כיצד ההפסד של איראן יכול לחזק את כלכלתה של רוסיה?

עליית מחירי הזהב השחור עשויה לחזק את כלכלת רוסיה, שחולשת על כמויות עצומות של גז ונפט

אירועי האנרגיה האחרונים, ובפרט הסנקציות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי על איראן, הובילו לעלייה מתמשכת במחירי הנפט ולחיפוש מקורות חלופיים. אחת המדינות שבאפשרותן להרוויח מכך, היא רוסיה, שכלכלתה מתבססת על משאבי טבע כגון גז ונפט.

רוסיה, נזכיר, היא המדינה בעלת כמות עתודות הנפט השמינית בגודלה בעולם, והשנייה בגודלה בהפקתו ויצואו. בנוסף, היא בעלת רבע מעתודות הגז הטבעי בעולם, ויצואנית הגז הטבעי הגדולה ביותר, בעיקר לאירופה. בנוסף, היא נכללת במדינות ה-BRIC - ארבעת השווקים המתעוררים הצומחים ביותר (יחד עם ברזיל, הודו וסין).

כבר ב-2011 הייתה רוסיה אחראית לאספקת רבע מצריכת הגז הטבעי של אירופה, אך בנובמבר האחרון החל לפעול צינור גז רוסי חדש, המעביר גז מרוסיה לגרמניה ומשם לכלל אירופה. פעילות הצינור עשויה להגדיל את היקף היצוא של רוסיה - ובהתאם את תלותה של אירופה במשאב הרוסי, שכרגע אין לו תחליף. בנוסף, חורפי אירופה הקפואים הופכים את היבשת לתלויה באספקה הרוסית.

ברוסיה, כך נדמה, הבינו את הכוח הנתון בידם, ובחודשים האחרונים דחף ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, למינוף מעמדה באמצעות קידום הסכם אירו-אסייתי, שרוסיה תעמוד בראשו. נכון להיום ההסכם כולל 7 מדינות - רובן חברות ברית המועצות לשעבר, השולטות יחד ביותר משליש מעתודות הגז הטבעי בעולם. הסכם כלכלי זה יאפשר לאזרחים לעבוד בכל אחת מהמדינות החברות בו, הסחר ביניהן יהיה חופשי, ובהמשך גם המטבע צפוי להיות אחיד; מעין קבוצת מדינות מתחרה לגוש האירו - דבר העשוי לגרור עלייה במחירי הגז הטבעי באזור, ורוסיה תהיה הנהנית העיקרית מכך.

הנפט הרוסי איכותי יותר מהאיראני

רוסיה אולי מביעה צער על החלטת האיחוד האירופי להטיל חרם נפט על איראן, אך היא אחת הנהנות העיקריות מכך. רוסיה מפיקה כ-10 מיליון חביות נפט ביום - כ-7 מיליון מהן ליצוא, בעיקר לאירופה ואסיה. הנפט הרוסי (Ural) איכותי יותר מזה של איראן ודומה יותר לנפט האירופי (Brent), הן מבחינת האיכות והן מבחינת המחיר. עוד נציין, כי בדצמבר האחרון צורפה רוסיה באופן רשמי לארגון הסחר העולמי (WTO) - מה שצפוי להגדיל את התוצר הרוסי.

עם זאת, כדאי לזכור כי השקעה ברוסיה היא בעיקרה ספקולטיבית, שכן לצד ההימור על המשך עליית הנפט, קיימים לא מעט סיכונים, ובראשם החשיפה של רוסיה לסחורות האנרגיה. כמו כן, בדומה לשווקים מתפתחים אחרים, השוק הרוסי מתאפיין בתנודתיות וברמת סיכון גבוהות יחסית.

משקיעים המעוניינים להיחשף ישירות לכלכלה הרוסית, יכולים לעשות זאת באמצעות תעודות סל ישראליות כמו תכלית רוסיה וקסם רוסיה, העוקבות אחר מדד ה-RDX (כולל את 15 החברות הגדולות בבורסה הרוסית). אפשרות נוספת היא באמצעות קרנות סל אמריקניות כגון RSX, המקבילה למדד DAX Global Russia; או קרן הסל RBL, שעוקבת אחר מדד S&P Russia Capped BMI.