קנדל ושריג: "יש לאפשר לחברת אג"ח להחזיק שתי שכבות"

קנדל ושריג בעמדת מיעוט נוספת: השניים טוענים כי אין לחשב חברת אג"ח המחזיקה חברות ציבוריות תחתיה כשכבה בפירמידה

חודש אחרי חשיפת המסקנות הסופיות, הוועדה להגברת התחרותיות במשק (ועדת הריכוזיות), בראשות חיים שני, הגישה היום (ג') את הדו"ח הסופי לראש הממשלה, שר האוצר ונגיד בנק ישראל.

יצויין כי אין שינוי במסקנות הדו"ח אך לראשונה נחשפה דעת מיעוט של שני חברים נוספים בוועדה - הממונה על שוק ההון באוצר, פרופ' עודד שריג, וראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל - בעוד סוגיה קריטית - הפירמידות. עמדת המיעוט של שני הבכירים, הנחשבים למומחים בסוגיות הללו, מתווספת לאלו של יו"ר הרשות לניירות ערך, פרופ' האוזר ושל הממונה על אגף התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ.

בדעת המיעוט מבקשים קנדל ושריג להבהיר כי הם מסכימים עם ההמלצות אשר נהנות מה"איזון הנכון והמידתי להבטיח שוק יעיל ותחרותי לבין מזעור הפגיעה בפעילות הסקטור הפרטי". השניים סבורים כי לגבי המלצה בדבר איסור על קיום פירמידה מעל שתי שכבות, יש להבדיל כאשר חברת האם היא חברת אג"ח (חברה פרטית שהנפיקה אג"ח בלבד) לבין חברה שהנפיקה מניות לציבור. כלומר, אין לספור חברת אג"ח המחזיקה שתי חברות ציבוריות תחתיה כשכבה במבנה פירמידאלי. "למצער, יש לאפשר לחברת אג"ח להחזיק שתי שכבות של חברות ציבוריות לפרק זמן מוגבל (עד 5 שנים), בדומה להמלצת הוועדה להתיר להנפיק חברה מוחזקת לציבור כשכבה שלישית בפירמידה לפרק זמן קצוב", כותבים השניים. הסיבה לכך פשוטה: במקרה של חברת אג"ח אין הווצרות של "חברת פער" כי עקרון של "הרבה שליטה באמצעות מעט הון" לא מתקיים.

לדברי השניים, ההמלצה כפי שאומצה על ידי הוועדה "מבחינה ללא סיבה בין מימונים שונים (הון סחיר ללא סחיר) ... ויוצרת העדפה לא מנומקת לדרך מימון מסוימת". יתרה מזו, שריג וקנדל מתריעים בפני הסכנה שהמלצת הועדה כפי שהיא בנושא הזה, עלולה להקשות על רכישת ומכירתן של חברות אשר מכירתן נכפו עקב המלצות הועדה (הפרדת ריאלי פיננסי ואף צמצום פירמידות). "ההמלצה ללא השינוי שלנו תפחית משמעותית הכדאיות לבניית חברות אחזקה ציבוריות בעתיד" הם מסכמים.