אלשיך לתשובה: רוצה להימנע מתביעה? הכנס את היד לכיס

השופטת ורדה אלשיך קבעה: ההצבעה על הסדר החוב בדלק נדל"ן תיערך באסיפת נושים אחת לכל סדרות בעלי האג"ח ■ קבעה גם בהחלטה מהפכנית כי הנאמן הוא שייצג את מחזיקי האג"ח בדלק נדל"ן ולא הגופים המוסדיים

ההצבעה על הסדר הנושים של דלק נדל"ן תיערך באסיפת נושים אחת לכל סדרות בעלי האג"ח של החברה, בהתאם לעמדת החברה ובניגוד לעמדת הסדרות הקצרות - כך קבעה היום (ב') השופטת ורדה אלשיך.

עם זאת, אלשיך לא קיבלה את עמדתם של דלק נדל"ן ונציגות הסדרה הארוכה, סדרה ה', שמהווה כ-65% מהחוב וכוללת את רוב הגופים המוסדיים לגבי אופן ספירת הקולות. בניגוד לעמדת החברה ולעמדת המוסדיים, קבעה אלשיך כי הנאמן של כל סדרה, בדגש על אסיפות המחזיקים הפרטיים, יערוך אסיפה מקדימה לאסיפה העיקרית בה תידון הן עמדת הסדרה והן דרך ההצבעה.

באסיפות המקדימות, פסקה אלשיך, ייקבע האם על הנאמן לחלק את הצבעתו בהתאם להתפלגות ההצבעה, או שמא להצביע הצבעה אחת בהתאם לעמדת רוב המחזיקים. זאת, בכפוף לזכותו של כל מחזיק אג"ח שיתנגד לכך להגיע לאסיפת הנושים העיקרית בעצמו ולהצביע שם בניגוד לעמדת הנאמן של הסדרה בה הוא כלול.

מטרת ההחלטה היא ליצור מצב שבו עמדת מחזיקי האג"ח הפרטיים של דלק נדל"ן תבוא לידי ביטוי, בהתאם לאחוזי האחזקה שלהם בחברה. מדובר בקביעה חדשנית שנועדה להגן על המשקיעים הפרטיים של החברה.

את ההחלטה נימקה אלשיך בצורך לתת משקל להבדל המהותי שבין מחזיקים מוסדיים למחזיקים פרטיים, והכירה בהבדלי ההתנהגות, היכולות והאינטרסים של כל אחד.

"שוויון מהותי עשוי להתבטא גם ביחס שונה לשונים, באורח שישאף לאפשר לכל אחד מהם למצות את כוחו", כתבה השופטת והשוותה בין מצבם של המשקיעים הפרטים בהסדר הנושים למצבם של נכים שהחברה משריינת בעבורם מקומות חניה.

אלשיך ציינה כי "אין כל פגיעה במשקיעים המוסדיים במהלך זה, שהרי לאחרונים ממילא אין כל זכות מוקנית להסתמך על הצבעה בחסר של המחזיקים הפרטיים".

כן כתבה אלשיך כי "גישה כזו, שתסייע למיצוי פוטנציאל ההצבעה של המצביעים הקטנים והפרטיים, עשויה להכהות במידה רבה את עוקצה של הטענה בדבר 'מחזיקים נגועים'".

בהחלטתה על אופן ההצבעה כתבה אלשיך עוד כי לרבים מהמחזיקים המוסדיים יש קשר צולב עם קבוצת החברות של יצחק תשובה, "באורח אשר הופך את האינטרס שלהם לשונה מזה של מחזיק המושקע אך ורק בדלק נדל"ן".

בנוסף שלחה אלשיך מסר ליצחק תשובה וכתבה בהחלטתה כי תניית הפטור מתביעה אישית נגדו שנכללת במתווה הסדר החוב, מחייבת אותו להזרים עוד כספים לטובת מחזיקי האג"ח. "טוב יעשה תשובה אם יכניס את היד לכיס, ושמא אף לעומק הכיס, ויפדה את זכות התביעה בסכום ראוי שיתווסף על שאר הצעותיו לגבי הסדר הנושים, ובדרך זו ייקל גם על המתנגדים לקבל ולאשר את ההסדר", כתבה אלשיך.

בנובמבר 2011 הגישה דלק נדל"ן הצעה למתווה הסדר חוב עם מרבית מחזיקי האג"ח של החברה, להם היא חייבת 2.1 מיליארד שקל. במסגרת ההסדר, מחזיקי האג"ח מתבקשים ככל הנראה לעבור "תספורת" של מאות מיליוני שקלים.

הסדר החוב המיועד כולל 3 מרכיבים עיקריים: הנפקת אג"ח חדשה במקום הסדרות הקיימות (פריסה משמעותית של תשלום החוב), המרת חוב למניות והזרמת הון בידי תשובה הנאמד במאות מיליוני שקלים.

נציגות סדרות אג"ח ד' ו-ה' אישרו את הסדר החוב, אך סדרה כ"ה לא הצטרפה. בהמשך החליטה אלשיך לצרף את יצחק תשובה, בעל השליטה בדלק נדל"ן, באופן אישי כמשיב בהליכי הפירוק של החברה.

דלק נדל"ן: "מדובר בהסכם ראוי, הוגן ונכון לכל הצדדים"

מדלק נדל"ן נמסר בתגובה: "אנו מקווים כי ההחלטה שניתנה היום לכינוס אסיפת נושים אחת תקדם את אישורו של הסכם העקרונות שגובש בין החברה, בעל השליטה ורוב מחזיקי אגרות החוב ותאפשר לחברה לצאת לדרך חדשה. זו החלופה העדיפה על פני חלופת הפירוק. מדובר בהסכם ראוי, הוגן ונכון לכל הצדדים, הכולל בתוכו תרומה משמעותית של בעל השליטה, ולפיכך יש לפעול לאישורו בהקדם".

עו"ד גיא גיסין: "עכשיו הכדור עובר לתשובה"

עו"ד גיא גיסין מסר בתגובה להחלטת אלשיך: "אני מברך על ההחלטה התקדימית והדרמטית. בהחלטתה האמיצה של השופטת אלשיך, היא הוכיחה הבנה והכרה בנקודות הבעייתיות שמלוות את התנהלות מחזיקי האג"ח בכל ההסדרים, ובעיקר בבעיית 'הנציג' וההבדל בין משקיע פרטי לבין משקיע מוסדי.

"החלטה זו למעשה מאפשרת שינוי במאזן הכוחות בשוק ההון, באופן שנותן משקל ברור וראוי לאינטרסים 'הטהורים' של המחזיקים עצמם - הלקוח הסופי. כוחם העיקרי של המוסדיים נעוץ בהיקפי האחזקות שלהם, אך מצד שני קשה מאוד לעקוב אחר מגוון האינטרסים המנחה אותם בפעילותם. אלשיך פוסקת כי המוסדיים יכולים 'להשלים עם רוע הגזרה בקלות', וזו הגדרה מצוינת.

"עכשיו הכדור עובר לתשובה. סדרה כ"ה עדיין מקווה שמר תשובה יבין סוף-סוף שכאשר מבקשים ממחזיקי האג"ח לשלם מחיר כבד בדרך של 'תספורת', אי-אפשר להישאר עם כל העושר והנכסים מחוץ להסדר.

"ככל שמר תשובה יצטרף ויציע הסדר הוגן, במסגרתו כנגד הוויתורים הגדולים הנדרשים מהמחזיקים יתחייב מר תשובה לשתף אותם ברווחים עתידיים, ככל שיהיו לו מעסקיו האחרים - הוא ימצא בנו שותף פעיל ורציני שמוכן להיכנס מיידית למשא-ומתן רציני ואמיתי".