פרשת קווי אשראי מסתיימת ב-26 מיליון שקל בלבד

התביעה בסך חצי מיליארד שקל שהוגשה נגד מנהלי קווי אשראי שקרסה לפני 15 שנה מגיעה לסיומה עקב הסדר נושים ■ קובי מימון וחיים צוף ישלמו סכום נמוך יחסית

15 שנה לאחר קריסת קווי אשראי של יובל רן, מגיעה הפרשה העגומה לסופה. ל"גלובס" נודע כי נושי החברה אישרו הסדר נושים שעיקרו תשלום של 26 מיליון שקל, רובו למחזיקי האג"ח של החברה (כ-50 אגורות לכל 100 אגורות ערך נקוב). ההסדר והצבעות הנושים יוגשו לאישור סופי של בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

מפרקי קווי אשראי, עו"ד יצחק מירון ורו"ח חיים רבינוביץ', הגישו בשנת 2004 תביעה כספית בסך 500 מיליון שקל נגד 19 בעלי מניות ומנהלים בקבוצה שקרסה. בתביעה נטען כי הללו - בראשות יובל רן, קובי מימון וחיים צוף - גרמו לאובדן הכספים שגייסה החברה בתחילת שנות ה-90, ויוחסו להם מעשי מירמה והונאה שונים, שגרמו לבזיזת נכסי החברה והשתלטות על חברות נפט שהחזיקה (קבוצת יואל-ישראמקו) במחיר נמוך.

עו"ד אופיר נאור, נאמן לביצוע הסדר הנושים ומי שמייצג את מחזיקי האג"ח של קווי אשראי, אמר ל"גלובס" כי הוא "מברך על ההחלטה של הנושים, שבחרו לקבל את הכספים המוצעים להם כיום - לאחר משא-ומתן ארוך ומפרך שנוהל - ולא להסתכן בניהול הליכים משפטיים שנמשכים כבר כעשור, הנוגעים לעסקאות שנעשו לפני כ-14 שנים ויותר.

"עמלנו על גיבוש ההסדר במשך חודשים ארוכים, ואני שמח שקיבלנו את גיבוי נושי החברה להסדר ואת אישורם לתוצאה שהושגה עבורם. חשוב להגיד מילה טובה למפרקי החברה ולעקשנות שלהם להמשיך ולנהל את ההליכים המאוד לא פשוטים שניהלו, וזאת למרות שהנתבע העיקרי שגרם את עיקר הנזק לנושים, יובל רן, ברח לחו"ל לפני שנים. התפקיד שלנו היה להפוך את התביעה לתוצאה מעשית עבור הנושים".

התמחה בהקמת חברות בועה

יובל רן נחשב בתחילת שנות ה-90 לילד הפלא של שוק ההון המקומי. הוא הקים, בסיוע המשקיע האמריקני יונה גולדרייך, את חברת פריים, שעסקה במתן הלוואות בשוק האפור, ופעילותה הוכנסה בהמשך לחברה הבורסאית קווי אשראי.

במהלך השנים התמחה רן בהקמתן של "חברות בועה" - חברות ללא פעילות עסקית - שהונפקו בהצלחה גדולה בבורסה הגואה של אותה תקופה. כך, בשיאה כללה קבוצת קווי אשראי עשרות חברות - שחלקן זכו לשמות משעשעים כגון נביגטור, אוקטובה, טריידאינב, אוקידוק, אספייד ועוד - שנהנו משווי מנופח למרות שכמעט לא יצרו הכנסות או רווחים.

המפולת בשוק ההון שהתרחשה כעבור שנים ספורות שמה קץ לחגיגה של רן, וקווי אשראי וגרורותיה החלו לדווח על הפסדים כבדים. תקופה קצרה לאחר תחילת המפולת, שפגעה ביכולתו של רן לגייס הון זול מהציבור, חלה הרעה מהותית גם בתנאי השוק האפור, עם חקיקה שהסדירה את העיסוק בענף. כך, קווי אשראי, שעל-פי ההערכות חלשה על 80% מהפעילות בשוק אפור, מצאה את עצמה ללא יכולת ממשית לגבות עשרות מיליוני שקלים מלוויה.

בתחילת 1997 הרגיש רן כי החבל סביב צווארו מתהדק, ועזב את הארץ ליוסטון, ארה"ב, שם הוא מתגורר עד היום. זמן קצר לפני שנמלט ניסה רן, כמוצא אחרון מקשייו, להשתלט על קבוצת הנדל"ן וחיפושי הנפט יואל-ישראמקו, שנשלטה אז על-ידי ג'ו אלמליח. רכישת השליטה לא עברה בשקט, שכן לקבוצת החברות של אלמליח היה מחזר נוסף, קובי מימון, שהגיש תביעה לבית המשפט כנגד כשרות העסקה, מתוך מטרה להשתלט בעצמו על קבוצת החברות בסופו של דבר.

מימון טען בתביעתו כי מדובר בעסקה סיבובית ומתוכננת בקפידה, לפיה לרן נמכרו החזקות יואל בחברה הבת פספורט (היום אקויטל) "במחיר מציאה", רק על מנת שמאוחר יותר תעשה קווי אשראי שימוש בקופתה של החברה-הבת, על מנת לרכוש במחיר מופקע את החזקותיו הפרטיות של אלמליח בחברה-האם, יואל.

באוקטובר 1995 הגיעו הצדדים להסכם פשרה, שקיבל תוקף פסק דין, ובעקבותיו נמנעה מרן גישה לקופת המזומנים של החברות. מהלך ההשתלטות של מימון הושלם זמן קצר לאחר מכן, כשרן נמלט מהארץ מאימת נושיו, כשהוא מותיר למימון לשלוט לבדו בקבוצה הנזילה.

האם יובל רן ישוב לישראל?

מי שרשומה כבעלת השליטה בחברת אקוויטל היא שותפות י.ח.ק, הנשלטת בידי חיים צוף, שותפו של מימון. בעלת מניות המיעוט בי.ח.ק היא חברת כרמן נכסים של משפחת לבנת, השותפה עם נוחי דנקנר בקבוצת אי.די.בי.

מימון וצוף נהגו להתעלם עד לאחרונה מההליכים המשפטיים נגדם במסגרת תיק הפירוק של קווי אשראי, ורק לאחר שניתן פסק דין במעמד צד אחד (בהיעדר הגנה), שחייב את צוף באחריות לחוב של 500 מיליון שקל, הם התייצבו בבית המשפט, ופסק הדין בוטל.

בד-בבד להליך המשפטי, הפכה קבוצת יואל-ישראמקו תחת מימון וצוף, לאחת הקבוצות העסקיות החזקות ביישראל, באמצעות פיתוח עסקי הנדל"ן שלה (נצבא, איירפורט סיטי) ובעיקר בזכות תגלית הגז במאגר "תמר" שבה היא שותפה.

נכון להיום, נסחרת יואל בשווי שוק של כ-900 מיליון שקל, ואילו שווי השותפות ישראמקו עומד על כ-6 מיליארד שקל. זו כנראה הסיבה לחתול השחור שעבר בשנים האחרונות בין רן, הלהטוטן הפיננסי בדימוס, לבין מי שנחשב בעבר לשותפו ומיטיבו, קובי מימון.

עו"ד ירון אלכאוי ממשרד גורניצקי ועו"ד זוהר לנדה ממשרד ברנע, שליוו את הפרשה בהיבטיה השונים, רושמים לפניהם הישג גדול: פסק דין לאחריות לחוב של 500 מיליון שקל התכווץ לתשלום של 26 מיליון שקל - 5% בלבד מהתביעה המקורית. סכום זה ישולם על-ידי קובי מימון, חיים צוף, עו"ד נעם שרון ואחרים.

עו"ד אלכאוי אמר היום (ב') ל"גלובס": "ההליך גרם הרבה נזק, ואני שמח שהוא הגיע לידי סיום".

ככל הידוע, לרן יש צרות נוספות מעבר לפרשת קווי אשראי, כך שהסוגייה המסקרנת האם הוא אכן עומד לשוב לישראל, נותרת פתוחה בינתיים.

עו"ד אופיר בלום, המייצג את יובל רן, סירב להגיב לידיעה. מעו"ד צוריאל לביא, הנאמן של רן בהליך פשיטת-הרגל, לא התקבלה תגובה עד לפרסום הידיעה.

קווי אשראי
 קווי אשראי