עתירה לבג"ץ: לעצור את התוכנית להקמת תחנת כוח בבאר-טוביה

לטענת ‎עיריית קריית-מלאכי והמועצה האזורית באר-טוביה, "פגיעה של רקטה בתחנת הכוח או בקו ההולכה של הגז הטבעי אליה תגרום אסון"

‎עיריית קריית-מלאכי והמועצה האזורית באר-טוביה עתרו היום (א') לבג"ץ בבקשה שיוציא צו ביניים לעצירת התוכנית להקמת תחנת כוח שתפעל על בסיס גז טבעי באזור התעשייה בבאר-טוביה.

לטענת שתי הרשויות המקומיות, אזור התעשייה שבו עתידה לקום התחנה רווי ממילא בחומרים מסוכנים ונפיצים ומצוי בטווח של רקטות הגראד הנורות מרצועת עזה. המתנגדים לבניית תחנת הכוח מזהירים כי פגיעה של רקטה במקום או בקו ההולכה של הגז הטבעי אליה תגרום אסון, תגובת שרשרת של דליפת גז, הצתתו ופגיעה באלפים ששוהים בקרבת התחנה, בשל קרבתה לבתי מגורים בקריית-מלאכי ובמושב תימורים.

העתירה הוגשה נגד שורה של שרים, ראש הממשלה, הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות וחברת אי.פי.אם באר-טוביה, שמובילה את המיזם מטעם משה טרי, מוטי פרידמן ואברהם נניקשווילי, שרכשו לפני כשנה את הזכויות על השטח האמור מקבוצת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון.

‏"ניתן רק לדמיין את חילופי ההאשמות והטלת האחריות בין הגורמים שיופיעו בפני ועדת חקירה שתקום בעתיד, אם חלילה יתרחש אסון סביבתי", נכתב בעתירה.

לדברי ראש מועצת באר-טוביה, דרור שור, "זה המקום האחרון שיש להקים בו תחנת כוח. מאז ומתמיד אנחנו טוענים שיש להקים תחנות כוח לאורך תוואי צינור הגז שנמצא מזרחית לאתר האמור, אבל כדי שלא יטענו שאנחנו מנסים להיפטר מתפוח האדמה הלוהט הזה, הצענו 6 חלופות בשטחי המועצה. אף אחת מהן לא נבחנה לעומק. אנו מקווים שהמדינה תעצור את החלם הזה, לפני שיקרה כאן אסון".

‏מאי.פי.אם באר-טוביה נמסר: "המפעל לייצור אנרגיה נכלל בתוכנית ממשלת ישראל לתשתיות הגז הטבעי וכחלק ממהפכת הגז הטבעי. מפעלים אלה מביאים ברכה לאזור שבו הם מוקמים ובוודאי שאינם יוצרים נזק ו/או סיכון כלשהו. הקריטריונים להקמת התחנה נקבעים על-ידי הועדה הממשלתית לתשתיות לאומיות ויועצי הסביבה של הוועדה.

"היזמים הגישו תסקיר השפעה על הסביבה וסקר סיכונים מקיף על-פי דרישותיה. הם יעמדו למבחן הוועדה ולהתנגדויות הציבור על-פי החוק, ואנו בטוחים שהם יעברו מבחן זה בהצלחה. חלופות המיקום שהציעה המועצ נבדקו גם כן בקפדנות ונמצאו בלתי מתאימות".

‏לעניין האמוניה, נמסר כי "בעיית האמוניה קיימת כבר שנים רבות באזור התעשייה ונובעת ממפעלי הקירור הנמצאים בו. למפעל שלנו אין כל קשר לבעיה זו. מן הראוי שתושבי האזור יפעלו להסרת המפגע. עם כניסתנו כתעשיינים לאזור פנו אלינו גורמי תעשייה מקומיים לסייע לתושבים בעניין זה. אנו כמובן נשקול פנייה זו בחיוב".