ח"כ שאמה בפייסבוק: מסכנים תושבי ר"ג שצבי בר ראש עירם

ח"כ שאמה-הכהן כתב את הדברים בפייסבוק שלו לאחר שהמדינה הסכימה לבטל את תוכנית ליר אור בר"ג, פרויקט הקשור לפרשת השוחד לכאורה של צבי בר ■ "שום רפורמה בחוק התכנון והבנייה לא תעזור כל עוד אנשים מושחתים מהסוג הזה יהיו נאמני הציבור"

"מסכנים התושבים שזהו ראש עירם... שום רפורמה בחוק התכנון והבנייה לא תעזור כל עוד אנשים מושחתים מהסוג הזה יהיו נאמני הציבור", כך כותב היום (ב') ח"כ כרמל שאמה הכהן בדף הפייסבוק שלו, בעקבות הסכמת המדינה לביטול החלטת ועדת המשנה להתנגדויות מחוז ת"א מ-2006, שנתנה תוקף לתוכנית בית ליר אור ברמת גן, הנמנית עם הפרויקטים שבמרכז פרשת השוחד בה מעורב לכאורה ראש העירייה, צבי בר.

פרויקט בית ליר אור מוזכר בכתב האישום הראשון שהוגש בפרשה, בדצמבר האחרון, נגד איש העסקים עמנואל ארביב, המואשם במתן שוחד לבר והלבנת הון. הפרשה נחשפה לראשונה ב"גלובס" ב-2002, על ידי העיתונאי משה ליכטמן.

תשובת הפרקליטות, לפיה מסכימה המדינה שתבוטל החלטת ועדת המשנה מ-2006, שאישרה את תוכנית בית ליר אור, הוגשה לעליון במסגרת דיון בערעור של שתי יורשותיו של המנוח דוד גולדמן, שבעיזבונו כלולה חלקה שגובלת בפרויקט בית ליר אור. הערעור שהגישו השתיים, באמצעות עו"ד עופר שטריקר ממשרד ברנר, שטריקר ושות', היה נגד החלטת ביהמ"ש המחוזי בת"א, בשבתו כביהמ"ש לעניינים מינהליים, שדחה את עתירתן לפסילת החלטת ועדת המשנה להתנגדויות מחוז ת"א ב-2006 לאשר את תוכנית ליר אור למתן תוקף.

בערעורן לעליון טענו יורשותיו של גולדמן שפרויקט בית ליר אור היה אמור להיות מוקם לפי תוכניות בניין עיר שהיו אז בתוקף, אך הוא הוקם תוך חריגה של אלפי מטרים מהשטחים בתוכניות ותוך חריגה ממספר הקומות המותר וקווי הבניין המותרים באותן תוכניות. כן הן טענו שהעירייה והוועדה המקומית רמת גן שיתפו פעולה באופן אקטיבי עם חלק מחריגות הבנייה בבניין, וגילו אוזלת יד קיצונית ביחס לכל חריגות הבנייה בבניין, ובהמשך, במקום להביא להריסת החריגות, החלו לקדם תוכנית בניין עיר חדשה שתכשיר את החריגות, כשטובות ההנאה שהיו גלומות בתוכנית מבחינת יזמית הפרויקט, חברת בלנטפורט, ועיריית רמת גן היו אדירות בהיקפן.

עמנואל ארביב הוא בעל אזרחות איטלקית ומתגורר בלונדון, יזם נדל"ן ובעל מניות בחברות העוסקות בפיננסים ובנדל"ן. הוא הבעלים של מחצית ממניות חברת בלנטפורט הרשומה בישראל, יזמית בית ליר אור, בניין משרד גדול ברחוב בן גוריון בר"ג.

כזכור, בכתב האישום שהוגש בדצמבר האחרון מואשם ארביב שבין השנים 2006 ו-2008 נתן לבר, שעמד בראש הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר, שוחד בסך יותר מ-977 אלף שקל.

בתשובה לערעור של יורשות גולדמן נגד החלטת ביהמ"ש המחוזי כותבת פרקליטות המדינה, בשם הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א, ועדת המשנה ויו"ר הוועדה המחוזית, שעל רקע העובדות שהתבררו במסגרת החקירה הפלילית, שמגולמות בכתב האישום החמור שהוגש, שעניינו מתן שוחד לראש העירייה, בר, שכיהן אז גם כיו"ר הוועדה המקומית ר"ג, בעניין תוכנית ליר אור, מוכנה המדינה שההחלטה שאישרה את התוכנית תבוטל. לכן מסכימה המדינה כי העליון יקבע שאישור התוכנית מבוטל וכך גם יבוטל דבר פרסומה של התוכנית למתן תוקף ברשומות.

לכן, טוענת המדינה, יש להשיב את הדיון בתוכנית לוועדת המשנה של הוועדה המחוזית, כדי שזו תדון מחדש בתוכנית על רקע העובדות שהתבררו במסגרת החקירה הפלילית ושמגולמות בכתב האישום, הנוגעות לעבירות שוחד ושלא היו ידועות לוועדה בעת שקיבלה את החלטתה המקורית.

עיריית רמת גן בחרה שלא להגיב לדברי שאמה הכהן, אבל בהתייחס לעמדת המדינה מסרה: "העירייה תציג את עמדתה בבית המשפט העליון במהלך הדיון שיתקיים בנושא".