אנליסט: "תיקנו את מניות הבנקים; מגלמות אפסייד של 20%"

לאחר ש"מבחני הלחץ" שערך ה'פד' בסקטור הבנקאות, הוגדרו כהצלחה, מניות הבנקים זינקו בחדות ■ מתיו שפליץ, אנליסט בחברת Collins Stewart טוען כי המומנטום בסקטור הבנקאות יימשך בשנתיים הקרובות

לאחר שהפדרל ריזרב יצא לפני מספר ימים ב"תרחיש יום הדין" עבור הכלכלה האמריקנית, במסגרתו הוא ערך "מבחני לחץ" לגבי המערכת הבנקאית, כעת, יוצאים אנליסטים רבים הטוענים כי מניות הבנקים, הן בארה"ב והן באירופה, נסחרים בחסר ולכן צופים עלייה של לפחות 20% בסקטור הבנקאות, לכל היותר עד סוף 2012.

כאמור, הנחת העבודה של ה'פד' במסגרת אותו תרחיש קיצוני ומבחני הלחץ, הייתה שיעור אבטלה של 13% וצניחה של 50% בשוקי המניות. מטרתם של מבחני הלחץ הייתה לבחון בין היתר, האם מערכת הבנקאות תהיה מסוגלת לעמוד במשבר כלכלי קיצוני, שכן, אחת ההשלכות של משבר הסאב-פריים הייתה קריסתם של עשרות בנקים קטנים ובינוניים וצניחה של עשרות אחוזים ברווחי הבנקים הגדולים כדוגמת בנק אוף אמריקה.

מהתוצאות של אותם מבחני לחץ עולה כי שלושה בנקים גדולים בארה"ב - אלי פייננשל, סיטיגרופ וסנטראסט - נכשלו ולא הצליחו לתחזק יחס הלימת הון דרוש תחת תרחיש של מיתון "תיאורטי" שהמציא ה'פד'. אולם, באופן כללי מבחני הלחץ הוגדרו כהצלחה, שכן מערכת הבנקאות בכללותה עמדה בצורה יוצאת דופן בתרחיש הקיצוני. ההפסדים התיאורטיים של 19 הבנקים הגדולים בארה"ב ב-9 הרבעונים של המשבר ההיפותטי שיצר ה'פד' הסתכמו ב-534 מיליארד דולר.

"מבחני הלחץ של ה'פד' העלו את בטחון המשקיעים בסקטור הבנקאות שהחל לזנק בחדות מאז פרסום התוצאות", אומר מתיו שפליץ, אנליסט בחברת Collins Stewart. "עדיין מניות הבנקים, גם באירופה, נסחרות בחסר ויש מקום לכ-20% עליות".

שפליץ טוען כי סקטור הבנקאות צובר מומנטום שיימשך בשנתיים הקרובות. "כסף חדש מוזרם למניות הבנקים ומעניק להם מומנטום חיובי שיימשך להערכתי עד סוף 2013".

בנסוף לכך, שפליץ מעריך כי התוכנית להגברת הנזילות שבמערכת הבנקאות בגוש האירו (LTRO) שיזם הבנק המרכזי האירופי, ביחד עם אישור חבילת החילוץ ליוון, יצרו סנטימנט חיובי גם בסקטור הבנקאות של אירופה שזינק בממוצע ביותר מ-10% בשבוע החולף.

"בסופו של דבר, להערכתי מניות הבנקים באירופה וארה"ב נסחרות בחסר, ואני צופה שהם יטפסו בקצב מתון ב-20% עד סוף השנה", אומר שפליץ. "אומנם תקנות הרגולציה הבינלאומיות - באזל 3 יגרמו לכך שמהלך העליות לא יהיה בקו ישר, אך עדיין המומנטום הוא חיובי והכיוון הוא כלפי מעלה".

נציין כי מתחילת השנה רשמו מניות הבנקים עליות של יותר מ-15% וחלקם אף היכו את מדד הבנצ'מרק. כך למשל, מניית בנק אוף אמריקה שזינקה מאז תחילת חודש ינואר ביותר מ-60% ו- סיטיגרופ שזינקה ביותר מ-30% מתחילת השנה.