"ברשות המסים רוחשים יצרים שזה פשוט לא ייאמן"

הפשרה בסוגיית מינוי מנהל רשות המסים שמה קץ להתכתשות בין משה אשר לשטייניץ, אך הולידה יצור-כלאיים ניהולי: דורון ארבלי יכהן כמנהל קבוע לשנה בלבד - ותחתיו יכהן אשר כמשנה, שימונה למנהל במארס הבא ■ מתכון להתנגחויות?

שר האוצר יובל שטייניץ והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, גילו יצירתיות רבה בפתרון המחלוקת סביב מינוי מנהל רשות המסים הבא. ההסדר שהושג, לפיו משה אשר יכהן שנה כמשנה למנהל תחת דורון ארבלי, ובהמשך ימונה למנהל הרשות הבא, הוא חידוש בעולם המינויים ברשות המסים. כולם התרגלו כבר למנהלים הזמניים, אבל עוד לא היה מצב שבו מונה מנהל קבוע לתקופה של שנה בלבד, כאשר תחתיו עובד באותה שנה מי שעתיד להחליפו.

החל מהשבוע זה המצב, ועכשיו נותר רק לתהות האם ואיך זה יעבוד? האם זה לא יוליד התנגחויות בין הראש הקיים לראש העתידי, שירצה להכתיב כבר מעכשיו את האג'נדות שלו? האם ארבלי יוכל לנהל את אשר הלכה למעשה?

יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים לשעבר, סבור כי "הפתרון הזה הוא הטוב ביותר שיכול להיות. קודם כל, נמנע תקדים שאכן בג"ץ הוא הגוף שימנה את מנהל רשות המסים, ודבר שני נמנע דבר נוסף, שלא נכנסנו למצב שבו שר מביא החלטה לממשלה למנות מישהו, והיא נדחית".

לדברי נסרדישי, לא תהיה שום בעיה לשיתוף-הפעולה בין ארבלי לאשר. "מהיכרותי את משה אשר אוכל לומר שהוא אדם רציני, בעל מקצוע ואדם מאוד שקול. לכן לא נראה לי שהוא יחתור בשנה הזאת תחת דורון ארבלי. כל מי שמכיר את השניים יאמר שהם יעבדו בשיתוף-פעולה, ואשר יכבד את המקום של ארבלי. ארבלי יוכל להמשיך לקדם את התוכניות היפות שהחל לקדם ברשות, ואשר יוכל ללמוד את התפקיד מקרוב. בקיצור, זה win-win situation".

יד ימין כריזמטית?

מנהל נוסף לשעבר של רשות המסים מסכים לכך. "גם דורון ארבלי וגם משה אשר הם אנשים נוחים וחכמים, כך שאין לי ספק שהם ידעו לשתף-פעולה, ואני בטוח שמשה אשר לא הולך להיות יד ימין כריזמטית ודומיננטית. לא בגלל שאינו יכול להיות כזה, אלא מכיוון שהוא לא יסכל לדורון את המשך הכהונה שלו כמנהל רשות המסים. אשר לא יבוא ויאמר 'אני בעל-הבית בעוד שנה, ולכן מעכשיו אהיה בעל-בית'. מהיכרותי אתו ברור לי שלא תהיה בעיה כזו".

בהיסטוריה של רשות המסים כבר ראו מאבקים בין הראש הנכנס לראש היוצא, בנסיבות שונות. כשהוקמה רשות המסים (על-ידי איחוד אגפי המכס והמע"מ עם נציבות מס הכנסה) נוהל מאבק בין מנהל המכס והמע"מ דאז, איתן רוב, לבין נציבת מס הכנסה דאז, עו"ד טלי ירון-אלדר. זאת, לאחר שרוב מונה למנהל רשות המסים המאוחדת מעל ראשה.

לדברי בכיר לשעבר ברשות המסים, "רצו להחליף אז את טלי, והיא איימה בבג"ץ, ולכן האריכו לה את התקופה ודחו את הכניסה של איתן רוב לתפקיד כמה חודשים. הבעיה הייתה שמאותו הרגע היא הייתה לא רלבנטית. איתן הפך להיות המנהל עוד קודם לכניסתו דה-יורה לתפקיד. זה תלוי באישיות של הבן אדם. אם היה נכנס לתפקיד המשנה כעת בן אדם כמו איתן רוב, אז גם דורון ארבלי היה לא רלבנטי בשנה הזאת, כי זה היה הופך להיות כאילו הוא קיבל את המינוי ל-6 שנים. אבל משה אשר הוא טיפוס עדין, הוא לא אימפריאליסט. הוא לא איש של מדון ומריבות, לא טיפוס כוחני. בכלל לא".

למשוואה הזו - מנהל פלוס משנה למנהל שעומד להיות מנהל - יש להכניס נתון נוסף: ארבלי ואשר עדיין לא סיכמו אם אשר ימשיך לכהן בתפקידו כפקיד שומה למפעלים גדולים (הפשמ"ג), שאותו הוא ממלא ב-6 השנים האחרונות, במקביל לעבודתו כמשנה למנהל הרשות.

אשר לא נכנס לפינות

לדברי בכיר לשעבר ברשות המסים, "אם אשר ממשיך להיות פשמ"ג, ורק בסוף השנה ימנו לו מחליף, אז אפשר לומר שכל מה שקרה זה שאשר הסכים לחכות שנה, וארבלי ימשיך לעוד שנה בתפקיד וייתן לו מפעם לפעם איזה משהו כדי שירגיש אחראי. אני לא רואה פה בכלל שוני. זה סתם היה למצוא תירוץ איך ממשיכים שנה. אם מחר ממנים פשמ"ג חדש, ומשה אשר יוצא מהמשרה - אנחנו במשחק אחר לגמרי".

הבכיר ציין עוד כי "ברור שארבלי יצטרך להקצות לאשר נושאים לטיפולו, ואני מהמר שארבלי ימסור לאשר עניינים מקצועיים, כי משה הוא מקצוען. סביר מאוד להניח שזה יבוא על חשבונם של אהרון אליהו, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים, ושל חיים גבאי, סמנכ"ל בכיר לשומה ולביקורת ברשות המסים".

בכיר נוסף לשעבר ברשות מסכים לדברים: "במישור שביחסים בין דורון למשה לא תהיה בעיה. מה יקרה עם הסמנכ"לים האחרים, שגם ככה לא אוהבים את זה שאשר הוקפץ מעליהם להיות מנהל רשות המסים - את זה כבר קשה לדעת. ברשות המסים רוחשים יצרים, שזה פשוט לא ייאמן. אפשר לרשום שם טרגדיות יווניות כל שבוע. אין מקום כזה בשירות המדינה. משה אשר אמנם לא נכנס לפינות האלה, אבל אולי הסמנכ"לים האחרים ברשות כן".

ומי סלל להם את הדרך לפסגה? ג'קי מצא

מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, עמד בשנים האחרונות בלב פרשה פלילית בנוגע להליכי המינויים שעשה בשעתו ברשות, שכללה טענות לכניעת מצא לתכתיבים של אנשי העסקים קובי בן-גור ויורם קארשי בענייני מינויי בכירים ברשות.

במהלך הדיונים בתיק בבתי המשפט נבחנו מספר מינויים של מצא, והפרקליטות הודיעה כי הם הללו היו ראויים. ובכל זאת, מצא הורשע בעבירות של הפרת אמונים וסיוע לשוחד, בשל מעורבותם של הגורמים החיצוניים בהליכי המינוי,על-פי הודאתו, ונגזרה עליו שנת מאסר בפועל.

בלי קשר להליך הפלילי, בתקופת כהונתו כמנהל הרשות מינה וקידם מצא בעלי תפקידים רבים ברשות לתפקידי ניהול בכירים. עבור שניים מהם, כך מסתבר, סלל את דרך האבנים הצהובות (ע"ע הקוסם מארץ עוץ) אל פסגת הרשות. השניים עומדים כיום בראש המערכת - מנהל הרשות הנוכחי, דורון ארבלי; והמשנה שלו ומחליפו בעתיד, משה אשר.

כאשר מצא כיהן כסמנכ"ל לעניינים מקצועיים, הוא מינה את משה אשר לסגנו. בהמשך, כשמצא התמנה למנהל רשות המסים, הוא קידם את אשר שוב, הפעם לתפקיד הפשמ"ג. מתפקיד זה הדרך אל ניהול הרשות הייתה קצרה.

גם את דורון ארבלי קידם מצא להנהלה הבכירה. עד לפני שנים מספר שימש ארבלי כממונה מע"מ חיפה. מצא קידם אותו לתפקיד סמנכ"ל לענייני חקירות ברשות המסים. אמנם בהמשך מינה אותו מנהל הרשות הקודם, יהודה נסרדישי, לראש מינהל המכס, אבל את המקפצה מהשטח לתפקיד סמנכ"ל בהנהלה המצומצמת עשה מצא עבור ארבלי.