בתום דיון סוער: הממשלה אישרה סיוע למפעל פרי הגליל

נתניהו: "לא אחת מוטלת על הממשלה החובה לסייע למצוקה זמנית של מפעלים שעלולים ליצור בעיה תעסוקתית במקומות חלשים" ■ מרידור תקף את שטייניץ: "אני לא בטוח ששר האוצר הצליח לגדר את הסיכונים שקיימים בהחלטה"

בתום דיון סוער אישרה הבוקר (א') הממשלה תוכנית ניסיונית לסיוע למפעלי תעשייה בפריפריה שנקלעו למצוקה כלכלית. הסיוע יינתן למפעלים שעמדו בפני סכנת סגירה אך יצאו ממנה. גובה הסיוע הוא בגין כל עובד והוא יינתן למפעלים שלהם לפחות 200 עובדים במשרה מלאה. מדובר בסיוע ישיר למפעל אל מול ההתחייבויות להמשיך בהעסקת העובדים.

בין השאר נועדה התוכנית למנוע פיטורי עובדים ולסייע לכלכלת היישובים. בשלב הראשון ייהנו מהסיוע חצור הגלילית, קצרין, וירוחם. המפעל הראשון שייכנס לתוכנית הוא פרי גליל.

במהלך הישיבה נרשמו חילופי דברים קשים בין השרים ולמרות הסתייגויות שהועלו על ידי שרי הממשלה אושר בסופו של דבר הסיוע שהועמד למפעל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פתח את הדיון ואמר כי "לא אחת מוטלת על הממשלה החובה לסייע למצוקה זמנית של מפעלים שעלולים ליצור בעיה תעסוקתית במקומות חלשים. הממשלה רואה חובה להתערב בסכסוך זה במטרה למנוע פגיעה קשה בחצור הגלילית".

אחריו דיבר שר האוצר, יובל שטייניץ, שאמר שההחלטה שקיבלה היום הממשלה היא הרע במיעוטו. "זו החלטה שעושה צדק עם העובדים. ההתנהגות של בעלי מפעל פרי הגליל, לא הייתי רוצה להשתמש במילים קשות, אבל היא היתה לא ראויה אבל נקלענו למצב של איום על חוק השקעות הון", אמר שטייניץ. לדבריו, "כדי להעניק סיוע אחר היה צורך לבצע שינוי בחוק, ואם היינו עושים זאת זה היה ולה לקופת האוצר מיליארדים והיה פוגע בכלי החשוב ביותר שיש במדינה- חוק עידוד השקעות הון. לכן החלטת הממשלה נועדה ליצור פתרון נקודתי לחצור קצרין וירוחם ואני שמח בשביל העובדים".

אחריו דיבר השר דן מרידור שהיה השר היחיד שהצביע נגד ההחלטה. "אני לא רוצה להיות משבית שמחות אבל אני לא בטוח ששר האוצר הצליח לגדר את הסיכונים שקיימים בהחלטה", תקף מרידור את שר האוצר. "הממשלה כשהיא נותנת כסף לא יכולה לתת לאדם אחד או למפעל אחד. ופה, רוצים לעזור למפעל מסויים, ומוצאים פטנט שאף פעם לא היה וקוראים לו פיילוט".

השר בני בגין אמר שהמפעל מסתמך על הבטחות בכתב שניתנו לו על ידי שרי התמ"ת לשעבר. הוא הוסיף שכנגד הבטחות שכאלה הממשלה איננה יכולה להפר אותן ולכן על הממשלה לפעול למציאת פתרון שיפתור את בעי פרי הגליל.

מי שנחלץ לעזרתו של שר האוצר היה שר הבריאות, יעקב ליצמן, שאמר כי הוא חולק על דעתם של כל אלו שאומרים שאסור לסייע למפעל מסויים. "אם יש סכנה לפרנסה, מותר לסייע למפעל כדי למנוע סגירת עיירה".