דיור בר-השגה? נראה לך?

החוק נותן סמכות לדרגים פוליטיים להמשיך ולנגוס בעוגה לטובת קהל הבוחרים שלהם‏

בכנס הנדל"ן של "גלובס" עמד שר השיכון אריאל אטיאס על בימת הנואמים, וחזר מספר פעמים בגאווה על ההישג הכביר של הכללת הוראות חוק בנושא דיור בר-השגה במסגרת הרפורמה בחוק התכנון ובנייה.

והקריטריונים לדיור בר-השגה? השר אטיאס הפטיר בקיצור באותו כנס - "קריטריונים, יש כאלו ואחרים - אבל זה לא מה שמשנה, מכיוון שכל זוג צעיר בישראל שאין לו דירה יהיה זכאי לדיור בר-השגה".

כותרת נפלאה, וכמעט הבטחה שלטונית, אבל מה בינה לבין הוראות התוספת החמישית להצעת חוק התכנון והבנייה החדש אותה מנסה הממשלה להעביר בחטף? אז זהו, אין כל קשר.

לכל מי שיצליח לצלוח את הבליל הסבוך של למעלה מ 600 הסעיפים הכלולים בהצעת החוק, מוזמנת הפתעה בהגיעו להוראות המעבר ולתוספת החמישית לחוק המוצע.

מהי הגדרת "זכאי" לדיור בר-השגה? החוק קובע כי זכאי הוא חסר דיור לפי תנאים שיקבעו על-ידי ראש הממשלה, שר האוצר ושר הבינוי והשיכון. ‏

ומה תקופת השכירות המקסימאלית לשכירות בהתאם לחוק? גם כאן שר הבינוי והשיכון יקבל את הסמכות לשקול את שיקוליו ולהחליט.

ומה בקשר להארכת התקופה המותרת להגשת תוכניות לדיור בר-השגה, המוגבלת בהצעת החוק לשלוש שנים - גם כאן הסמכות מסורה לשרים.‏

דיור בר-השגה לכולם? כנראה שלא.

החוק נותן סמכות לדרגים פוליטיים להמשיך ולנגוס בעוגה לטובת קהל הבוחרים שלהם. החוק המוצע לא יאפשר ליזמים ולציבור הנרחב להסתמך ולפעול לאורו לטווח ארוך, מכיוון שחלק ניכר מהוראותיו מסור לשיקול דעתו של "השר".

בנוסף החוק עצמו קובע את המונח של דיור בר-השגה כיעוד קרקע. כלומר בתוכניות בניין עיר יצבעו מגרשים בצבע אשר יסמן את יעודם אך ורק לדיור בר-השגה. דבר אשר יוביל בהכרח להקמת מתחמים המהווים גטאות של בנינים בהם מתגוררים אך ורק דיירים הנדרשים לדיור בר-השגה, כך שהשאלות שכולם מעלים בנושא התמהיל של בניינים מעורבים להשכרה, מכירה ודיור בר-השגה, כנראה אינן עולות בקנה אחד עם לשון החוק.

כשניגשתי לשר אטיאס בסוף הרצאתו ושאלתי את עמדתו בנושא והצגתי את השאלה לגבי הקשר בין הרצאתו בה הבטיח דיור בר-השגה לכל מחוסרי הדיור הצעירים, לבין הוראות החוק העמומות המותירות את השליטה העתידית בהגדרות והאפשרות לשינוי התדיר בהן בידי פוליטיקאים, הוא אמר לי - "אני מכיר היטב את החוק, אני כתבתי אותו.", האומנם זה המצב? האם גם ראש הממשלה וחברי הקואליציה, לכל הפחות קראו את החוק כולו ומבינים אותו? או שמא הם רצים אחרי החלילן מהמלין?

זו רק דוגמה אחת קטנה, לפצצות המתקתקות המסתתרות במה שמכונה "הרפורמה בחוק התכנון והבנייה", מאות עמודים וסעיפים, אשר לא רק שלא יאפשרו סגירת מרפסות כפי שראש הממשלה חוזר ואומר, אלא יעכבו, יסרבלו וייקרו את כל הליכי התכנון והרישוי במדינת ישראל.

חוק זה היה ויעבור, לא רק שלא יספק לציבור הרחב דיור בר-השגה, אלא יגרום להעלאה של מחירי הדירות במדינת ישראל, העלאת המיסים, האגרות וההיטלים אשר יוטלו על האזרחים, העמקת הפערים בין רשויות עשירות לחלשות, העמקת הפערים בין אזרחים לבין יזמים ממולחים המצוידים ביועצים אשר יהיו בקיאים ומעורים בעשרות הועדות החדשות אותן מייצר החוק - וירחיק את כולנו מהקריאה הגדולה שנשמעה בקיץ האחרון לצדק חברתי.‏

על כולנו להבין כי מחאת הקוטג' והדלק, עוסקת בשקלים ובאגורות, כאן אנו עוסקים בסכומים של עשרות ומאות אלפי שקלים, אשר יגבו ישירות מהכיס של כולנו, היה והרפורמה תעבור כפי שהיא.