2012/13: יש בעלים חדש להפועל ת"א

הבקרה התקציבית: "אם לטביב יהיה מזל, הפועל תסיים את העונה בברייק-איבן" ■ העובדה שכעת יאלץ להשקיע מכיסו במועדון, תגרום לבעלים לחפש את היציאה

בנאדם מגיע כל ערב הביתה, פותח את הדלת, נכנס. מאותו רגע שדרך בבית הוא חוטף קללות מהאישה והילדים, מהשכנים, זורקים עליו חפצים. אומרים לו שיילך, שלא רוצים אותו, שיעזוב, שאין אוכל בשבילו. ככה יום אחרי יום. הקללות הופכות לנאצות, הנאצות הופכות לאגרופים. החפצים שמעיפים עליו בתוך ביתו שלו מתחילים ללכלך לו את החליפה. הוא מתחיל להגיע לבית שלו עם שומרי ראש. עם יועץ תקשורת. כמה ימים אחר כך מתקשרים לאיש עם החליפה מהבנק ומודיעים לו שהבוכטות שהיו לו בחשבון בתחילת השנה נגמרו. מילא קללות, נאצות, חפצים, אגרופים, מילא הזובור, מילא החליפה, חושב האיש עם החליפה, אבל הכסף? באתי בשביל הכסף.

***

אלי טביב לא יפתח את העונה הבאה בהפועל. גם אם נניח שהאיש באמת יכול היה להמשיך ולעמוד מול מסע הגירוש שעושים לו אוהדי הפועל מתחילת השנה, מתוך הנחה שיש הצדקה כלכלית בישיבה על קופת מזומנים שמנה מעונת ליגת האלופות, עכשיו מתברר שגם המאגר הזה התייבש. הקופה התרוקנה מהר מדי. הלך האקזיט, נשארו הקללות, בית הדין, משחקי רדיוס.

היתרות של הפועל בחשבון עמדו בתחילת העונה על כ-20 מיליון שקל. נכון ל-31 בדצמבר, הן כבר הצטמקו ל-4 מיליון שקל. גורמים בבקרה התקציבית אמרו השבוע ש"אם המזל ישחק לטביב, הוא יסיים את העונה בברייק-איבן, אולי אולי עם מיליון שקל". אבל את זה הם אמרו לפני המכה שחטפה הפועל השבוע בבית הדין. הקבוצה תאבד את ההכנסות הפוטנציאליות שהיו לה מאירוח משחקי פלייאוף בבלומפילד, וגם כשתחזור לשחק שם, קשה לראות את האוהדים עושים לטביב טובה וקונים יותר מדי כרטיסים. אפילו 1-4 על מכבי חיפה בקרית אליעזר לא יכול לעוור אוהדים שכבר ניהלו מחאה מאורגנת נגד הבעלים בזמן שהפועל הוליכה את הטבלה.

המשמעות של כל אלו היא שכדי להעמיד תקציב בעונה הבאה, טביב צריך להתחיל להביא כסף משל עצמו. כסף אמיתי, צ'קים, לא רגליים של שחקנים כמו אז שהביא מכפ"ס. שקל אחד הוא לא הוציא מכיסו מהרגע שהגיע להפועל. כדי לרצות להביא כסף הוא צריך לראות איזה אופק שיניע אותו: של אהבה, אהדה, הערצה, כסף גדול שיחזור אליו. טביב כבר בשלב שגילויי חיבה הוא לא יראה בבלומפילד. את הקופה הוא כבר היכה.

***

טביב ימכור. כי הוא יודע שגם נתוני הפתיחה שלו גרועים. אם בשנים קודמות הקבוצה עוד החזיקה נכסים שנמכרו טוב - שכטר, דה סילבה, זהבי, ורמוט - עכשיו אין שום דבר. הנכס היחיד הוא טוטו תמוז שהבורר קבע עבורו תג מחיר של מיליון וחצי אירו, סכום סביר שאפשר היה להוציא עליו לפני חודשיים ממונאקו. עם הכדורגל המדוכא של טוטו בחודשיים האחרונים, ועכשיו הניתוח שהוא עומד לעבור בברך, מי יהיה מוכן לשים עליו מיליון וחצי אירו?

יש לטביב הרבה בעיות שימנעו ממנו להרים קבוצה בעונה הבאה. הוא יוכל להפעיל קבוצה במעט כסף, אבל האוהדים לא יתנו לזה לקרות. גם הם יודעים שבעלים שמונע אך ורק מכסף לא ישרוד אמברגו כלכלי שיפעילו עליו. הקהל שכבר גילה מזמן שהכיס הוא הנקודה הרגישה של טביב, לא ימהר בקיץ ללכת ולקנות מנויים. כסף ממנויים בתחילת עונה הוא תעודת הביטוח הטובה ביותר לקבוצה: זה כסף שידוע שיש לך אותו בוודאות עוד לפני המחזור הראשון של העונה, במקרה של הפועל בסביבות 10 מיליון שקל בשנה. איך טביב יצליח להעמיד קבוצה בלי הכסף הזה?

ומה עם כסף מספונסרים? "בעונה האחרונה ראינו עד כמה הבלאגן בקבוצה מבריח את הספונסרים", אומר גורם במועדון. "כמה שניסינו לעבוד בצורה מסודרת ולנתק את הקטע המסחרי מהכותרות שרצות באתרי האינטרנט ובעיתונים, בסופו של דבר אי אפשר לעשות את זה. למה שגוף מסחרי ישקיע כסף בקבוצה שיש בה רק דברים שליליים? קיבלנו מקלחת קרה מאוד מספונסרים במהלך העונה, שאמרו לנו שהמותג שלילי, שמפחדים מאלי טביב".

טביב יהיה חייב למכור, כי יש הרבה דברים שיושבים על הקבוצה כמו גיבנת, כי אף אחד לא חשב שהם יהיה גיבנת ושהקופה תתרוקן. לדוגמה, שכר של שחקנים: המשכורות של אדל, עומר דמארי או איגיבור שמחזיק חוזה חתום עד שנת 2015. ואפילו דברים קטנים שצריך לגרור אותם כי אף אחד לא חשב שדברים ישתבשו כל כך מהר: למשל, הסוכן של אדל, פרנק בלחסן, הכניס סעיף שמלבד 40 אלף אירו שיקבל עבור החתימה של השחקן בעונה הנוכחית, הוא יהיה זכאי גם לתשלום נוסף של 30 אלף אירו בעונת 2012/13. כשטביב חתם על ההסכם הזה ועל הסכמים אחרים, הוא לא חשב שבקיץ 2012 הוא יעשה חשבון להסכם של כמה עשרות אלפי אירו עם סוכן שחקנים.

***

המינוי של אמיר דן, יועץ התקשורת, מזכיר לי עוד נקודה. בפעם הקודמת שמישהו שכר את שירותיו של אמיר דן בתחום הספורט זה היה בשנת 2008, כשרענן כץ גורש על-ידי הבעלים האחרים של מועדון הכדורסל מכבי ת"א. כץ היה חייב מישהו שיפזר מראית עין של אמירות וספינים שנועדו להציג תמונה של 'הכל בסדר', 'אני לא הולך לשום מקום' ו'הקבוצה חשובה לי'. כמה שבועות מאוחר יותר התברר שההגעה של אמיר דן נועדה לפזר ערפל מקצועי סביב כוונותיו האמיתיות של כץ - תוך מספר שבועות מכר כץ את חלקו ועזב את המועדון.

***

שאלת המחיר. כמה הפועל ת"א בעצם שווה? מאחר ואין שום נכסים ממשיים לקבוצה הזאת, השאלה היא רק מה ייתן לטביב תחושה מספיק טובה שהוא עשה את הסיבוב שלו. טביב שילם בקיץ האחרון למוני הראל 6 מיליון שקל על 50% מהבעלות. לפי זה הוא יכול לטעון שמגיע לו 12 מיליון. בהנחה שאז הוא קנה קבוצה עם רזרבות מטורפות, ואחרי שנה הוא מחזיר בתמורה גרוטאה עם קופה ריקה - הוא יכול לחיות עם הרבה פחות.