סופית: עוסק ייתן ללקוח חשבונית מס רק לאחר קבלת תמורה

מליאת הכנסת אישרה היום את הצעת החוק האוסרת על לקוח לדרוש חשבונית מס מספק לפני תשלום, במקרים בהם הספק רשאי לשלם מע"מ על בסיס מזומן

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') את הצעת החוק האוסרת על לקוח לדרוש חשבונית מס מספק לפני תשלום, במקרים בהם הספק רשאי לשלם מע"מ על בסיס מזומן.

לפי הצעת החוק, עוסק ייתן ללקוח חשבונית מס רק לאחר קבלת תמורה, וכתוצאה מכך לא יחויב במס, לפני שקיבל את התשלום עבור השירות או המוצר שסיפק.

התיקון נועד לתת מענה למצב שהיה קיים עד כה, לפיו ניתן היה לבקש מנותן שירותים להוציא חשבונית עבור המע"מ אפילו 3 חודשים לפני מועד התשלום. המשמעות המעשית הייתה שנותן השירות או מוכר המוצר מימן את תשלום המע"מ עבור מזמין השירות או המוצר.

המליאה אישרה כי המועד להוצאת חשבונית מס יהיה תוך 14 יום ממועד החיוב במס, בין אם מועד החיוב הוא על בסיס מזומן ובין אם על בסיס מצטבר.

כמו כן, נקבע כי קונה לא ידרוש חשבונית מס קודם לתשלום התמורה או חלקה, אם המועד לחיוב במס בשל העסקה הוא על בסיס מזומן (עם קבלת התמורה ועל הסכום שהתקבל).

בעקבות כניסתו של החוק לתוקף, לא יוכלו לקוחות להפעיל לחצים על העוסקים, שיפיקו להם חשבונית מס בטרם מתן התמורה, ולפיכך לא יחויבו במע"מ מבעוד מועד.

הצעת החוק נולדה ביוזמה משותפת של רשות המסים, הרשות לעסקים קטנים ובינוניים וארגון העצמאים לה"ב, ומהווה השלמה לתיקון לחוק מע"מ שמאפשר דיווח מע"מ על בסיס מזומן, ועבר לפני כשנה.

התיקון קבע כי עסקים נותני שירותים עם מחזור של עד 15 מיליון שקל יוכלו לשלם מע"מ עם רק עם קבלת התשלום ולא לפני כן, בעת ביצוע העסקה.

ואולם, הטבה זו לא תמיד כובדה על-ידי לקוחות עסקיים גדולים, שניצלו את כוחם והכריחו ספקים קטנים להנפיק חשבונית מס מיד עם ביצוע העסקה. בכך מנעו מהם ליהנות מהזכות לשלם מע"מ עם קבלת התמורה בלבד.