ארץ נעדרת

טל פרידמן יגיש הערב במקום אייל קיציס, וכדאי לראות את המופע החד-פעמי הזה

‎‎‏"ארץ נהדרת", יום ב' 21:15, ערוץ 2 קשת

‏מה לא היה ב"ארץ נהדרת" לדורותיה? דמויות שהפכו לקאלט - מבבה לובה ועד שאולי (או שאול), מערכונים שהכעיסו את השמאל, או הימין, או את המרכז. עונות טובות ועונות גרועות, חיקויים מדויקים להפליא או כאלה שהתמצו בעיקר באיפור ובסטיילינג. שחקנים באו והלכו - ורק דבר אחד לא היה בה מעולם, ולו לתוכנית אחת במשך 9 עונות: תוכנית בלי אייל קיציס.‏

לפעמים נדמה שהדרך הכי טובה לזכות בהערכה היא פשוט לא להיות, לרגע - ואז כולם נזכרים שבמשך 9 עונות היית הדבר הכי קבוע בתעשייה שבה הכול זמני. וכשכל זה קורה בנסיבות משמחות, נדמה שכולם מרוצים. איל קיציס חובק בן, טל פרידמן יגיש הערב (ב') את המהדורה במקומו, ורק כדי לראות את המופע החד-פעמי הזה, אני לפחות אצפה הערב בתוכנית הבידור הוותיקה ביותר בטלוויזיה.

‏היסטוריה מעוותת

‏‎‎‏"מופרעי העולם העתיק", יום ב' 23:00, ערוץ ההיסטוריה

‏‎‎אני מאוד אוהב את ערוץ ההיסטוריה. אך יחד עם זאת, לפעמים נדמה שבין הסרטים שהוא משדר, יש לא רק הפקות שמציגות את ההיסטוריה ברמה שטחית ולעיתים מוטה מאוד, אלא גם כמה סדרות שגורמות לאי-נוחות של ממש. הסדרה הזאת היא דוגמה טובה לכך.

‏הקלישאה שלפיה את ההיסטוריה כותבים המנצחים, מעולם לא הייתה נכונה יותר. גיבור הפרק של הערב הוא נירון, הקיסר הרומאי שזכה לתהילת עולם מפוקפקת, והעיסוק המדעי המאוחר במה שנראה כהפרעה הנפשית שלו, קצת מקומם: ראשית מפני שאין לנו תמיד מידע אמין על נשוא המחקר, אלא רק מפי אנשים שירשו אותו בשלטון ודאגו, לעיתים קרובות, לשכתב את ההיסטוריה על-פי רצונם.

‏שנית, הרצון הזה לתייג "מופרעים", מעיד על הרצון להציג את עצמנו כ"נורמליים", וכשכל זה מגובה באמצעים מדעיים לכאורה ובתיאוריות סוציו-ביולוגיות, מתעוררת תחושה מאוד לא נוחה.

‏אמש (א') צפיתי בפרק על ג'ינגיס חאן והתחלחלתי: מדענים נוצריים, ממשיכים את דרכם של מדענים בני המאה ה-19 (שסברו שסוגים של פיגור מקורם באונס נשים נוצריות בידי חיילי ג'ינגיס חאן, ומכאן השם "מונגולואיד"), ומציגים את המונגולי לא רק כרוצח, אלא גם כסובל מהפרעה נפשית.

האמת היא שג'ינגיס חאן היה אולי לוחם אכזר בשדה הקרב, אך מי שסר למרותו ידע ימים שקטים של פריחה, ובעיקר נהנה מחירות דתית: האימפריה שלו הייתה אולי היחידה בתולדות האנושות שחיו בה נוצרים, מוסלמים, יהודים ובעלי אמונות אחרות, זה לצד זה, בשוויון מוחלט.

הייתי מוסיף לכתוב כאן על שכלול הטכנולוגיה שהפכה לבסוף לדפוס, על קביעת מטבע אחיד ולשון אחידה למוסדות השלטון באימפריה היבשתית הגדולה ביותר בהיסטוריה ועוד, אבל אולי די לראות מה עשו באותן שנים באירופה "הנורמלית", זו שפחדה מהמונגולים: בכל פעם שהיה מתעורר חשש מפלישה טטארית - נהגו האירופאים להגיב ברצח המוני של יהודים.

‏בשלב מסוים היה קשה לאתר יהודים עד כדי כך, שהם הוכרחו ללבוש בגדים מיוחדים, כדי שניתן יהיה לרדוף אותם ביתר קלות כל אימת שיתעורר הצורך. בשטרסבורג שבצרפת, למשל, החליטו ב"וולנטיינ'ס-דיי" של 1349 לשרוף את אלף יהודיה. מזג-האוויר הקר והגשום הקשה על "הנורמליים" את המלאכה: 6 ימים תמימים נאלצו להצית את האש בכל פעם מחדש עד שנשרף אחרון יהודי העיר. אז מי כאן המופרע?