למ"ס: מדד חדש למחיר תשומות למבני מסחר ומשרדים

מדובר בבשורה משמעותית לקבלני הביצוע שעד היום נאלצו לספוג את אי ההתאמות במדד התשומות הכללי ■ המדד החדש יפורסם החל ממחר כחלק ממדד פברואר 2012

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הודיעה היום על השקת מדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים. מדובר בבשורה משמעותית לקבלני הביצוע שעד היום נאלצו לספוג את אי ההתאמות במדד התשומות הכללי. המדד החדש יפורסם החל ממחר (ה') כחלק ממדד פברואר 2012.

המדד החדש מודד את השינויים החלים במשך הזמן בהוצאה הדרושה לקניית "סל" קבוע של חומרים, מוצרים ושירותים המשמשים לבניית מבני מסחר ומשרדים, ומייצג את הרכב הוצאות הבנייה של קבלנים וקבלני משנה. המדד ישמש לצרכי הצמדה בחוזים, לצורכי תמחור ותחשיבים שונים ויצא בכל חודש בחודשו במקביל למדד המחירים לצרכן, מדד תשומות הבנייה ומדד תשומות הסלילה.

חשוב להבין שקבלני הביצוע שנכנסים לעבודה לא יכולים לחזות מה יקרה למחירי חומרי הגלם. הצמדת המדד אומרה להגן עליהם מפני עלייה דרסטית בעלות ולכסות אותה במחיר של מזמין העבודה. עד היום אותו המדד התייחס לכל סוגי הבנייה יחד למרות שיש הבדל משמעותי בין בנייה למגורים, למסחר ולמשרדים. המדד החדש מהווה בשורה לחברות הקבלניות שכן במקרה של עלייה חריגה במחירי תשומות הבנייה הם יקבלו הצמדה נכונה יותר בגין עליות המחירים.

בהתאחדות בוני הארץ מברכים על ההחלטה ומספרים כי המדד החדש הוא פרי פעילות מאומצת של ההתאחדות ב-3 השנים האחרונות בנושא זה. אשר גרין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים ויו"ר אגף בנייה חוזית שפעל מול הלמ"ס בנושא אמר היום: "בשנים האחרונות הבנייה של בנייני משרדים, מבני מסחר ומבני ציבור עברו מהפכה ונעשה שימוש במערכות מתקדמות שכוללות מפרטים טכניים משופרים כמו מיזוג אויר, אינסטלציה ומערכות כריזה, כמו כן, בנייני המשרדים המודרניים כוללים קירות מסך יקרים מסוגים שונים. עד עתה בחוזים מול הקבלנים נעשה שימוש במדד תשומות הבנייה למגורים שלא הביא לידי ביטוי את המערכות השונות שמאפיינות מבני מסחר מבני ציבור ומשרדים. קיים פער גדול בתשומות בהם נעשה שימוש לצורך בנייה של מבני מגורים לבין התשומות בהם נעשה שימוש לצורך בנייה של בנייני משרדים ומסחר".

גרין מספק גם דוגמאות לשינוי שיהווה המדד החדש אל מול המדד הקיים: "רכיב מיזוג האוויר היווה רק כ-1.6% ממדד תשומות הבנייה אבל כיום בבניית בנייני משרדים ומסחר, מיזוג האוויר מהווה חלק ניכר מהתשומות ואכן במדד החדש ניתן לו משקל של כ-12% מהתשומות. בנוסף, משקל עבודות חשמל במדד לבניה למגורים כיום הינו 4.8% בעוד שהמדד החדש נותן מענה נכון יותר למערכות החשמל ומשקלו עומד על 11.9%".