ביום ראשון: עוד הצעת חוק להסדרת עמלות הבנקים

המועצה לצרכנות: לפטור מעמלות עו"ש מי שנמצא ביתרת חובה או זכות מרף מסוים

80% מלקוחות הבנקים מודים כי מעולם לא התמקחו על גובה העמלות, למרות המשמעות הכספית שיש לכך - כך לפי סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור המועצה לצרכנות, שמקדמת בימים אלה הצעת חוק בנושא (ראו בהמשך).

כיצד זה משפיע על האזרח הקטן? הנה דוגמה. כרבע מהישראלים נמצאים מעת לעת במינוס - מתוכם 75% נמצאים במינוס כל השנה. גובה המינוס הממוצע עומד על כ-11 אלף שקל לחשבון, כששיעור הריבית השנתית נתון למיקוח ונע בין 10% ל-17% (כלומר, בין 1,100 ל-1,900 שקל עבור מינוס ממוצע).

למרות שמדובר בסכומים גבוהים שמכבידים על ההתנהלות היומיומית של משפחות כה רבות, רק אחד מתוך 8 צרכנים השווה את הריביות על האוברדראפט בין הבנקים השונים במהלך השנתיים שחלפו.

אחת הסיבות המרכזיות היא הערפול וחוסר היכולת להבין את העלויות - כך מגלה תרגיל שערכה המועצה לצרכנות באמצעות הסקר, ובו הציגה בפניו תעריפי עמלות בשני בנקים שונים.

בנק א', נכתב, מציע פעולת פקיד ב-3 שקלים, פעולה בערוץ ישיר ב-1.5 שקל וריבית אוברדראפט בגובה 10% בשנה.

בנק ב', לעומתו, גובה 4 שקלים על פעולת פקיד, 2 שקלים על פעולה בערוץ ישיר וריבית אוברדראפט של 8% בשנה.

הנשאלים התבקשו לבחור בבנק הזול יותר עבור צרכן המבצע בחודש 3 פעולות פקיד, 7 פעולות בערוץ ישיר ושהאוברדראפט החודשי הממוצע שלו עומד על 2,000 שקל לחודש. 70% מהם טעו ולא הבינו כי בנק א' הוא הבנק הזול יותר בנתונים האלה. 65% מהצרכנים סבורים כי אם יבוטלו עמלות העו"ש, הם יוכלו להשוות את עלויות השירות הבנקאי בין הבנקים השונים.

הצרכן מתקשה לחשב

הסיבה לבלבול היא הצורך לחשב שירות המורכב מעמלות וריביות בערבוביה. את הבעיה מבקשת המועצה לצמצם בעזרת הצעת החוק להסדרת עמלות העו"ש, הקוראת לפטור מתשלום עמלות חשבונות עו"ש שהבנק כבר מרוויח עליהם מהריבית על הכספים מיתרת החובה או הזכות בחשבון. את הרף יקבע המפקח על הבנקים.

ההצעה הוגשה על-ידי חברי כנסת משלל סיעות הבית, ובראשם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, ויו"ר ועדת כספים ח"כ גפני, והיא תעלה ביום ראשון הקרוב לאישור ועדת שרים לחקיקה.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי יצירת יכולת השוואה היא הבסיס לחיזוק מעמדו של הצרכן מול הבנקים: "יכולת השוואה משופרת תאפשר לצרכן להתמקח עם הבנק, ובמקרה הצורך לעבור לבנק אחר ולשלם יפחות עבור השירותי הבנקאי".

עמלות
 עמלות