74% ממנהלי החממות: למנות שר לענייני היי-טק

אנשי החממות מאמינים שרוב האקזיטים יגיעו השנה מתחם המכשור הרפואי ומעריכים כי קרנות ההון סיכון יצמצמו את ההשקעות ב-2012

סקר מנהלי חממות טכנולוגיות שערכה פירמת ראיית החשבון פאהן קנה Grant Thornton בקרב 24 מנהלי החממות הטכנולוגיות, מרמז כי תחום המכשור הרפואי צפוי לרכז את מספר האקזיטים הגדול ביותר בקרב חברות בוגרות חממה.

50% ממנהלי החממות (כ-12 מנהלים) טענו כי תחום זה, שמרכז מעל מחצית מהפעילות, ירכז גם את רוב האקזיטים. לגבי יתר המנהלים, שמונה מהם מאמינים כי תחום האינטרנט יניב את מספר האקזיטים הגדול ביותר בחממות, חמישה מאמינים כי הם יגיעו מתחום התוכנה והתקשורת ואחד מאמין כי רוב האקזיטים יגיעו מתחום הביוטק.

שלא במפתיע, המנהלים מתכננים לרכז פעילותם במקומות בהם הם רואים גם את האקזיטים העתידיים. מחצית ממנהלי החממות העריכו כי יגדילו את השקעותיהם בתחום המכשור הרפואי. כחמישה מהמנהלים סבורים כי יגדילו את ההשקעות בתחום האינטרנט, והיתר סבורים כי ישקיעו יותר בתחומי הקלינטק (4), הביוטק (2) והתוכנה והתקשורת (1).

מיזוגים באינטרנט

באשר למיזוגים ורכישות שאינם מהווים אקזיט, עשרה ממנהלי החממות מאמינים כי האינטרנט יהיה התחום שירכז את מירב המיזוגים והרכישות בשנה הקרובה. שבעה סבורים כי התחום החם בשנה הקרובה למיזוגים ורכישות יהיה מיכשור רפואי.מנהלי החממות חשים ירידה בפעילות של קרנות ההון סיכון בקרב חברות צעירות בוגרות חממות. זו השנה השנייה שבה אף לא מנהל אחד מעריך כי קרנות הון הסיכון יהיו הגורם הדומיננטי בהשקעה בחברות בוגרות חממה.

מחצית ממנהלי החממות הטכנולוגיות צופים כי קרנות ההון סיכון ישקיעו ב-2012 סכום שנמוך ביחס ל-2011. שמונה מהם מעריכים כי השקעות קרנות הון הסיכון ב-2012 יישארו ללא שינוי ביחס לשנה הקודמת.

השקעה של קרנות בחברות בוגרות חממה, היא המודל שעליו התבסס במקור רעיון הפרטת תוכנית החממות, אך כיום זה אינו התרחיש השכיח. הקרנות מעדיפות להשקיע או בחברות שהן עצמן מגלות בשלב הסיד, או בחברות שעברו יותר מסבב גיוס אחד לאחר שיצאו מן החממה. מנהלי החממות מצאו מקורות השקעה אחרים לסבב הגיוס הראשון של החברות שבגרו מן החממה, כגון משקיעים פרטיים, קרנות השקעה זרות, הבורסה בתל אביב או חברות גדולות.

מהסקר עולה כי מנהלי החממות מעריכים שהקשיים בגיוסי הון לחברות הפורטפוליו ימשכו במהלך 2012, כאשר כמעט מחצית מתוכם מעריכים אף שייתקלו בקשיים גדולים יותר משנים קודמות.

רוב מוחלט של מנהלי החממות (76%) סבורים כי ממשלת ישראל אינה פועלת מספיק לקידום תעשיית ההיי-טק בישראל. רק שלושה מהמנהלים סבורים כי הממשלה עושה די לקידום התעשייה, ושניים ענו כי אינם יודעים. 74% ממנהלי החממות סבורים כי על ראש הממשלה למנות שר לענייני היי-טק.

רו"ח אילנית הלפרין, שותפה ומנהלת תחום ההיי-טק בפאהן קנה, אומרת כי "המשקיעים האסטרטגיים ממשיכים למלא את הוואקום שנוצר מהיעדר השקעות של רוב קרנות הון הסיכון בחברות בוגרות חממה".

איל ליפשיץ, יו"ר פורום החממות הטכנולוגיות, ושותף מנהל בקרן הון סיכון פרגרין, אומר כי "מודל ההשקעות שהכרנו עד לפני שלוש שנים, בו קרנות הון הסיכון הן הגורם הדומיננטי בהשקעות בשלבים מוקדמים ובהשקעות המשך השתנה לחלוטין. תעשיית ההיי-טק, והחממות בתוכה, מרגישות את הירידה בדומיננטיות של קרנות ההון סיכון. המדינה הציגה לפני שלוש שנים את תוכנית 'יתרון יחסי', אולם התוכנית כבר לא עדכנית. כיום נדרשת חשיבה נוספת לעדכון התוכנית, כדי ליצור את הכלים הרלוונטיים לחיזוק התעשייה".