעבור מחברה לחברה, משום שהלקוח סבור בטעות כי החיבור בין התוכנית למכשיר (שעליו הוא משלם ב-36 תשלומים) כובל אותו גם לתוכנית, ולכן הוא נמנע מלעבור חברה.

הניתוק המוחלט בין המכשיר לתוכנית עשוי לייצר גם תחרות על עלויות המכשירים, שכן המכשיר יימכר בנפרד ולא יוכל להיות מסובסד ביחס לתוכנית שהלקוח בוחר.

בנוסף החליטה היום ועדת הכלכלה כי קנסות היציאה יבוטלו לחלוטין בשוק הסלולרי. הביטול הקודם שעבר בשנה שעברה מתיר לחברה לגבות קנס בשיעור של 8% כפול מספר החודשים שנותרו ללקוח בהתחייבות לתוכנית. כעת הלקוחות שעוברים מחברה לחברה לא ישלמו שום קנס ויוכלו לעבור מתי שהם רוצים.