"גבעות מדברת על הפקה של 24 אלף חביות נפט ביום"

אפרים סנה בועידת האנרגיה: "הנפט שיופק מגבעות עולם יספק לפחות 10% מצריכת הנפט של ישראל" ■ "אם הפלסטינים יוכלו לקדוח בכפר רנטיס ומחוצה לו, יש להם אפשרות למצוא שם נפט"

כנס "האנרגיה כמנוף לקידום אזורי" ממשיך היום (ב') במכללת נתניה. ד"ר אפרים סנה, יו"ר המרכז לדיאלוג אסטרטגי, דיבר בפאנל שנקרא "היתרונות הגיאו-פוליטיים בתגליות הנפט והגז", וציין כי "הנפט שיופק מגבעות עולם יספק לפחות 10% מצריכת הנפט של ישראל".

סנה אמר, כי "השדה שגיורא איילנד מדבר עליו נמצא קילומטר מהקו הירוק. למיטב ידיעתי, בגיאולוגיה גדר הביטחון איננה יורדת מתחת ל-4 מטרים מתחת לאדמה. המאגר הגדול שגבעות עולם מפיקה ממנו משתרע גם בגדה המערבית בחלקו, סביב הכפר רנטיס הוא במעמד שטח B ושאר השטח במעמד שטח C.

"אם ממשלת ישראל במעמד חד-צדדי תאפשר לפלסטינים לקדוח לא רק בתוך הכפר רנטיס אלא מחוצה לו, יש לפלסטינים אפשרות לקחת את הסיכון ולקדוח ולמצוא שם נפט, אני רק מקווה שאצלם הביורוקרטיה יותר פשוטה מאצלנו, אם כי זה לא חוכמה.

"מאג'ד" ו"מגד" (שדה הנפט של גבעות עולם - ע"ב) אם יהיה שיתוף, תוכלו להיות שותפות יוצאת מהכלל. תצטרכו למשל צינור משותף כי אם אתם מדברים על קצב ההפקה הצפוי של 24 אלף חביות נפט ליום - זה לא משהו שאפשר להוביל במשאיות", אמר סנה בהתייחסו לגבעות.

סנה הציע גם להשמיש את צינור הנפט הישן מעיראק לחיפה: "בתי הזיקוק שלנו ונמל חיפה יקבלו עוד נפט, ירדן תיהנה מהמעבר וגם עיראק תצא נשכרת. אבל בשביל שזה יקרה צריכים לקרות עוד כמה שינויים במזה"ת שלצערי לא יקרו בזמן הקרוב - אבל איך אומרים, אולי אחרי הקיץ".

"גז נוזלי הוא שוק מסוכן"

ד"ר ברנדה שפר מבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה הזהירה בכנס מפני הסיכונים הרבים בתחום ייצוא הגז: "LNG זה צינורות צפים, ומקימים אותם רק כשבטוחים שיש שוק בטוח ל-20 שנה. זה לא שוק של עיסקאות מזדמנות. יש המון שדות גז בעולם. יש שדה בשם שאח דניז באזרביג'אן שלא פותח כבר 15 שנה. אנחנו חושבים שאם יש גילוי אז יש שוק אבל יעבור המון זמן בין שלב התגלית ועד הייצוא. גז נוזלי הוא שוק מסוכן ויש המון פרוייקטים שלא מרוויחים כסף. בינואר האחרון יצא דוח של רשות המחקר של משרד האנרגיה האמריקני שממליץ לארה"ב לא לייצא גז כי היצוא יעלה את מחיר החשמל בארה"ב כך שהמוצרים האמריקאים לא יהיו תחרותיים. איראן יושבת על עתודות הגז השניות בגודלן בעולם אבל היא יבואנית של גז טבעי כי היא לא מצליחה לפתח נכון את משק הגז שלה".

שפר אמרה עוד כי "אנחנו צריכים להיות יותר צנועים בכמה כוח גיאו-פוליטי הגז הישראלי יכול לייצר לנו. תגליות הגז הן דבר אדיר לכלכלת ישראל לכלכלה שלנו, סביבה לתחבורה אבל אין לנו מספיק גז גם לזה וגם לייצא לאסיה ולרוסיה. צריך להסתכל לביטחון אנרגטי כמו אל ביטחון לאומי: כמו שלא מפריטים את הביטחון הלאומי לחברות אבטחה, צריך לדאוג שיהיה ביטחון באספקת הגז לאורך זמן".

על-פי הדו"ח השנתי של גבעות עולם ל-2010 המאגר עשוי להכיל עד 90 מליון חביות נפט, קצת יותר מכמות הצריכה השנתית של ישראל - אך זאת רק אם יבוצעו עוד 40! קדוחי הפקה מוצלחים.