מיתון בגוש האירו: האומדן השני לתמ"ג - התכווצות של 0.3%

הקריאה השנייה של התמ"ג בכלכלת גוש האירו ברבעון הרביעי של 2011 מוכיחה כי אירופה נכנסה למיתון ■ מדובר במיתון השני באיזור האירו בתקופה של פחות מ-3 שנים

פניה של כלכלת גוש האירו למיתון, זו הפעם השנייה בתוך תקופה של פחות משלוש שנים; על פי האומדן השני של התמ"ג לרבעון הרביעי, כלכלת גוש האירו התכווצה ב-0.3% בהשוואה לרבעון השלישי. נתון זה מאשש את האומדן הראשון לתמ"ג שפורסם ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באירופה, בחודש פברואר.

היצוא נפל ב-0.4% ברבעון הרביעי אחרי עלייה של 1.4% ברבעון הקודם, הוצאות משקי הבית ירדו ב-0.4% ברבעון וההשקעות בגוש האירו ירדו ב-0.7%.

כאמור, הנתון מוכיח כי אירופה נכנסה למיתון, עם זאת יו"ר הבנק המרכזי באירופה מריו דראגי עדיין מוצא סימנים חיוביים ומזהה סימנים דקים מאוד של יציבות. המהלך האחרון של הבנק המרכזי סייע במידה מסויימת להקל על מחנק האשראי במערכת הפיננסית בגוש האירו. נזכיר כי הבנק המרכזי הלווה ל-800 בנקים באירופה 529.5 מיליארד אירו לשלוש שנים.

כלכלת גוש האירו הכוללת את 17 המדינות עלולה להתכווץ ב-0.3% השנה, כלכלת איטליה עלולה להתכווץ ב-1.3% והכלכלה הספרדית צפויה התכווצות של 1% - כך הודיעה הנציבות האירופית בחודש פברואר. לעומת זאת, הכלכלה החזקה של אירופה, גרמניה, עשויה להתרחב ב-0.6% השנה.