ניצן חן: "לא אהסס לסגור את ערוץ 20 של 'האח הגדול'"

זאת, לדבריו, אם יתברר כי הפקת "האח הגדול" אכן השפיעה על המתמודדים באמצעים לא כשרים ■ מועצת הכבלים תרחיב את "הקוד האתי" של הריאליטי

המועצה לשידורי כבלים ולוויין החליטה להרחיב את "הקוד האתי" של תוכניות הריאליטי המשודרות בטלוויזיה הרב-ערוצית. המועצה, בראשותו של ניצן חן, קיימה שימוע עם אנשי זכיינית ערוץ 2 קשת, בסופו הוחלט כי ההפקה תתחייב בפני המועצה על שורה של כללים בנוגע לתכנים המשודרים בכבלים ובלוויין.

השימוע התקיים לאור חשיפת "ידיעות אחרונות" כי משתתפים בבית "האח הגדול" קיבלו מפסיכיאטר שמונה על-ידי ההפקה תרופות פסיכיאטריות תוך כדי השתתפותם בתוכנית.

במקרה זה מדובר בערוץ 20 המשדר את המתרחש בבית "האח הגדול" ומועבר למנויי הכבלים והלוויין, ולכן נמצא תחת פיקוחה של המועצה. מועצת הרשות השנייה תקיים שימוע משלה לזכיינית בשבוע הבא.

חן איים כי אם יתברר כי הפקת "האח הגדול" אכן השפיעה על המתמודדים באמצעים לא כשרים, הוא לא יהסס לסגור את ערוץ 20.

בין היתר החליטה המועצה לדרוש "התחייבות ממפיקי התוכניות שלא לעשות שימוש באמצעים פסולים ובדרכים לא לגיטימיות כדי לפגוע בכושר השיפוט של המשתתפים, לרבות במקרים בהם הם מבקשים לעזוב את הבית".

כמו כן, נדרשה "התחייבות ההפקה להימנע מהפעלת לחץ מכל סוג ואמצעי כלשהו על משתתף בתוכנית, שיש בהם כדי לפגוע באוטונומיה של רצונו החופשי, פגיעה בכושר השיפוט שלו ובשיקול-דעתו ועשיית שימוש בהטעיה ובמניפולציות מכל סוג".

עוד הוחלט במועצה לפנות לקבלת עמדת הציבור בדבר האפשרות לנתק את הזיקה בין הפקת התוכנית לבין גורמים מקצועיים מתחום בריאות הנפש המעניקים טיפול מקצועי למשתתפי התוכנית.

המועצה גם תפנה למשרד הבריאות ולאיגוד הפסיכיאטריה בישראל לשם קבלת חוות-דעתם בעניין השפעת השימוש בתרופות בתחום בריאות הנפש על כושר השיפוט של המשתתפים בתוכנית. לאחר קבלת חוות-הדעת, תבחן המועצה את האפשרות להוסיף הוראות בתנאי אישורי הערוצים.

חן אמר כי "ככל שבחינת המועצה תאשש את הטענות - לא נהסס להפעיל את האמצעים העומדים לרשותנו, ובכלל זה ביטול אישור ערוץ המשדר תוכנית ריאליטי".