יו"ר מגדל: "הולך להתפתח מיתון חריף; זה כבר מתחיל"

(עדכון) - בית הספר לניהול וכלכלה במכללה האדקמית ת"א-יפו מקיים היום דיון ציבורי בהמלצות ועדת הריכוזיות ■ יו"ר הרשות לניירות ערך: אין "פתרונות קסם" לבעיית הריכוזיות

בית הספר לניהול וכלכלה במכללה האקדמית ת"א-יפו מקיים היום (א') דיון ציבורי בהמלצות ועדת הריכוזיות, והשלכותיה על הפעילות העסקית בישראל. הכנס הועבר בשידור חי באתר "גלובס".

יו"ר הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, ציין כי "המלצות הוועדה הן צעד חשוב בהתמודדות עם תופעת הריכוזיות בישראל ועם כשלי השוק שנגרמים בעקבותיה. אך צריך לזכור, אין כאן 'פתרונות קסם'. בעיית הריכוזיות לא תיפתר ביום אחד. מדובר בתהליכים ארוכי טווח, והצלחתם לא תלויה רק במחוקק או ברגולטורים, אלא גם בשוק עצמו ובמשקיעים. המלצות הוועדה הן יריית הפתיחה בתהליך החשוב של תיקון כשלי הריכוזיות, אך עוד דרך ארוכה לפנינו".

דיוויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, ציין כי "כיום אנו צריכים להעדיף קונה אשר מציע מחיר נמוך יותר במסגרת הפרטה אבל מאפשר תחרותיות. בהרבה הקשרים אנו רוצים לקדם ערכים של יציבות ולא רק תחרות, למנוע פיטורים של פירמות וכיוב. אם מעלים את יוקר המחיה, ניתן להקטין את המסים, אבל מעדיפים את רווחת הצרכן על פני גודל הצ'ק".

חיים שני, שעמד בראש ועדת הריכוזיות, הציג את מסקנות הוועדה ואמר כי "לנגד עינינו עמד העתיד - מניעה של היווצרות גופים גדולים במשק. רצינו למצוא רגולציה פשוטה ותהליכים שאינם מורכבים מדי. קיימנו שימועים רבים גם במגזר העסקי וגם מהמוסדיים שטענו שמטילים עליהם אחריות שאולי לא להם. הגענו למסקנה שנעשה שינוי באסטרטגיה - לכלים אופרטיבים פשוטים ליישום", לדבריו.

אהרון פוגל, יו"ר מגדל, ציין כי "הולך להתפתח מיתון חריף. לא איראן ולא עזה וגם לא המצב באירופה אני אגיד לכם למה: הפיקוח על הבנקים מגביר את הלימות ההון וזה המשק הכי ריכוזי שיש. אח"כ יש מגבלה על נדל"ן, והוסיפו לזה את בזל 3 שאתה לא יכול לממן עיסקאות אם אתה לא מממש נכס פיזי".

פוגל מנה עוד סיבות: "העלאת המס השולי כולל מס ערך מוסף, שער חליפין חזק מאוד ואני לא מדבר על מגבלות בדירקטוריונים שמתקשים בניהול הסיכונים ובלי סיכונים אין פיתוח. וכל זה ביחד הולכים ליצור מיתון כבד ומה שמתחיל כבר לקרות, ואז יצאו יותר לחו"ל ולא ישארו בארץ".

בכנס משתתפים: שלמה מעוז, כלכלן ראשי של קבוצת אלפא; עו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי ושות'; אריק שטיינברג, לשעבר יו"ר פסגות; עו"ד דרור שטרום, מנכ"ל המכון הישראלי לתכנון כלכלי ולשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים; עו"ד רם כספי, ראש משרד כספי ושות'.