לאח הגדול יש אחים קטנים

גם אורלי וילנאי וגיא מרוז הם ציידי סקופים להעלאת ערכם בשוק העיתונות

תעשיית התקשורת בנויה מעצם טבעה וטיבה על הרבה צביעות. מדוע? מכיוון שהיא אינה יכולה להיות מה שהיא מתימרת להיות. התקשורת הכתובה והמשודרת מבקשת לעצמה את התואר של כלב השמירה, אבל לא רק על הדמוקרטיה. גם על המוסר הציבורי, על ניקיון כפיים שלטוני, על שמירת החוק - כל הדברים הטובים והיפים.

הבעיה היא שרבים מהעוסקים במקצוע העיתונות, מהבעלים ועד לאחרון הכתבים, אינם לגמרי כאלה.

השליחות של וילנאי ומרוז

הנה היום (ב') מתפרסמת התנצלות של אורלי וילנאי וגיא מרוז לסיום תביעת דיבה שהוגשה נגדם על-ידי ועידת התביעות. 150 אלף שקל הסכימו שני השדרנים לשלם לתובעים - סכום גבוה בתביעות מסוג זה, מה שמלמד על דיבה חמורה.

איך מציגים עצמם השניים בהתנצלות? "עיתונאים חוקרים הרואים במלאכתם העיתונאית שליחות חברתית". ממש. לא שליחות אישית לפרנסה ולפרסום; לא ציד סקופים לצורך העלאת ערכם בעיני עצמם ובשוק העיתונות. הכול למען החברה.

תרומה חברתית, כמובן

ככלל, ככל שאמצעי התקשורת פופולרי ומסחרי יותר - כך הצביעות גדולה יותר. ומה גדול ומסחרי יותר מקשת של ערוץ 2? חברה זו נתונה עכשיו במאבק סביב תוכנית הדגל, "האח הגדול". היא מוצאת את עצמה מול עדויות על כדורים פסיכיאטרים, לחצים ומצוקות של משתתפים.

גם היא, כמו צמד התחקירנים החברתיים, מבקשת מאיתנו שנאמין שהתוכנית מהווה תרומה חברתית יוצאת מן הכלל. האם באמת זה מה שחושבים עורכי התוכנית ומנהלי הערוץ? לא אם הם אנשים קצת אינטליגנטים. התחקירנים והשדרנים, רובם ככולם, הם אנשי עסקים הדואגים לעסקיהם, והם יעשו כמעט הכול (כמעט?) להצלחתם. זו השליחות העיקרית שלהם, ומי שאומר אחרת מבקש לאחז את עיני הציבור, ואולי גם את עצמו.

ברור שעולם הצביעות מכיל עוד אנשים וגורמים רבים מאוד. בעצם, כמעט כולם בעסק הזה. האם הכנסת הייתה זקוקה לדייר מתוסכל ש"יגלה" את "האמת" על "האח הגדול"? כליאת אנשים פשוטים למדי, וגם לא פשוטים, בבית אחד לכמה חודשים - האם לא ברור שזה לא דבר בריא? זיוף רגשות ומחשבות של אנשים כדי ליצור "עניין" - האם זה דבר חינוכי? חברתי? מועיל?

גם "ידיעות אחרונות"

תוכניות כמו "האח הגדול" יש עוד לרוב, גם ברשת, גם בערוץ 10. ומי שאין לו, זה לא בגלל שאינו משתוקק להן אלא משום שאינו מסוגל. אפילו "ידיעות אחרונות", הלוחם העיקרי נגד "האח הגדול", אם עורכיו ובעליו יפשפשו בעמודי עיתונם, ימצאו גם בהם תופעות המאפיינות אחים גדולים וקטנים. ומה עם תרומת צופי תוכניות כאלה להמשך קיומן?

אני מכיר כאלה שלא ראו ולא יראו את תוכניות כאלה. אם רבים היו כמותם, זה היה מאלץ את אמצעי התקשורת להתאים עצמם אליהם. אם...