נתוני מכירות הרכב מוכיחים: הציבור אדיש למחירי הדלק

נתוני המכירות של פברואר - מעל 18 אלף כלי רכב - מעידים על כך שהלקוחות אדישים לעליית מחירי הדלק ■ גם יש מי שעשוי להרוויח מהם

אם לשפוט על פי נתוני המכירות היבשים של חודש פברואר פרשת "ועדת זליכה" הייתה לא יותר מאשר מכה קלה בכנף של הענף. ענף הרכב ממשיך לטוס הלאה ונתון מכירות חודשי של מעל 18 אלף כלי רכב - כמעט זהה לפברואר אשתקד - בחודש גשום, קר ועם הרבה עננים קודרים שמעיבים על הכלכלה המקומית, מעיד על סימני אופטימיות. מתחת לפני השטח התמונה מורכבת יותר.

היפניות נעלמות, האירופיות מרוויחות

הנתון הבולט ביותר במפת המכירות בחודשיים הראשונים של השנה הוא התגברות ההשפעה של שערי המטבע. הין החזק ממשיך להכחיד את המכירות של מותגי הרכב היפניים בישראל, או לפחות את המותגים שמתבססים על כלי רכב מתוצרת יפן, ומפנה נפח מכירות מאסיבי למתחרים. הדוגמאות הבולטות ביותר הן קורולה סאן ומאזדה 3, שתי המובילות המסורתיות של שוק המשפחתיות, שכיכבו בצמרת טבלאות המכירות בארץ יותר מעשור. כיום הן נמצאות במאבק הישרדות. הקורולה מסרה בפברואר 665 יחידות והמאזדה 3 הסתפקה ב-584 יחידות. מדובר בקצב מכירות נמוך ב-40%-60% מהקצב המקובל, שבו נמכרות שתי המכוניות הללו בשנים רגילות.

נתונים כה נמוכים מעידים על האטת מכירות יזומה ע"י שתי היבואניות. מעמדן של יוניון מוטורס ושל דלק רכב בקרב חברות הליסינג איתן ולשתיהן אין בעיה "לדחוף" לשוק כמות חודשית גדולה ב-30% לפחות. לשתי היבואניות גם אין בעיה לממן לחברות הליסינג את הרכישה באמצעות אשראי ארוך טווח, אבל נראה שבשער החליפין הנוכחי של הין, אין להן עניין בכך. מקורות בענף מספרים שמאזדה וטיוטה מפסידות כיום כסף על כל יחידה של מאזדה 3 וטויוטה קורולה שנמכרת לחברות הליסינג וגם סובארו נמצאת באותה ביצה. הנתונים הכספיים בהחלט מעידים על כך.

הפתרון של דלק רכב הוא להעביר את מסת המכירות מהמותג מאזדה לפורד, שנשענת על מטבע ידידותי הרבה יותר. בינתיים הפתרון הזה עובד היטב. פורד פוקוס, למשל, מסרה בפברואר מעל 1,700 יחידות - פי 3 ממאזדה 3 - ויש לה כיום צבר הזמנות מאסיבי. לטויוטה אין חלופה בפלח המשפחתי אולם היא עובדת במרץ כדי להרחיב אחיזתה בפלח הסופר מיני וכדי לקבל בעתיד את הקורולה מפס ייצור שמתבסס על מטבע ידידותי יותר.

דעיכת היפניות הייתה עשויה להיות דרמטית אף יותר אלמלא סבלו הקוריאנים ממגבלות קשות של אספקה. הקוריאניות המובילות - יונדאי, קיה ושברולט - תפסו בפברואר נתח של כ-35% משוק הרכב הישראלי, ויונדאי לבדה מסרה כמעט 4,200 כלי רכב. אבל כאשר משקללים את צבר ההזדמנות הלא מסופקות של שלושתן, נתח השוק המצרפי שלהן מתקרב יותר ל-60%. למשפחתית יונדאי I35 לבדה יש כיום רשימת המתנה של 5-6 חודשים קדימה, וכל מלאי שהיבואן מצליח לשים עליו יד מגיע לארץ "מכור מראש".

גם ליונדאי I25 יש צבר הזמנות לא מבוטל וברכבי נישה כגון יונדאי VELOSTER מקבלים כיום בחברה הזמנות לאספקה בספטמבר והלאה. גם לקיה ולשברולט יש מחסור קריטי בדגמי מפתח. כאמור, עודפי הביקוש הללו לא מוצאים מענה בקרב היפניות ומי שנהנה מהם הם כלי הרכב האירופיים, שנתח השוק שלהם זינק בינואר-פברואר בכמעט 10%, ל-45.8%.

לא מתרגשים ממחיר הדלק

עוד מגמה בולטת בנתוני המכירות היא האדישות של ציבור רוכשי הרכב בישראל לסוגיית צריכת הדלק. אמנם הקפיצה האחרונה במחירי הדלק באה לידי ביטוי רק בסוף פברואר, אבל הכתובת הייתה על הקיר זמן רב. היינו מצפים לראות תנועה מאסיבית יותר של השוק "למטה", כלומר לכלי רכב חסכוניים מקטגוריות נמוכות יותר, כפי שקורה בשבועות האחרונים בארה"ב, שאזרחיה משלמים על ליטר דלק כשליש ממחירו בישראל.

בישראל אמנם צמח בשנתיים האחרונות שוק של "מכוניות עירוניות", אולם אלה נרכשות בעיקר בשל הטבות המס, וצריכת הדלק היא שיקול משני. נתוני ינואר-פברואר מלמדים שפלח המכוניות העירוניות התייצב על כ-7% ואף הפגין מגמה קלה של ירידה. האם מישהו רוצה לנחש איזה פלח שוק דווקא כן רשם עלייה בחודשיים הראשונים של השנה? לא תאמינו - רכבי הכביש-שטח, אינדיקטור מובהק לאדישות הציבור ביחס למחירי הדלק. הפלח הזה צמח בינואר-פברואר גם אבסולוטית, לכ-3,978 יחידות, וגם יחסית, בכ-2%.

אם מחירי הדלק יעמדו בעינם או ימשיכו לעלות, יש להניח שאכן יחולו שינויים ותזוזות בתמהיל המכירות, אבל נראה שהתזוזות לא יהיו דרמטיות. הסיבה היא שציי הרכב ממשיכים להיות הגורם הדומיננטי בשוק וקשה לנו לראות את המעסיקים מצליחים לשכנע את העובדים לעבור ממשפחתיות "גדולות" לסופר-מיני, או ממכוניות מנהלים למשפחתיות מקובלות. הטבת הרכב הצמוד והטבת הדלק החופשי מעוגנות כה עמוק בחוזי ההעסקה ובתרבות הארגונית של ציי הרכב בישראל, עד שאפילו שינוי שיטת החישוב של שווי השימוש לפני שנתיים, שהעניקה תמריץ כספי ממשי בנטו למי שיעבור למכוניות קטנות, לא נשאה פרי.

אמנם בענף מדווחים שקיימת כיום בקרב הלקוחות יותר "התעניינות מילולית" בדגמים חסכוניים ובצריכת הדלק בכלל, ובפלח המכוניות ההיברידיות גם מדווחים על התעוררות בהזמנות, אבל נראה שציי הרכב עדיין לא הגיעו לסף הפסיכולוגי שיביא לשינוי מאסיבי בתמהיל ההצטיידות שלהם. בעבר סברנו שהסף הזה ניצב על 8 שקלים. כיום ברור שהוא ממוקם הרבה יותר גבוה. עובדה, עד כה לא ראינו שום פעילות ציבורית, לוביסטית או אחרת של ציי הרכב והמעסיקים, שנועדה להפחית את המיסוי על הדלק. נזכיר שכאשר העלאת שווי השימוש ניצבה על הפרק, חזינו במודעות "קול קורא" על עמודים שלמים בעיתונים, עצומות ציבוריות ו"הפעלות" נמרצות של חברי כנסת.

בטר פלייס תגזור קופון

מי שעשויה לגזור קופון ממחירי הדלק הגואים היא בטר פלייס, שממצבת את הפתרון החשמלי שלה כאלטרנטיבה לצריכת דלק מקובלת. מקורות בחברה מדווחים על התעניינות גוברת של ציים חדשים בכלי הרכב החשמליים ועל "התקדמות ממשית לקראת סגירה של עסקאות קיימות". קרוב לוודאי, שאם מועדי האספקה של כלי הרכב החשמליים היו זמינים יותר, גם ההתעניינות הייתה דרמטית יותר. אבל גם כך נתוני החיסכון "על הנייר", שהולכים וגדלים עם עליית מחירי הדלק, הם גורם משכנע מאוד בשיחות בין אנשי בטר פלייס לחשבי חברות.

את הקופון הגדול באמת גוזרת החברה כיום מעבר לים. בעבר ראינו שההתעניינות הבינ"ל ברכב חשמלי משתנה בהתאם למחירי הדלק. כאשר אלה זינקו לכ-140 דולר לחבית לפני 4 שנים, הפכו כלי הרכב החשמליים למוקד ההתעניינות של ממשלות ותקציבי ענק שוחררו. כשהמחירים צנחו בשנתיים האחרונות, דעכה גם ההתעניינות. כיום עשויים מחירי הדלק להעניק לבטר פלייס את ה"גרין קארד" המיוחל לארה"ב - מיזם הטעינה בהוואי, שיצא בשבוע שעבר לדרך, עשוי לסמן את המגמה - וגם בגרמניה מתמודדת כיום החברה על תקציב של 180 מיליון אירו של הממשלה הפדראלית, לבחינת הישימות של פתרונות רכב חשמלי.

כדי שיתרחש שינוי מהותי בהתייחסות לרכב החשמלי, מחירי הדלק צריכים עוד לעלות. האם זה יקרה בעתיד הנראה לעין? קשה לדעת, תשאלו את נתניהו וברק.

חברת Avis משיקה בישראל השכרות קצרות טווח

חברת Avis הכריזה על שירות השכרות רכב לשעות הערב ולסופי שבוע. השירות החדש יושק תחת השם "קוויקי" ומבוסס על שירות המוצע באירופה ע"י Avis. הוא פונה לקהל יעד עירוני צעיר, שאינו מחזיק ברכב פרטי ונזקק לו מדי פעם לשימושים מזדמנים. Avis תציע השכרות לשעות הערב והשכרות לסופ"ש בכל סניפי החברה ברחבי הארץ. בעתיד ייבחנו שירותי השכרת רכב קצרות גם לשעות היום ו/או לפי שעות. כחלק מהשקת המוצר רכשה החברה מכוניות "סמארט" עירוניות. השכרות הערב יוצעו בין השעות 16:00 ועד לשעה 09:00 בבוקר שלמחרת, עם מגבלה של עד 150 ק"מ ליום.

רכב מקבוצה B (למשל יונדאי I20) יעלה בהשכרה כזו 121 שקל כולל מע"מ וכיסוי כנגד נזק וגניבה. רכב מקבוצה D, למשל מאזדה 3, טויוטה קורולה או סמארט, יעלה 151 שקל כולל מע"מ וכיסוי כנגד נזק וגניבה.

מסירות
 מסירות