ניצחון לישראל ביתנו: הדיון על הקריטריונים חוזר לממשלה

(עדכון) - ח"כ חמד עמאר הצביע בדומה לאופוזיציה ■ ח"כ ניצן הורוביץ לפני הדיון: "זהו חוק שמשרת אינטרסים של בעלי הון וסקטורים" ■ הדיון יחודש מחר

ניצחון לישראל ביתנו: לאחר שהצליחו להקפיא את הדיונים על חוק התכנון והבניה היום (ב') בכנסת, הגיעו ש"ס וישראל ביתנו להסכמה על פיה הדיון על הקריטריונים יחזור לדיון בממשלה.

ההישג של ישראל ביתנו משמעותו שקביעת הקריטריונים לזכאות לדיור בר השגה תחזור לממשלה ולא תיקבע רק על ידי שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס וראש הממשלה בנימין נתניהו. מבחינת ישראל ביתנו, המשמעות היא שתינתן האפשרות להעניק זכאות לזוגות צעירים שעובדים ב-125% משרה ולאפשר לבני מעמד הביניים לרכוש דירה. הסיעה לא התנגדה לרפורמה בכללותה, אלא התנתה את תמיכתה ברפורמה בהעברת הסמכות לקביעת הקריטריונים לדיור בר השגה לידי הממשלה. הצעת הפשרה התקבלה בהתערבות של אטיאס, ישראל ביתנו ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר.

כזכור מוקדם יותר היום התפוצצו הדיונים בהסתייגויות לסעיפי הרפורמה בחוק התכונן והבנייה על רקע המשבר הקואליציוני שנובע מאי-הסכמתה של סיעת ישראל ביתנו.

בצהריים הצביע ח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו נגד הרפורמה, ובדומה לאופוזיציה. זאת לאור אי-שביעות רצונה של ישראל ביתנו מניצחונו של שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בעניין הקריטריונים לדיור מוזל. בעקבות המשבר הקואליציוני תוכננו הדיונים להתחדש בשעה 15:00, אולם אז הם נדחו ל-16:00.

כשהתחדשו הדיונים, ומשהובן שלא יהיה רוב, הציע יו"ר הוועדה המשותפת (פנים-כלכלה), ח"כ אמנון כהן (ש"ס), לעבור להקריא הסתייגויות לפרקים אחרים ברפורמה, אולם חבר הוועדה, ח"כ דב חנין, טען שלא ניתן לעשות זאת ועל כן הופסקו הדיונים, שצפויים להתחדש רק מחר בשעה 9:00.

ח"כ פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו הציעה פתרון שבינתיים לא התקבל, אך היה עשוי לשחרר את הקושי שנוצר בהמשך הקראת ההסתייגויות וההצבעה עליהן. היא הציעה שבוועדה הבינמשרדית שאמורה לקבוע את הקריטריונים לדיור בר השגה, ושאמורה להיות מורכבת מראש הממשלה, משרד הבינוי והשיכון ומשר האוצר, יהיה חבר גם שר מסיעת ישראל ביתנו. בסיעה קיוו שאם פתרון זה יתקבל, תשוב הסיעה לתמוך בסעיפי הרפורמה וכך יסתיים המשבר הקואליציוני. אך פתרון זה לא אומץ. על כן נפסקו הדיונים להיום ויתחדשו כאמור, רק מחר בבוקר.

הבוקר החלו בוועדה המשותפת הדיונים בהצבעות בכ-600 סעיפי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, הידועה כ"רפורמת המרפסות" של ראש הממשלה בנימין נתניהו. תחילה אישרה הוועדה הכנסת סעיף נוסף לרפורמה, שהציע ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) לפיצול דירות.

הדיונים החלו היום לאחר שהוגשו לוועדה המשותפת אלפי הסתייגויות, כולל של חברי כנסת ושל ארגונים סביבתיים וחברתיים. הצעתו של אייכלר, שאושרה בוועדה, מדברת על הוראת שעה לחלוקת דירות גדולות ללא צורך בהיתר בנייה ובתשלום היטל השבחה כל עוד יחידות הדיור שנוצרו עקב חלוקת הדירה משמשות למגורי שוכרים שאינם קרובים לבעלים.

בין חברי הכנסת שהגישו הסתייגויות לחוק התכנון והבנייה הם חברי הכנסת דב חנין (חד"ש) שהגיש בשם סיעתו 1,000 הסתייגויות וח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) שהגיש 500 הסתייגויות. לדברי חנין, "חוק התכנון והבנייה החדש איננו רפורמה אלא מהפכת ענק אנטי דמוקרטית, אנטי חברתית ואנטי סביבתית. זכויות דמוקרטיות בסיסיות כמו זכות הערר, נשללות מהציבור, לתכניות בעלות משמעות מרחיקת לכת. נוצרים מנגנונים עוקפי תכנון שיפגעו קשות בשטחים הפתוחים וידרסו בעוצמה רגישויות סביבתיות ובריאותיות. במישור החברתי החוק יפגע באוכלוסיות מוחלשות, בשכבות הביניים, בפריפריה, בשלטון המקומי (במיוחד ברשויות עניות), לטובת אינטרסים נדל"ניסטים צרים. החוק כולל בתוכו מנגנונים חסרי תקדים של מינויים פוליטיים ופגיעה קיצונית במערכות המקצועיות. החוק איננו מספק שום מענה אמיתי למצוקת הדיור הקשה ולדרישה הציבורית ליצור מנגנונים של דיור בר השגה ולהרחיב באופן ניכר את מערכות הדיור הציבורי בישראל. יחד עם חברי לסיעה, מתכנן הערים - ד"ר חנא סוייד, אנחנו מעבירים לוועדה כ-1000 הסתייגויות ענייניות שונות, ונעשה כל מאמץ להיאבק עליהן בדיוני הועדה שימשכו מבוקר עד ליל בשבוע הקרוב. אין בכוונתנו לנצל את הימים האלו לפיליבסטר מסוג כלשהוא. שלושה ימים רצופים הם ממילא זמן מועט מדי לנושאים הענייניים שבכוונתנו להעלות".

לדברי הורוביץ, "רפורמת המרפסות של נתניהו היא מפלצת שהתחפשה למרפסת. זהו חוק שמשרת אינטרסים של בעלי הון וסקטורים, והוא כולו סתימת פיות הציבור, פגיעה בחברה, בסביבה, ופתיחת דלת לשחיתות נוסח מפלצת הולילנד. החוק ישפיע על חיינו יותר מרוב החוקים שעוברים בכנסת ויעצב את דמות המדינה לשנים רבות. למרות קואליציה חסרות-תקדים של מתנגדים (פעילים חברתיים, קבלנים, שוחרי סביבה, ראשי ערים, אדריכלים, עורכי דין ושמאים), ראש הממשלה דוחף באגרסיביות, כאילו היה קברניט טיטאניק".

עוד אמר הורוביץ: "אחד הכשלים המרכזיים ברפורמה הוא העובדה שהחוק מובא לאישור הכנסת ללא שהוקצה לו תקציב הגיוני. לפי הצהרות האוצר הוא מתכנן להעמיד לטובת הרפורמה כ-410 מליון ש"ח, אך ההערכות יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן היא שהרפורמה עשויה לעלות כ-800 מיליון שקל ואף להגיע לסכום של מיליארד שקלים. כך למשל דורשת הרפורמה הוספתם של 375 נציגי ציבור לוועדות המקומיות לתכנון ובנייה כאשר לא ברור מאין יבוא התקציב לכך".

"נתניהו והקואליציה שלו מתהדרים בכך שהרפורמה תאפשר בניית דירות לדיור בר השגה. אולם האותיות הקטנות של החוק מלמדות כי מדובר באות מתה ותו לא. הממשלה מסרבת לקבוע מכסת מינימום לדיור בר השגה בפרויקטים חדשים, מתעלמת מהחובה להספקת דיור בר השגה בבניה על קרקע ציבורית, משאירה את הסמכות לקבוע את הקרטריונים לזכאות בידי הדרג הפוליטי בלבד וקבועת כי סעיפי החוק הנוגעים בדיור בר השגה יבוטלו לאחר 3 שנים. מדובר בעוד תרגיל פוליטי של נתניהו לזרות חול בעיני הציבור, אך לא באמת בכוונה לסייע למי שאין באפשרותו לקנות דירה, או לשכור אחת במחירי שוק."