אובמה וקמרון: "יש עדיין זמן לפתרון דיפלומטי עם איראן"

נשיא ארה"ב אובמה וראש ממשלת בריטניה קמרון מדגישים הערב כי "יש עדיין זמן ומקום לפתרון דיפלומטי עם אירן" ■ עם זאת הדגיש אובמה: "חלון ההזדמנויות לפיתרון דיפלומטי הולך ומתכווץ"

יש עדיין זמן? בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מבטיח כי במידת הצורך תמומש פעולה צבאית נגד תכנית הגרעין האירנית, שבים מנהיגי מעצמות המערב ומדגישים כי האופציה הצבאית עדיין אינה עומדת על הפרק. "יש עדיין זמן ומקום לפתרון דיפלומטי עם אירן", אומר הערב נשיא ארצות הברית ברק אובמה, בהצהרה משותפת עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון.

"נמשיך לשאוף ליישום הפיתרון הדיפלומטי", הדגישו שני המנהיגים בתדרוך עיתונאים משותף שקיימו הערב בבית הלבן. "ובמקביל נמשיך בלחץ על המשטר האירני". אובמה וקמרון הבהירו כי אירן חייבת לנצל את ההזדמנות למשא ומתן על תכנית הגרעין שלה עם שש המעצמות, "על מנת להימנע מהשלכות חמורות". "אני מקווה שאירן מבינה זאת", אמר אובמה וציין כי "חלון ההזדמנויות לפיתרון דיפלומטי הולך ומתכווץ. על טהרן להבין שהיא צריכה להתמודד עם התוצאות של חוסר שיתוף הפעולה".

רה"מ הבריטי קמרון מקיים בימים אלו ביקור רשמי בארצות הברית, יחד עם בני משפחתו. אתמול אפילו בילה עם הנשיא אובמה במשחק כדורסל בליגת המכללות, בו תועדו השניים אוכלים נקניקיות.

נתניהו: "אדאג לגורלנו, כמו בגין ב-1981"

מוקדם יותר הערב שב והתייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לדיונים עם הממשל האמריקני על האפשרות לתקוף את מתקני הגרעין של אירן. "יש לנו זכות וחובה להיות אחראים לגורלנו", אמר ראש הממשלה בדיון 40 חתימות שנערך במליאת הכנסת. "ישראל אף פעם לא הפקירה את גורלה בידי אחרים, גם לא בידי הטובים שבידידיה. זו חובה שמוטלת עליי כראש ממשלת ישראל".

נתניהו אף ערך השוואה בין ההכרעות שיידרש הוא עצמו לקבל לבין אלו שקיבל מנחם בגין ז"ל, כשהחליט לתקוף את הכור הגרעיני של עירק. "ב-1981, הובילה אותה החובה אותו כשהוא היה מודע היטב לביקורת הבינלאומית, כולל מצד ארצות הברית ידידתנו. הוא מילא את החובה שלו ופעל. עם הזמן התברר כי היחסים שלנו עם ארצות הברית לא רק שלא נפגעו, אלא רק התהדקו".

עם זאת, הבהיר נתניהו כי "אנו מעדיפים שאירן תנטוש את תכנית הגרעין שלה בדרכי שלום. החובה שמוטלת עליי היא לשמור על היכולת העצמית של ישראל להגן על עצמה מול כל אתגר".