מקום בלתי מוגבל: "זה הזמן לכתבות ארוכות באינטרנט"

דיווח מיוחד מכנס SXSW ■ דיוויד פלוז, עורך המגזין האינטרנטי slate: "בכתבה ארוכה אנחנו יוצרים בידול מאתרים אחרים ומושכים מפרסמים שלא היו לנו קודם"

בעיצומו של עידן 140 התווים הטוויטרי, הפגיש כנס האינטראקטיב SXSW באוסטין, טקסס, שניים מבכירי עולם העיתונות האינטרנטי לשיחה על עיתונות מקוונת מרובת-מילים.

דיוויד פלוז, עורך המגזין האינטרנטי הנפלא slate.com, ואוון רטליף, עורך במגזין Wired ומייסד הסטארפ-אפ Atavist, מסכימים על קביעה שנראית מוזרה במבט ראשון: זה בדיוק הזמן, הם אומרים, לאתרי התוכן באינטרנט להמר על תכנים ארוכים, בני אלפי מילים.

פלוז מסביר: "ההנחה הקיימת היא שהאינטרנט מיועד רק לקטעים קצרים ושאם רוצים משהו עם עומק - אז בפרינט. אבל זו טעות, הרי דווקא ברשת יש מקום בלתי מוגבל, אפשר לעשות גם כתבות של 25 אלף מילים בווב, אם רק יודעים להציג אותן נכון.

"אומרים גם שאי-אפשר ליצור ברשת כתבה שקוראים בשבת בצהריים במרפסת, או שאי-אפשר ליצור תחקירים - אבל גם לא נכון. אנחנו, בסלייט, עשינו כתבה ענקית על הטעות היקרה של הסתמכות בת-שנים על ניסויים בעכברים כבסיס לטיפול בבני אדם. זו הייתה אחת הכתבות נקראות שלנו אי-פעם.

"מעבר לכך, יש דברים שאפשר לעשות רק באינטרנט, למשל פרויקט 'בחר את האפוקליפסה שלך'. העלינו לאתר 100 תרחישי יום הדין שתוצאתם חיסול אמריקה, וביקשנו מהגולשים לדרג אותם לפי מידת סבירות. במקביל, ביקשנו מהגולשים להוסיף מידע בסיסי על עצמם. 16 אלף איש השתתפו, וקיבלנו מאגר מידע על הפחדים הכי גדולים של רפובליקנים מול דמוקרטים, נשים מול גברים ועוד. זה איפשר לנו להרחיב את הסקר הראשוני לכתבה גדולה, גדולה מאוד.

"בכתבה הארוכה הזו, כמו בכתבות אחרות דומות לה בהיקפן, אנחנו מצליחים ליצור בידול מאתרים אחרים ומושכים אלינו מפרסמים שלא היו לנו קודם. ככלל, קיבלנו החלטה מערכתית שבכל רגע נתון יהיו לנו לפחות שני עיתונאים שלא יהיו בלופ של הטיפול השוטף - כדי שיכתבו סיפורים ארוכים. זו הוצאה גדולה - אבל משתלמת מבחינת חיזוק המותג וכאמור גם במשיכת מפרסמים".

Atavist של רטליף משלבת בכתבות הארוכות שלה אלמנטים רבים של ניו-מדיה, שהופכים על ראשה את חוויית הקריאה. "מעבר לשילוב של וידיאו, אודיו וטקסט, אנחנו מקפידים שניתן יהיה לשמוע את הכתבות, ושיוקראו על-ידי הכותב עצמו. אנחנו גם יוצרים פסקולים מיוחדים לכתבות.

"בעניין אורך הכתבות, אנחנו מכוונים ליותר מכתבות מגזין רגילות - ופחות מספרים. אנחנו מקפידים להשאיר את השליטה המלאה בידי הגולשים, כדי לא להציק להם. לא כולם אוהבים בועיות מעל שם הדמויות עם תקציר של מי ומה הן. אבל מי שאוהב את זה - אוהב את זה מאוד.

"בשלב הוספת הניו-מדיה, אנחנו עובדים בצמוד לכותבים עם צוותי הפקת מולטימדיה, שהפכו לחלק קריטי בתהליך. החלום שלי הוא לערוך מה שיותר כתבות כאלה. כתבות ארוכות מבדלות אותך מהמתחרים, יוצרות קהילה של קוראים ומספקות לא מעט הזדמנויות עסקיות".