עשרות אלפי עובדים בדרום לא יקבלו פיצוי

הסיבה: הפיצוי לא יינתן במקרים בהם השבתת הלימודים נעשתה על ידי ראשי הרשויות

עשרות אלפי עובדים מדרום הארץ שנאלצו להישאר היום עם ילדיהם בבית בשל המצב הביטחוני, לא יזכו לפיצוי. כך נודע ל"גלובס".

לפי מנגנון הפיצוי שסוכם אתמול (ד') בין ההסתדרות לאוצר, הוחלט כי עובדים שנעדרו ממקום עבודתם יקבלו פיצוי רק במקרים בהם הורה פיקוד העורף להשבית את מערכת החינוך, ולא במקרים בהם החליטו על כך הרשויות המקומיות. משמעות ההחלטה הורגשה כבר היום כאשר ראשי הערים באשדוד, באר שבע, אשקלון, קרית מלאכי, גן יבנה וקרית גת, הורו על השבתת הלימודים בעקבות חידוש הירי מעזה.

זו לא הפעם הראשונה שבה ראשי הערים לוקחים פיקוד ומחליטים להשבית את הלימודים. החלטה דומה התקבלה גם בסבב ההסלמה בנובמבר האחרון, ומנעה בדיעבד אסון בבאר שבע ובאשדוד לאחר שרקטות גראד הסבו נזקים קשים לבתי ספר ולגני ילדים.

השבתה משיקולים פוליטיים?

בעקבות פניית "גלובס" הודו היום גורמים בהסתדרות כי מדובר בבעיה לא פשוטה, וכי בכוונתם לעלות את הסוגיה בפני האוצר לפני שייחתם הסכם רשמי בעניין. בכיר בארגון העריך כי ניתן יהיה למצוא פתרון לכך לפחות בנוגע לסבב ההסלמה הנוכחי ולהשבתה של היום בפרט, וכי בכוונת הארגון לדרוש להסדיר את הסוגיה גם בטווח הארוך, זאת כדי שהמבחן הקובע יהיה עצם השבתת הלימודים ולא זהות הגורם שהחליט על כך. מנגד, גורמים המעורים בנושא טוענים כי ראשי הרשויות, להבדיל מפיקוד העורף, הם אנשים פוליטיים ולכן לא כל החלטה שלהם בעניין נובעת בהכרח משיקולים ביטחוניים.

כך או אחרת, גם באוצר מודים כי את העובדים שנאלצים להישאר בבית לא מעניין מי הורה להשבית את הלימודים, והם דורשים פיצוי בהתאם.

על פי ההערכות, בהסתדרות ובאוצר עשויים להציע מספר דרכים לפתרון הסוגיה, בין היתר על ידי הפקעת הסמכות של ראשי רשויות להשבית מוסדות חינוך על רקע ביטחוני או על ידי חיוב הרשות המקומית בפיצוי העובדים שנאלצו להישאר בביתם.

"אם יש טילים - אין לימודים"

בתוך כך, גם היום נמשך הירי על יישובי הדרום זאת למרות שהפסקת האש נכנסה לתוקף לפני יומיים. מלבד רקטות ופצצות מרגמה שנורו תחילה לעבר המועצה האזורית אשכול, שוגרו הלילה גם שתי רקטות גראד לעבר באר שבע ובבוקר נפלה רקטה בשטח פתוח בנתיבות - שם דווקא התקיימו הלימודים כסדרם. בשעות הצהריים נורה גראד נוסף לעבר באר שבע ויורט על ידי מערכת כיפת ברזל. ראשי הערים שהשביתו את הלימודים, ובראשם ד"ר יחיאל לסרי מאשדוד ורוביק דנילוביץ' מבאר שבע, הסבירו כי הם מציבים משוואה ברורה: "אם יש טילים - אין לימודים".