ביו-וויו: מניית הביומד הקטנה שהפתיעה את הבורסה

עד 2010 ביו-וויו הייתה עוד חברת ביומד שמדשדשת במכירות, אך אז רשמה מכירות של 25 מ' ד' ורווחיות של 5 מ' ד' ■ המנכ"ל, אלן שוויבל: "פיתחנו בדיקת סקר לסרטן ריאות. אם נצליח ברישום, נראה הכנסות ב-2013"

ביו-וויו (Bio-View) היא כנראה חברת הביומד המפתיעה של הבורסה בתל אביב. עד 2010 היא הייתה עוד חברה עם מכירות מדשדשות, בלי בעלי שליטה ידועים או הסכמים אסטרטגיים, שפעלה בתחום לא סקסי של אוטומציה של בדיקות מעבדה (ניתוח ממוחשב של בדיקות שכיום מנותחות על ידי בני אדם).

אך לפתע, היא החלה לצמוח. ב-2010 רשמה מכירות של 25 מיליון שקל ואפילו רווחיות של 5 מיליון שקל. על פי תשעת הרבעונים הראשונים של 2011, נראה כי גם השנה המספרים יהיו דומים.

ביו-וויו עדיין חברה קטנה, אפילו בתחומה, אך הצליחה לפרוץ רף מכירות שמעיד על אימוץ אמיתי של הטכנולוגיה שלה, ועל יכולתה לעשות ממנה כסף. נראה כי יש כאן ביזנס של ממש, גם אם הוא קצת קטן.

החברה עומדת על שתי רגליים - רגל ההכנסות מאוטומציה של בדיקות של חברות אחרות, משם מגיעות המכירות שלה; הרגל השנייה היא בדיקה שפיתחה לסרטן ריאות. תחום זה אמור להלהיב את המשקיעים ולהצדיק את היותה בורסאית. בדיקת סקר היא אמנם לא הבטחה גדולה כמו תרופה, אך אם הכול ילך כשורה, היא עשויה להקפיץ את ביו-וויו בשנים הקרובות למכירות של מאות מיליוני שקלים.

2012 תהיה שנה של הכרעה עבור החברה בבדיקה העצמאית. השנה היא אמורה לערוך ניסוי ב-300 חולים, ואם תוצאותיו יהיו טובות, ייתכן שאף תקבל אישור FDA (רשת המזון והתרופות בארה"ב) לשיווק המוצר כבר בשנת 2013.

"ב-2012 נשקיע יותר משהשקענו עד עכשיו", אומר מנכ"ל החברה אלן שוויבל, בראיון ל"גלובס", "אך נשתדל לשמור על רווחיות, אפילו סמלית. איננו חייבים לבצע גיוס כדי לתמוך בתוכנית העסקית שלנו, אם כי גם איננו פוסלים את האפשרות לגייס.

"אם נצליח ברישום הבדיקה הזו, נוכל לראות ממנה הכנסות כבר ב-2013", הוא מוסיף, "אבל יהיו גם עלויות שיווק. אני חושב שלבדיקה יש פוטנציאל גדול. עד היום השקענו בה 3-5 מיליון דולר, אבל כנראה נצטרך יותר כדי להצליח".

בינתיים, ביו-וויו החלה לשווק את בדיקת הריאות במסלול שעוקף את ה-FDA (הנקרא CLIA), ומאפשר למכור את הבדיקה רק דרך מעבדה אחת בלבד.

"ניסינו לשווק את המוצר דרך מעבדה גדולה, אבל היא לא שמה מספיק דגש על המוצר שלנו", אומר שוויבל, "בשלב שלנו, רוב החברות רוכשות מעבדה, אבל יש לכך הרבה הוצאות. אנחנו ננסה לשווק דרך מעבדה קיימת, שרק הוקמה ומחפשת את המוצרים הראשונים שלה. הם ישלמו לנו מקדמה ותשלומי אבני דרך".

שינויים בעסקים הקיימים

גם בעסקים הקיימים של החברה חלים שינויים מעניינים. עד כה התמקדה ביו-וויו בשוק האמריקני, וכעת היא תפנה למדינות מתפתחות. לשם כך החלה בתהליכי רכישה של קו מוצרים חדש, דווקא של בדיקות פשוטות יותר (בדיקות קריוטיפיזציה, שוק עם פוטנציאל של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה).

"במזרח אוהבים לקנות את כל הבדיקות מספק אחד", מסביר שוויבל, "נמכור בדיקות אלה גם בארה"ב, אך שם התחרות גדולה יותר אז התרומה לא תהיה ענקית".

כמו כן רכשה ביו-וויו זכויות לא בלעדיות לשיווק מכונה שזה עתה יצאה לשוק, ושתפקידה לסדר שקופיות על מכשיר כמו של ביו-וויו. מהלך זה הוא צעד נוסף בדרך למעבדה אוטומטית לגמרי. "חלק מהלקוחות ממש דרשו את הפתרון המלא, ועכשיו יש לנו ניצול טוב יותר של אנשי המכירות שלנו".

עוד לפני אישור הבדיקה לאבחון סרטן ריאות, ביו-וויו יכולה לשדרג את עסקיה על ידי הרחבת מספר הבדיקות שלהן היא יודעת לעשות אוטומציה. כיום יש לה אישורים לבדיקות בשלושה סוגי סרטן ולבדיקות גנטיות טרום לידה.

בימים אלה היא אוספת נתונים לאישור אוטומציה של בדיקה בשם ALK של חברת אבוט, אשר תפקידה להתאים את הטיפול התרופתי הנכון לחולי סרטן ריאות. במהלך 2012 תאסוף החברה נתונים לאישור הבדיקה.

צעד נוסף עשוי להיות כניסתה לעבודה משותפת יותר, כתף אל כתף, עם החברות שמציעות את הבדיקות הללו. "חברה יכולה להציע לנו להיות חלק בלתי נפרד מהמוצר שלה. כלומר, מלכתחילה היא לא תרשום בדיקה מסוימת לניתוח ידני, ובהוראות יהיה כתוב שאת הבדיקה הזו חייבים לעשות עם המכונה של ביו-וויו". כל שת"פ כזה יכול להצמיח את הכנסות החברה בכמה מיליוני דולרים.

עוד תחום חם שבו פועלת החברה הוא זיהוי של תאים סרטניים במחזור הדם. על ידי בדיקת כמות התאים, ניתן לראות אם תרופות נגד סרטן מועילות לחולה או לא.

"התחום מעניין אותנו כי הוא מאפשר לנו לעשות אוטומציה בלי להתבסס על בדיקה של חברה, רק לספור את מספר התאים", אומר שוויבל, "התחלנו לבדוק את הישימות של המערכת שלנו לביצוע המשימה הזו יחד עם בית החולים Mass General. אולי זה יתממש ב-2013".

ביו
 ביו