מבחני הלחץ של ה'פד': הפסד תיאורטי של 534 מיליארד ד'

(עדכון) - הפדרל ריזרב פרסם את תרחיש האימה שבעזרתו בוצע מבחן הלחץ האחרון עבור הבנקים בארה"ב ■ התוצאות הרשמיות - היום לאחר סיום המסחר

הפדרל ריזרב חשף היום (ג') את התוצאות של מבחני הלחץ שערך לבנקים בארה"ב, מהן עולה כי שלושה בנקים גדולים בארה"ב - אלי פייננשל, סיטיגרופ וסנטראסט - נכשלו ולא הצליחו לתחזק יחס הלימת הון דרוש תחת תרחיש של מיתון אותו "המציא" ה'פד' על מנת לבדוק אם לבנקים יש יכולת לעמוד במשבר נוסף הדומה לזה של 2008.

מדובר ב"תרחיש יום הדין" שלו שבעזרתו בוצעו מבחני הלחץ האחרונים ל-19 הבנקים הגדולים ביותר בארצות הברית.

ההפסדים התיאורטיים של 19 הבנקים הגדולים בארה"ב ב-9 הרבעונים של המשבר ההיפותטי שיצר ה'פד' הסתכמו ב-534 מיליארד דולר. עוד ציין ה'פד' כי ישנו בנק רביעי שלא עמד ביעדים, אולם לא ברורה זהותו.

הבנקים הגדולים שעברו את המבחנים הודיעו כי הם מגדילים את הדיבידנד שלהם, ביניהם JP מורגן, וולס פרגו, ועוד. JP מורגן הודיע כבר מוקדם יותר הערב כי הוא עבר בהצלחה את מבחני הלחץ, ועל פי דיווחים שהגיעו גם הם לפני פרסום התוצאות, גם בנק אוף אמריקה עבר אותם בהצלחה.

התרחיש של הפד מציגים מצב כלכלי עגום במיוחד שבו הבנקים בארצות הברית צריכים להתמודד איתו. התרחיש כולל ממוצע אבטלה של 13% ברחבי העולם, קריסה של 50% במחירי המניות בבורסות העולם, צניחה של 21% במחיר הבתים והתכווצות משמעותית בכלכלות של המדינות הגדולות ביותר.

מאז שנת 2009 נוהג הפדרל ריזרב לבצע מדי חודש את המבחנים הללו, כחלק מהפקת לקחים ממשבר האשראי בשנת 2008. מה ששונה במבחן הנוכחי הוא שמדובר בפעם הראשונה שבה פורסמו תוצאות המבחנים האלה. המבחנים הללו של הפדרל ריזרב נועדו להבטיח שלבנקים הגדולים ביותר של ארצות הברית יהיה מספיק כסף ובטחונות במקרה של אסון כלכלי עתידי.