לשכת האתיקה הרפואית תחקור את ההתנהלות ב"האח הגדול"

הלשכה לאתיקה רפואית והרשות השנייה הקימו צוות בדיקה לעניין הטיפול הנפשי ב"האח הגדול" ■ ברשות השנייה יערכו סקר בקרב מתמודדים בעונות הקודמות

פרק חדש בפרשת הכדורים הפסיכיאטריים ב"האח הגדול". הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית והרשות השנייה הקימו צוות בדיקה שיחקור את הטיפול הנפשי ב"האח הגדול" ובתוכניות ריאליטי אחרות.

בכירי זכיינית ערוץ 2 קשת יתייצבו ביום שני לדיון במועצת הרשות השנייה, בעקבות הפרסומים האחרונים על התנהלות הפקת "האח הגדול" בכל הקשור לטיפול נפשי במתמודדים.

הרופ' אבינועם רכס, יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, החליט לבצע בדיקה מקיפה של אופן הטיפול הנפשי והפסיכיאטרי בתוכניות ריאליטי בכלל וב"האח הגדול" בפרט, זאת בעקבות פנייתו של מנכל הרשות השנייה, מנשה סמירה.

בנוסף, משרד הבריאות יקיים בדיקה בנושא האתיקה הרפואית בתוכניות ריאליטי ואופן הטיפול הפסיכיאטרי בתוכנית "האח הגדול".

בנוסף, הרשות השנייה תעביר בימים הקרובים שאלונים וכן תבצע סקר בין מתמודדי תוכניות ריאליטי ב-4 השנים האחרונות לצורך קבלת משוב ומידע על התוכניות. אלה יסייעו לרשות לקבל החלטות לגבי המשך שידור הריאליטי בעתיד.

כאמור, לאור הסכמתו של פרופ' רכס, הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית תבחן את אופן הטיפול הנפשי בעונה השנייה של "האח הגדול", בעונות אחרות כולל זאת הנוכחית. לצורך הבדיקה הוקם צוות מומחים הכולל פסיכיאטרים ופסיכולוגים שיבחנו את המקרים שהתפרסמו בימים האחרונים בתקשורת וכן מקרים אחרים, באם יתגלו כתוצאה מהבדיקה של הרשות.

האם הייתה תערבות של ההפקה?

בנסגרת הבדיקה של לשכת האתיקה ומשרד הבריאות ייבחנו נושאים רבים, ובהם: האם הטיפול הרפואי והנפשי שניתן עומד בסטנדרטים ובהנחיות המקצועיות והאתיות של מערכת הבריאות; האם הפרטים שנחשפו ביחס לטיפול ולקשר שהתקיים מעבר לגבולות התוכנית עם משתתפיה מקובלים מבחינה רפואית; וכן האם הטיפול היה רפואי גרידא ללא השפעות מצד ההפקה או שיקולים אחרים. נוסף לכך, הרשות השנייה תדרוש לקבל סקירה של הטיפול הנפשי במשתתפי העונה הנוכחית.

בנוסף, לבקשת הרשות השנייה, מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' רוני גמזו, והמשנה למנכ"ל, ד"ר בועז לב, יעבירו לרשות חוות-דעת בעניין אופן תפקודו של ד"ר אילן רבינוביץ' בתוכנית "האח הגדול" וכן לגבי הטיפול הרפואי והנפשי בתוכנית הריאליטי בכלל.

ברשות השנייה מוסרים כי הם מתכוונים "לפעול בהתאם לתוצאות הבדיקה הנערכת על-ידי גורמי הבריאות לגבי אופן ההתנהלות והטיפול במשתתפי התוכנית 'האח הגדול' וכן למסקנות והמלצות המקצועיות-רפואיות בדבר טיפול רפואי ונפשי בתוכניות מציאות, וזאת בהתחשב בעובדה כי המדובר בנושאים שחל עליהם חיסיון רפואי".

"בכוונתנו לבחון ביסודיות את הממצאים בתוכנית 'האח הגדול' וההשלכות לגבי תוכניות ריאליטי בכלל בטלוויזיה", אמר מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה.