בנק ישראל יעבור ביקורת חיצונית; חשש מפיטורים

חטיבת המחקר של בנק ישראל תעבור לראשונה ביקרות חיצונית על ידי צוות של כלכלנים אמריקאנים, בראשות פרופ' יוחנן אלפמן ■ בוועד, זועמים וחלק מהעובדים חוששים מפיטורים

חטיבת המחקר של בנק ישראל תעבור לראשונה ביקרות חיצונית על ידי צוות של ארבעה כלכלנים אמריקאנים בעל שם בינלאומי בראשות פרופ' יוחנן אלפמן, כך נודע ל"גלובס". אלפמן, נחשב לאחד הכלכלנים הטובים שהיו בישראל אי פעם והוא הכלכלן הישראלי הכי מצוטט, ומתגורר בתקופה זו בארה"ב.

את הודעת דבר הביקורת קיבלו עובדי חטיבת המחקר לפני שעה קלה מפיו של מנהל החטיבה החדש, פרופ' נתן זוסמן. יצויין כי בעבר, ניסה סטנלי פישר, לבצע בדיקה זהה אך היא זכתה להתנגדות ליו''ר ועד העובדים דאז, רימונה ליבוביץ, כלכלנית בכירה בעצמה. יו''ר ועד העובדים, ניצה קסיר, כלכלנית בכירה בחטיבת המחקר אף היא, נכחה בפגישה עם כל שאר עובדי החטיבה. "אף עובד לא ייפגע" מסרה קסיר ל"גלובס".

חלק מהעובדים חוששים כי אחת ממסקנות הצוות תהווה צמצום המחלקה שהיא מהיוקרתיות ביותר בבנק ישראל. יו''ר ועד עובדים בירושלים, דוד וזנה מסר כי הוא רואה בחומרה את ביצוע הביקורת ללא דיון מקדים בקרב הועד, בעיקר לנוכח העובדה שלדבר צפויות השלכות לא רק על המחלקה עצמה אלא גם השלכות רוחב על כל בנק (ביצוע ביקורות חיצוניות על שאר המחלקות בבק).

עוד נודע כי למרות החששות, זוסמן הודיע כי הבדיקה תהיה "ברמת המקרו" ויתרכז בביצועי החטיבה, אך לא תהיה התייחסות לביצועים ספציפיים של כלכלן זה או אחר. אולם, לשאלת העובדים זוסמן הודיע כי הצוות יראיין את העובדים ועליהם להשיב לשאלות של הצוות.

גורמים בבנק מסרו כי "אין מדובר בבדיקה של עובדים, קל וחומר לגבי בדיקות פרטניות. הבדיקה תכלול אך ורק תוכניות עבודה. זו פרקטיקה מקובלת בהרבה בנקים מרכזיים".