האש בדרום: 3 רקטות נורו הערב לאשקלון; מחר אין לימודים

(עדכון) - קצין בכיר בפיקוד הדרום: "זה הולך להימשך עוד זמן, אנחנו לא רואים כרגע איך זה מסתיים ■ גם מחר אין לימודים בדרום ■ היום נורו לעבר ישראל יותר מ-35 רקטות גראד

יומה הרביעי של ההסלמה בדרום עומד להגיע לסיומו, אך נראה שאנו צפויים לראות המשך ללחימה - אם לא הידרדרות נוספת.

קצין בכיר בפיקוד הדרום אמר היום "זה הולך להימשך עוד זמן, אנחנו לא רואים כרגע איך זה מסתיים". הקצין התבדח וציין: "אני הבאתי צ'ימידן עם בגדים ומשחת שיניים".

ארגון הג'יהאד האסלאמי, בראייתו, לא מגיע לכל הישג ולכן אנשיו ימשיכו בירי. המצרים מובילים מהלכים אך לא בקצב מהיר מספיק ובסך בכל המצב בסיבוב הלחימה האחרון מוגדר "סטטי".

צה"ל, מצידו, מוכן להסלים את פעולותיו ולעלות עוד ועוד מדרגות. "הכל כבר מוכן", אמרו היום בכירים. הפירוש הוא שיש לא מעט יחידות שיודעות מה הן אמורות לעשות וכיצד, וייתכן שהמטרות הבאות שייפגעו יהיו מטרות תשתית כואבות יותר. במערכת הביטחון לא פוסלים אפשרות של הפסקת אש, אך מתקשים לראות איך זה קורה בינתיים.

גם הערב נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי הדרום. שלוש רקטות נורו משטח רצועת עזה לעבר אשקלון. שתיים מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל, והשלישית התפוצצה בשטח פתוח ולא גרמה לנפגעים או לנזק. במקביל, מדווחים בעזה כי כלי טיס של חיל האוויר תוקפים מטרות בשכונת סג'עיה שבמזרח הרצועה. מהדיווח עולה כי לפחות פעיל אחד בג'יהאד האיסלאמי נהרג.

יותר מ-35 רקטות גראד משעות הבוקר, שני פצועים קל

ארגוני הטרור ממשיכים במטחי ירי כבדים מרצועת עזה לשטח ישראל - עם יותר מ-35 רקטות גראד וקסאם שנורו מאז הבוקר. כל הרקטות יורטו על-ידי מערכת כיפת ברזל או התפוצצו בשטחים פתוחים, עד לשעות הצהריים - עם פגיעות בתוך אשדוד וסמוך לגדרה.

הערב יירטה מערכת כיפת ברזל רקטה שנורתה לכיוון אשדוד, זאת לאחר שמוקדם יותר פגעה רקטה ישירות בבית בעיר - באירוע שהסתיים בנס ללא נפגעים. שלוש רקטות נוספות נורו לכיוון המועצה האזורית באר טוביה ולעבר באר שבע. שלושתן התפוצצו בשטחים פתוחים ולא גרמו לנזק או לנפגעים.

בשעות הצהריים פגעה אחת הרקטות שנורו לאשדוד ישירות ברחוב ראשי בעיר. מהמקום פונתה אישה בת 80 שנפצעה באורח קל מרסיסים והדף, ואדם נוסף שנפצע קל. אדם אחד לקה באירוע לב בעקבות הפיצוץ, כמו כן טופלו במקום מספר נפגעי חרדה. עדי ראייה דיווחו כי כתוצאה מהנפילה הראשונה נגרם כבד לכלי רכב ולחנויות מרסיסים. לדברי תושבי השכונה, אין זו פעם ראשונה שרקטות פוגעות ברחוב. רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח בעיר.

רה"מ: "ערוכים להרחיב את הפעילות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בצהריים בכנסת ללחימה הגוברת בדרום הארץ ואמר: "צה"ל ממשיך לתקוף בעוצמה ובתקיפות את המחבלים בעזה. כל מי שמתכוון לפגוע באזרחים שלנו - אנחנו נכה בו".

"השילוב המנצח הוא בין אמצעי התקפה מוחצים, היכולת של צה"ל והפעילות של צה"ל לתקוף את המחבלים באשר הם, לבין אמצעי הגנה חשובים וכמובן גם החוסן של האזרחים בדרום, מאפשר לנו להכות בטרור בצורה מדויקת ומכאיבה", הוסיף נתניהו.

לדבריו, "אתמול נפגשתי עם 30 ראשי רשויות בדרום. הגיבוי וההבנה שקיבלתי, הם דוגמה למנהיגות שנבחנת ברגעים שכאלה. צה"ל ערוך להרחיב את הפעילות וימשיך בפעילות ככל שנדרש".

גם מחר אין לימודים בדרום

בהערכות מצב משותפות לרשויות בדרום ואנשי פיקוד העורף, הוחלט על השבתת הלימודים במרבית בתי הספר בדרום גם מחר, ביישובים שנמצאים בטווח של בין 7-40 ק"מ מרצועת עזה. רשימת היישובים בהם לא יתקיימו לימודים: באר שבע, קריית מלאכי, גדרה ואשדוד. על פי ההערכות, לא יתקיימו לימודים גם באשקלון, נתיבות ואופקים. גם המוסדות להשכלה גבוהה בדרום ואוניברסיטת באר שבע לא יקיימו מחר לימודים.

הבוקר תקף חיל האוויר חולייה שעסקה בהכנות לשיגור רקטות ארוכות טווח, הטייסים דיווחו על פגיעות במטרה. מוקדם יותר נפגע בדרום הרצועה מחבל שתכנן לבצע ירי לעבר ישראל. במהלך הלילה הותקפו אתר לאחסון אמצעי לחימה בצפון הרצועה, וכן חמישה אתרי שיגור בצפון ובדרום הרצועה. דובר צה"ל מסר כי זוהו פגיעות מדויקות בכל המטרות.

בג'יהאד האיסלאמי הודו הלילה כי לפחות 2 מההרוגים הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של הארגון, אולם טענו עם זאת כי ההרוג השלישי הוא נער בן 12. באחת התקיפות בעיר ג'בליה צפון הרצועה הותקף מחסן אמצעי לחימה שהיה ממוקם בקומה התחתונה של בניין מגורים. כתוצאה מהתקיפה נפצעו עשרות מהתושבים בדירות הסמוכות, רובם כאמור ילדים. "לא ידענו מראש שאזרחים עלולים להיפגע באירוע", אמר הבוקר דובר צה"ל תא"ל פולי מרדכי בראיון בגלי צה"ל, "אבל הם נפגעו כתוצאה מפיצוצי משנה של האמל"ח שהיה בבית".

בהמשך, בתקיפה נוספת באזור רפיח, נהרג נער בן 15 ו-5 תלמידי בית ספר נוספים נפצעו, כך עולה מהדיווחים בעזה.

בשעות אחר הצהריים מסר דובר צה"ל כי "אזרחים שאינם מעורבים בלחימה נפגעו", מירי של כלי טיס של חיל האוויר לעבר חוליית מחבלים ששיגרה רקטה לטווח בינוני מאזור מיושב בצפון רצועת עזה לשטח ישראל.

בישראל החליטו לפעול גם במישור המדיני נגד הארגונים החמושים בעזה, והפנו קריאה למועצת הביטחון לגנות את המשך הירי לעבר הדרום. סגן שגריר ישראל לאו"ם, חיים וקסמן, העביר מכתב תלונה רשמי למזכ"ל האו"ם ולמועצת הביטחון בו דרש מחברות המועצה לגנות את הירי הבלתי פוסק ולפעול בכל דרך אפשרית נגדו.

"הירי הבלתי פוסק פוגע באופן דרמטי בחיי היומיום של יותר ממיליון אזרחים בישראל", כתב סגן השגריר במכתב. "רבים לקו בחרדה ועשרות אלפי ילדים נשארו בביתם בכדי שנוכל להבטיח את שלומם. אזרחי ישראל חיים תחת איום וסכנה".