בנו של דמיאניוק: "אבי מת כקורבן, הנאצים ניצלו אותו"

ג'ון דמיאניוק מת אתמול בגיל 91 בבית-אבות בגרמניה ■ בימ"ש במינכן קבע לאחרונה כי דמיאניוק אשם בסיוע לרצח של כ-28 אלף יהודים במחנה סוביבור

"אבי מת כקורבן וניצול של של הברוטאליות הסובייטית והגרמנית מאז ילדותו" - כך אמר אמש ג'ון דמיאניוק ג'וניור, בנו של ג'ון דמיאניוק שנפטר אתמול, בראיון טלפוני מביתו באוהיו שבארצות-הברית.

"הוא אהב את החיים, את משפחתו ואת האנושות", אמר הבן והוסיף: "ההיסטוריה תראה שגרמניה ניצלה אותו כשעיר לעזאזל והפילה את פשעי הנאצים על אוקראיני חסר ישע".

הפושע הנאצי ג'ון דמיאניוק מת אתמול בגיל 91 בבית-אבות בדרום גרמניה, כך מסרה המשטרה הגרמנית. דמיאניוק הורשע במאי 2011 בבית משפט בגרמניה על חלקו בפשעים שביצע המשטר הנאצי ביהודים במהלך השואה, ונדון ל-5 שנות מאסר. עקב מצבו הרפואי החליט בית המשפט לשחרר אותו עד לדיון בערעור שהגיש על פסק הדין.

על-פי קביעת בית המשפט בגרמניה, דמיאניוק שירת כשומר במחנה ההשמדה סוביבור בפולין. דמיאניוק כפר באישומים וטען כי הוא היה קורבן ואסיר מלחמה. בית המשפט הגרמני קבע כי דמיאניוק היה שותף לרצח של 28,060 בני אדם מתוך כ-250 אלף שנרצחו בתאי הגזים של מחנה ההשמדה הנאצי.

בשנת 1986 הוסגר דמיאניוק לישראל מארצות-הברית, שם הוא גר באותר תקופה, וכשנה לאחר מכן הרשיע אותו בית המשפט המחוזי בישראל על כך שהוא היה "איוון האיום", ודן אותו לעונש מוות. ואולם, 6 שנים לאחר מכן זיכה בית המשפט העליון את דמיאניוק מחמת הספק.

מי שיצג את דמיאניוק במהלך משפטו בישראל היה עו"ד יורם שפטל, שמייצג כיום בין היתר את הנשיא לשעבר משה קצב.