הלקח מפרשת "האח הגדול"

מודח שיצא לא טוב במערכה הראשונה, עלול לשוב בהמשך כשהוא מגובה בעו"ד

‎‎‏"האח הגדול" בצל פרשת התרופות הפסיכיאטריות, יום א' 21:00, ערוץ 2 קשת

‏נתחיל מהעובדה החשובה ביותר בכל הסיפור הזה, ואולי היחידה שחשובה בו בכלל: אלמלא היריבות המרה בין "ידיעות אחרונות" לקשת, לא היינו שומעים כלל על הסיפור שמסעיר לא רק את הברנז'ה, אלא גם רבים מקוראי "העיתון של המדינה" ותוכנית הריאליטי הפופולרית בתולדותיה.

‏נתחיל ממה שהוא כמעט מובן מאליו: יותר מכל תוכנית ריאליטי אחרת, "האח הגדול" היא ניסוי בבני אדם. בתוכניות ריאליטי אחרות צריך לבשל היטב, לשיר יפה, להפחית במשקל, לנוע במהירות מנקודה לנקודה וממשימה למשימה. בבית "האח הגדול" צריך להתגורר במשך 3 חודשים, זו המטרה היחידה.

זה הופך אותנו, הצופים, למציצנים אף יותר מאשר בתוכניות אחרות - וכדי שלא לשעמם אותנו, נבחרים מראש ובפינצטה טיפוסים שלדעת ההפקה יכולים לספק את העניין הרב ביותר לצופים, חלק מהם הם אנשים שהיינו מגדירים מחוץ לבית האח כ"גבוליים", האחרים הם בעלי שונות פיזית, אתנית, דתית ועוד.

התגמול שאמורים האנשים הללו לקבל תמורת החיים בבית הזכוכית הוא פרסום. פרסום הוא מטבע שיחס ההמרה שלו עלול להיות תזזיתי: אחד ינצל את רבע שעת התהילה שלו כדי למנף אותה לקריירה מתגמלת, האחר ישקע בתהום הנשייה.

מדובר בתהליך מכאיב: רגע אחד אתה "סלב" מבוקש בכל אירוע, ובמשנהו אתה צריך לחכות בתור כמו כולם, עניין מכאיב לכל ישראלי ובוודאי לסלב בדימוס.

‏בלי לגרוע מתקפות טענותיו של סער שיינפיין כנגד ההפקה (או להצדיקן כמובן), נדמה שלפחות את המוטיבציה שלו אפשר להבין טוב יותר על רקע התהליך הזה.

‏בהפקות דומות של "האח הגדול" ברחבי העולם נוהגים לקחת את העלילה לכיוון המיני - כאשר מכניסים לבית אנשים צעירים מאוד ושטופי הורמונים, וכאשר זה לא מספיק - דואגים להשקות אותם בכמויות גדולות של אלכוהול. זה עדיף אולי על לתת להם להיטרף על-ידי אריות אל מול המצלמה, אבל זה בהחלט ניזון מאותו צורך דוחה שלנו להתבדר על חשבון סבלו של האחר.

בישראל השמרנית יחסית, הקטע המיני לא מתקבל טוב, גם אלכוהול לא נלגם במקומותינו על-ידי כולם (אפילו בברזיל המתירנית נקלעה העונה האחרונה לפרשה של ספק-אונס מרוב הורמונים מחוזקים באלכוהול, אפילו שם התעוררה סערה ציבורית) - אז צריך להקצין בדרכים אחרות.

‏האם שימוש בתרופות פסיכיאטריות היה חלק מהניסיון להקצין? ספק רב: גם אנשי מקצוע שמסתייגים מאוד מהתוכנית אמרו לי שלא מדובר בכדור נגד כאב ראש שמתחיל להשפיע אחרי 20 דקות. רוצה לומר: מרבית התרופות שלכאורה חולקו לחלק מהדיירים משפיעות רק לאחר ימים, שבועות, לפעמים חודשים.‏

ועד עובדים

מה שכן ברור הוא שאפילו לפס הייצור של הריאליטי קם ועד עובדים: מפיקי תוכניות בעתיד יצטרכו לקחת בחשבון שאי-אפשר להשתמש בבני אדם ולהשליך אותם, גם אם לא מדובר בעבירה על החוק. מודח שיצא לא טוב במערכה הראשונה, עלול לשוב במערכה השלישית כשהוא מגובה בעורך דין.

גם אם מבחינה משפטית אין לו קייס חזק, הרי שבגיבוי כלי תקשורת עוין (ונדמה שבנקודה הזאת בקשת פטורים אפילו מלהציג הוכחות: "ידיעות אחרונות", במסגרת מוסף התרבות שלו "7 לילות", קורע אותם לגזרים בכל פעם שיש לו הזדמנות) ואווירה ציבורית שמשתנה עם כיוון הרוח - זה עלול להיות בעייתי מאוד.

‏ואולי לא? העונה הזאת של "האח הגדול" (בלי הפסיכיאטר שחילק לכאורה את הכדורים), כבר שברה את כל שיאי הרייטינג, ודווקא הפרסומים השליליים צפויים להגביר עוד את העניין בה.

עוד כמה פרקים עם רייטינג שנע בין 40-45 אחוזים - והיא תוכל לשחרר משהו לשיינפיין כדי להנמיך את הלהבות, ולשלוח את מבקשי רעתה של קשת (ושמא הגיע הזמן לקרוא לה כבר "קשת-מאקו", שהרי בינינו, זו האצבע שתקועה הכי עמוק בעינו של יריבה המסחרי) בעיתונות, לחפש פרשיה חדשה.