התוכנית החדשה של היורוליג: פייננשל פייר-פליי כמו בכדורגל

בתכנון: הגבלת שכר ל-70% מההכנסות ורף הפסדים שלא ניתן יהיה לחרוג ממנו ■ ומי לא צפויה להיפגע מהרגולציות? מכבי ת"א

רגע לקראת שלב ההצלבה שייחל בשבוע הבא, מפרסמת היורוליג תוכנית כלכלית מרחיקת לכת שעשויה לשנות את ההתנהלות של קבוצות הכדורסל הבכירות ביבשת.

על-פי פרסומים בספרד, ביורוליג מתכוונים ללכת למודל "פייננשל פייר-פליי" בדומה לזה שהוציאה לדרך אופ"א בכדורגל האירופי. הכוונה היא לאפשר למועדוני הכדורסל שישתתפו ביורוליג לפעול על-פי מודל עסקי של "ברייק-איבן", כלומר שקבוצות לא יוכלו להעמיד תקציבים מנופחים בהסתמך על פטרונים ובעלי קבוצות עשירים, אלא יצטרכו לחיות על-פי ההכנסות הטבעיות שהמועדון מייצר.

לפי האתר הספרדי lavanguardia.com, ייקבע תקציב מינימום שממנו יהיה אסור לקבוצות היורוליג לרדת. בנוסף, שכר השחקנים יעמוד על יותר מ-70% מסך ההכנסות, קבוצות יחויבו להעביר בשנתיים הקרובות דוחות מבוקרים שבהם יצוינו מקורות ההכנסה שלהן, והחל מעונת 2015/16 יצטרכו להתחיל לעמוד בתקנות ה"ברייק-איבן". עוד לפני כן, ייקבע רף הפסדים קבוע ממנו לא ניתן יהיה לחרוג, בדומה למודל שמונהג כעת בכדורגל.

הרגולציות מגיעות בין היתר לאור האקלים הכלכלי בענף, שהביא לכך שקבוצות שהסתמכו על כיסים עמוקים של בעלי קבוצות, עלולות להתרסק בין-לילה בגלל שאותם בעלים החליטו להפסיק את המימון. כזכור, בקיץ האחרון היו אלו שתיים מהקבוצות הגדולות והעשירות ביבשת - אולימפיאקוס ופנאתינייקוס היווניות - שהבעלים שלהן החליטו לקצץ את התמיכה. עקב כך, אולימפיאקוס איבדה את מרבית הכוכבים שלה.

שתי קבוצות שצפויות להיפגע משמעותית מהחוקים החדשים הן ברצלונה וריאל מדריד: צמד הספרדיות נהנות מהעובדה שהן מסובסדות על-ידי מועדוני הכדורגל העשירים שלהן, מה שאיפשר להן להעמיד תקציבים גרעוניים של 15-20 מיליון אירו בעונה.

אגב, קבוצה אחת שיכולה להיות רגועה מהחוק החדש, במידה שייצא לדרך, היא מכבי ת"א: הצהובים באופן מסורתי אמנם לא נמנים עם השפיץ האירופי בכל הנוגע לתקציב שנתי, אבל פועלים פחות או יותר לפי מודל הכנסות-הוצאות, עם חריגות מינוריות ביחס לקבוצות הגדולות של היבשת.

לצורך מימוש הרגולציות החדשות, הקימה היורוליג ועדה שנקראת "Financial Control Commission", שבראשה יעמוד נציג הארגון סלבדור אלאמאני.